مدیر کل گمرک استان قم عنوان کرد: با توجه به سیستم جدید، تشریفات ترخیص کالا کاهش یافته و به طور میانگین از سه روز به سه ساعت تقلیل یافته است.
کد خبر: ۷۱۱۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱ 05 February 2019

به گزارش تابناک قم، محمد خلیلی در نشست خبری در نمایشگاه شکوه 40 ساله انقلاب اسلامی، گزارشی از دستاوردهای گمرک قم و سلفچگان ارائه کرد و گفت: توجه به تقاضای متعدد و همچنین پتانسیل بالای استان، در سال 1377 اداره گمرک قم ایجاد شد و پس از انجام فرایند اداری گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به آن اضافه شد.

مدیر کل گمرک استان قم ادامه داد: دو گمرک امانات پستی و دیگری منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان که زیر نظر استان قم فعالیت می کردند، در سال 1378 به اداره کل تبدیل شد.

وی افزود: اکثر کارهای گمرکی استان به صورت مکانیزه و صددرصد فرایندها به صورت الکترونیکی است. در این سیستم متقاضیان در سامانه ثبت نام کرده و سامانه به صورت اتوماتیک در سه مسیر سبز، زرد و قرمز قرار می دهد.

وی اضافه کرد: کالاهایی که در مسیر سبز و زرد قرار بگیرند، نیاز به حضور در گمرک و بازدید فیزیکی نیست اما کالاهایی که در مسیر قرمز قرار بگیرند توسط همکاران به آنها اطلاع داده می شود تا به گمرک مراجعه و نسبت به برطرف نمودن مشکل گمرکی اقدام کنند.

وی گفت: بیش از 80 درصد کالاها در مسیرهای سبز و زرد قرار می گیرند و فقط 20 درصد در مسیر قرمز متوقف می شوند.

وی افزود: با توجه به سیستم جدید، تشریفات ترخیص کالا کاهش یافته و به طور میانگین از سه روز به سه ساعت تقلیل یافته است.

وی گفت: قبلا بخش اعظم وصولی های گمرک در بانک های مختلف بوده و برای وصول آن زمان زیادی هزینه می شده است. اما اکنون با راه اندازی سامانه کارها سریعتر انجام می شود.

مدیر کل گمرک با توجه به نگاه مجامع به گمرک گفت : مجامع به گمرک به عنوان سازمان اقتصادی نگاه می کنند در صورتی که گمرک مرزبان اقتصادی و مجری قوانین و بخشنامه های دولت است.

مدیر کل گمرک در ادامه حمایت از تولید، مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با جرائم سازمان یافته از جمله وظایف گمرکات استان قم عنوان کرد.

وی گفت: درآمدهایی که در سال‌های اخیر و 10 ماهه اول امسال به دست آمده 355 میلیارد تومان بوده که این امر نشان دهنده ظرفیت بالای استان از لحاظ میزان ارزش افزوده‌ ایجادی در منطقه است.

خلیلی گفت: برای اتصال راه آهن سراسری به گمرکات استان قم و سلفچگان 14 میلیارد تومان اختصاص یافته است که با این کار هزینه حمل و نقل تا یک چهارم تقلیل پیدا می‌کند.

وی با اشاره به توقیف خودروها در گمرک گفت: 13 هزار دستگاه خودرو سواری متوقف شده در گمرک است که 3900 دستگاه در سلفچگان است و دادستانی حکم توقف آن را داده و ما پیگیر ترخیص آن هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار