مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم مطرح کرد
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: مهاجرت از روستاهای توابع شهر قم به این شهر متوقف شده و مهاجرت معکوس را به این روستاها شاهد هستیم.
کد خبر: ۷۱۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۱ 03 February 2019

به گزارش تابناک قم، سجاد چهرگانی با اشاره به اولویت‌های بخش روستایی استان قم اظهار کرد: به دنبال تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی در استان هستیم، به عنوان مثال ایجاد گلخانه‌ها در روستاها مصرف آب را کاهش می‌دهد و بهره وری تولید در این نوع از کاشت زیاد است، همچنین ایجاد صنایع تبدیلی در روستاهای قم در اولویت است.

وی ادامه داد: بخش خلجستان یک منطقه کوهستانی است و دو مجموعه گلخانه ای در این بخش ایجاد شده است، در فصل زمستان در صورت وجود گلخانه‌ها، امکان ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم افزود: سرعت مهاجرت از روستاها به شهر قم تا سال 95 وضعیت بحرانی داشت، جمعیت روستایی استان به دلیل کم شدن مساحت اراضی کشاورزی ناشی از کمبود آب کاهش داشت، اکنون مهاجرت از روستاهای توابع شهر قم به این شهر متوقف شده است و مهاجرت معکوس را به این روستاها شاهد هستیم.

چهرگانی با اشاره به پرداخت تسهیلات طرح توسعه اشتغال روستایی اظهار کرد: این طرح با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای تثبیت جمعیت روستاها اجرا و برای پرداخت تسهیلات آن، مبلغی از منابع صندوق توسعه ملی با اجازه مقام معظم رهبری برداشت شد.

وی ادامه داد: در زمینه گردشگری در قم ظرفیت خوبی داریم و امکان استفاده از بوم گردی در روستاهای استان وجود دارد، اما تاکنون از این ظرفیت استفاده نکردیم، 12 روستا در استان برای بحث گردشگری تعریف شده است، اما تمام روستاهای استان مستعد هستند، حتی روستایی که در جوار کویر است، جاذبه خودش را دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم خاطرنشان کرد: برای اجرای تعدادی از طرح‌های گردشگری در مناطق مختلف روستایی استان از جمله مناطق کهک و کهندان تسهیلات دادیم، کارکرد بخش گردشگری در روستاهای قم ضعیف است و باید این بخش تقویت شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار