هشتاد و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم در سالن جلسات شهید باکری برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۲ 05 February 2019

به گزارش تابناک قم، هشتاد و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر در حالی لحظاتی بعد از طلوع آفتاب روز دوشنبه پانزده بهمن‌ماه آغاز شد که سید مرتضی سقائیان نژاد بزرگ‌ترین غایب این روزهای جلسات علنی بود.

لوایح وصولی این هفته شورای شهر زمانی توسط حسن مالکی نژاد قرائت می‌شد که خمیازه‌های طولانی و مکرر اعضا شورا در گوشه و کنار سالن جلسات به چشم می‌خورد، شورای شهر قم از چند ماه قبل و به دلیل پیشنهاد اکثریت اعضا ساعت 7 و 30 دقیقه صبح برگزار می‌شود.

لایحه اخذ مجوز واگذاری یک قطعه زمین از زمین‌های یکی از شهروندان به هیئت خادم الشهدا و محاسبه و دریافت الباقی قطعات با ضریب بهای خدمات در نظر گرفته‌شده نخستین لایحه‌ای بوده که توسط محمود مسگری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی قرائت شد، این لایحه علی‌رغم دفاع همه‌جانبه مسگری به دلیل برخی ابهامات موجود در آن رأی نیاورد.

مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری هنگامی لایحه اخذ مجوز تعرفه بهای خدمات سال 98 سازمان مدیریت پسماند را برای اقناع 12 عضو دیگر به آب‌وتاب ویژه‌ای توضیح می‌داد که نیم ساعتی از دومین روز از تجمع ضایعاتی‌های شهر قم در مقابل استانداری می‌گذشت، این مصوبه باکم حاشیه‌ترین حالت خود و بدون اینکه مخالف یا منتقدی داشته باشد به تصویب رسید، طبق این مصوبه بهای خدمات سال 98 این سازمان به‌صورت میانگین تا 16 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

جلسه رسمی شورای شهر در حالی دریکی از بی حاشیه‌ترین روزهای خود دنبال می‌شد که همچنان فستیوال خمیازه اعضای سحرخیز شورای شهر قم ادامه پیدا می‌کرد، در بخشی از هشتاد و یکمین جلسه رسمی شورا کلیپی از روند اجرای جشنواره چله سرو و فعالیت انجام‌گرفته برای افراد حاضر در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی پخش می‌شود.

یک‌ساعتی از نخستین حضور کلانتر زاده مدیر روابط عمومی جدید شهرداری قم در جلسه رسمی شورا می‌گذرد که مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه لایحه اخذ مجوز و متمم اصلاحیه بودجه سال 98 سازمان پارک‌ها و فضای سبز را با تغییرات ایجادشده قرائت می‌کند، اخوان تأکید می‌کند که اصلاحیه این بودجه بعد از بررسی‌های متعدد درنهایت به میزان 8 میلیارد و 100 میلیون تومان درآمد و هزینه کرد قطعی داشته است.

بودجه لایحه اخذ مجوز و متمم اصلاحیه بودجه سال 98 سازمان پارک‌ها و فضای سبز بعد از توضیحات مختصر اخوان بدون اینکه با مخالفت یا سؤالی از جانب عضو دیگری همراه شود روال همیشگی خود را دنبال کرده و مانند 99 درصد مصوبات واصله دیگر به تصویب می‌رسد.

با تصویب این لایحه سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم با نگاه معنادار و لبخندی ملیح به پیام جوادیان رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری از تصویب این لایحه به‌صورت تلویحی خرسندی خود را نشان داد.

اما مهم‌ترین بحث جلسه هشتاد و یکم شورای شهر لایحه اخذ مجوز تفریغ بودجه سال 96 سازمان توسعه و عمران بود که از بخشی از مشکلات درون‌سازمانی و عدم همکاری شهرداری قم در اعتماد به این سازمان وابسته به خود پرده برداشت.

طبق گفته مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر بودجه پیشنهادی این سازمان در سال 96، 160 میلیارد تومان بوده که در اصلاحیه به 120 میلیارد تومان کاهش پیداکرده اما این سازمان بااین‌وجود موفق شده 112 میلیارد تومان از پیش‌بینی‌های انجام‌شده را تحقق ببخشد.

نکته حائز اهمیت در زمینه فعالیت سازمان نوپای توسعه و عمران شهرداری این است که به شهادت برخی از اعضای شورای شهر قم، شهرداری در واگذاری پروژه‌های شاخص به این سازمان به بر اساس همین فلسفه وجودی تشکیل‌شده همکاری و تعامل لازم را به خرج نمی‌دهد و به همین دلیل ادامه فعالیت آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

این لایحه تا حدودی حالت انفعال و سکوت را از اعضای شورای شهر قم گرفته و موجی از انتقادات را به شهرداری به دلیل همکاری‌های اندک با سازمان توسعه و عمران به همراه داشت، عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم با نصایح و روی باز خود درصدد کنترل جلسه علنی و جلوگیری از احتمال بروز حاشیه بود.

زین العالدین قراچولو با انتقاد از رویه شهرداری قم در واگذاری پروژه‌ها با سازمان توسعه و عمران تأکید می‌کند: مسئولان این سازمان معتقد هستند شهرداری پروژه‌های در نظر گرفته‌شده را به این سازمان واگذار نکرده است، واگذاری پروژه‌های شهرداری به این سازمان سبب کاهش هزینه‌های شهرداری شده و از برون‌سپاری پروژه‌های شهرداری نیز جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره تأکید بر مشکلات مالی گریبان گیر سازمان توسعه و عمران ابراز می‌کند: در حال بودجه و هزینه کرد سازمان توسعه و عمران انحراف منفی و نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

مجید اخوان در دفاع از این سازمان و در پاسخ زین العالدین قراچولو ابراز کرد: درصورتی‌که کارخانه بتن‌سازی شهرداری به این سازمان واگذار شود بخشی از مشکلات و هزینه‌های جاری این سازمان برطرف می‌شود که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در انتقاد به این پیشنهاد اخوان تصریح کرد: هزینه‌های جاری این سازمان زمانی روند تعادلی به خود می‌گیرد که شهرداری پروژه‌های شاخص خود را برای احداث و بهره‌برداری به سازمان توسعه و عمران واگذار کند.

روند بررسی مشکلات سازمان توسعه و عمران با مشارکت 4 نفر از شورای شهر قم انجام می‌گیرد و سایر اعضای شورا رغبتی از خود برای بیان نظرات و ابهامات نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: ظرفیت سازمان توسعه و عمران بسیار بیشتر از چیزی بوده که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود، اصولاً این سازمان با روند فعلی برای شهرداری قم ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند و در آینده نیز مانند بسیاری از سازمان به یکی از سازمان‌های هزینه‌بر تبدیل می‌شود.

قراچورلو در تأیید سخن امراللهی ادامه داد: سال 96، 5 پروژه شاخص شهرداری به این سازمان واگذار شد تا از برون‌سپاری پروژه‌های شهری جلوگیری به عمل آید درحالی‌که امسال فقط پروژه کوچک و زودبازده تقاطع کیوانفر تا میدان امام برای احداث و تکمیل به سازمان توسعه و عمران واگذارشده که همین مسئله بر مشکلات اقتصادی آن بیش از گذشته دامن زده است.

اخوان نیز درحالی‌که از انتقادات اعضای دیگر تا حدودی قانع شده بود عنوان کرد: البته بیش از 30 میلیارد تومان از بودجه این سازمان مربوط به هزینه‌های جاری بوده که حتی با واگذاری کارخانه بتن، آسفالت و بخش موتوری شهرداری تأمین نشده و باید پروژه‌های بزرگ شهری به این سازمان واگذار شود.

این لایحه وقتی رأی آورد که سید ابراهیم معتمدی قائم‌مقام شهردار در تمام مدت بررسی لایحه با دودست خود مقابل دهان خود را گرفته و تلفن همراه مشغول یک صحبت و مذاکره طولانی بود، حسن مالکی نژاد بعد از رأی‌گیری صحن شورای شهر را برای لحظاتی ترک کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار