درنهمین دوره دو سالانه عکس،
آیین نهمین دوره دوسالانه عکس قم و آیین تکریم و پاسداشت هنرمندان عکاس این استان، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شامگاه پنجشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی، در تالار مجتمع فرهنگی – هنری شهید سید مرتضی آوینی برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 01 February 2019

به گزارش تابناک قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در این آیین با اشاره به مظلومیت هنر و نیز جایگاه مهم هنر در جامعه گفت: هنر همیشه همراه انسان بوده است و می تواند زندگی آنان را به سمت شادمانی سوق دهد.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: هنر اقسام گوناگونی دارد که از آن جمله می توان به؛ فن خطابه، سینما، تئاتر، خوشنویسی، نویسندگی، شعر و عکاسی اشاره کرد که لازم است از این ابزار مهم در انتقال پیام به مخاطب بیشتر بهره ببریم.

وی به اهمیت و جایگاه رسانه در جوامع بشری اشاره و تصریح کرد: هنر عکاسی در بخش های مختلف، از جمله در رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و گاه یک عکس خبری می تواند تاثیر بسیاری بر روی مخاطبان بگذارد.

وی به انتشار کتاب «کِلک صبا» که در آن 80 اثر نفیس از خوشنویسان قم منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: ان شاءالله بتوانیم در رشته های مختلف هنری در این استان، کتاب هایی منتشر نماییم تا ضمن ماندگاری آثار هنرمندان، بتوانیم این اثرها را به نسل های بعد منتقل کنیم.

108 عکاس در بخش رقابتی دوسالانه عکس قم مشارکت داشتند

دبیر دوسالانه عکس قم در این آیین گفت: نهمین دوره دوسالانه عکس استان در 2 بخش غیررقابتی و رقابتی برگزار شد که در بخش غیررقابتی 25 تَن از هنرمندان عکاس پیشکسوت و در بخش رقابتی نیز 108 عکاس 975 قطعه عکس خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کردند.

محمد اخلاقی اظهار کرد: بخش رقابتی این دوره در 2 بخش قاب قم و آزاد برگزار شد که هیات داوران از میان آثار رسیده، 125 اثر را انتخاب کردند که در 2 نگارخانه فرهنگ واشراق این آثار در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی هیات داوران سه اثر در بخش قاب قم و سه اثر در بخش آزاد به عنوان آثار برگزیده انتخاب و معرفی شده اند که جایزه نقدی به همراه تندیس دوسالانه به آنها اهدا می شود.

وی اعلام کرد: داوران این دوسالانه؛ ابراهیم سلیمانی، مهدی توکلیان، مجید ایرانی، ناصر ابراهیمی، وحید قاسمی زرنوشه، محمد اخلاقی و سعیده معصومی بودند.

اخلاقی همچنین از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی قم و تمام کسانی که در برگزاری این دوسالانه مشارکت و همکاری داشتند، تقدیر و سپاسگزاری کرد.

در ادامه، بیانیه نهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم توسط مهدی توکلیان یکی از داوران این دوسالانه و از پیشکسوتان عرصه عکاسی استان قرائت شد.

در بخش قاب قم؛ محمدعلی جلالی، ابوالفضل ماهرخ و محمدمهدی وِرال و در بخش آزاد نیز خدیجه سخندان، مسعود قائمی و علی جعفری مقدم به عنوان عکاسان برگزیده معرفی شدند و همچنین در بخش آزاد از سمیه نوذری و محمدمهدی ورال تقدیر شد.

تقدیر از 9 عکاس پیشکسوت

رئیس انجمن عکاسان قم نیز دراین مراسم، با تقدیر از کسانی که در رونق و برگزاری این دوسالانه سهیم بودند، گفت: برگزاری این دوسالانه در رشد و بالندگی هنر عکاسی استان می تواند نقش موثر و بسزایی داشته باشد.

ابراهیم سلیمانی افزود: به منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی عکاسان استان از مسائل روز در حوزه عکاسی؛ چهار نشست تخصصی عکاسی با عنوان «حضور لحظه ها، حضور خلاق» با حضور استادان و پیشکسوتان رشته عکاسی از استان های مختلف کشور در موضوع های گوناگون مرتبط با هنر عکاسی نیز در حاشیه این دوسالانه برگزار شد.

وی گفت: در این مراسم از 9 تَن از پیشکسوتان هنر عکاسی در قم (حاج ابوالفضل فتحی، حسن عنایتی، حسن محمودی، محمد جهانبخش، مهدی توکلیان، محمدمهدی بهمنی، امیر حسامی نژاد، محمد اخلاقی و عباس منجمی گیلانی) در موضوع های مختلف تجلیل و گواهی و نشان افتخار انجمن عکاسان استان به این عزیزان اهدا می شود.

وی درباره این پیشکسوتان گفت: «حاج ابوالفضل فتحی» را در واقع می توان یکی از عکاسان انقلاب اسلامی و امام خمینی در قم دانست که امروز عکس های این هنرمند در این رابطه، زینت بخش تاریخ عکاسی قم است.
سلیمانی اضافه کرد: «محمد جهانبخش» نخستین عکاس قم بود که در رشته عکاسی از دانشگاه فارغ التحصیل شد که چند کتاب نیز درباره عکاسی تالیف کرده است.

وی با گرامیداشت یاد مرحوم سید محمدحسین رحمتی که چند کتاب عکس از انقلاب اسلامی و شهدای دوران دفاع مقدس در قم از وی به یادگار مانده است، افزود: «حسن عنایتی» نیز یکی از پیشکسوتان عکاسی در این زمینه است.

وی گفت: مرحوم مهدی حمیدی، رضا رحیمی تنها، رسول خامه یار، محمدرضا خیرخواه، رضا سبحانی و سید محمدعلی سید ابراهیمی نیز از دیگر افرادی هستند که در ثبت و ضبط مجاهدت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس تلاش می کردند.

سلیمانی؛ از حجت الاسلام والمسلمین «حسن محمودی» و «مهدی توکلیان» از دیگر پیشکسوتان عکاسی قم نام برد و گفت: «محمدمهدی بهمنی» نیز یکی از 2 عکاسی است که پایان نامه خود را، درباره تاریخ عکاسی قم به نگارش درآورد.

رئیس انجمن عکاسان استان قم؛ از «امیر حسامی نژاد» به عنوان پیشکسوت عکاسی آیینی و نیز «محمد اخلاقی» و «عباس منجمی گیلانی» از پیشکسوتان عکاسی استان در عرصه عکس خبری نام برد.

وی همچنین یاد عکاسان قدیمی و پیشکسوت دیگر استان را همچون؛ مرحوم حاج حسن رضایی، مرحوم علی باباخانی زرگر، مرحوم افشارپور و سید ابوالقاسم موسوی را گرامی داشت و گفت: این عکاسان در دوران عکاسی آنالوگ (عکاسی با فیلم)، پایه گذار عکاسی در قم بودند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار