158 روز یا بیش از 5 ماه از دزدی کابل‌های برق گذشته است اما هم‌چنان نه آن پیرزن تنها توانسته برای تجهیزات سوخته منزل خود فکری کند نه آن کارگر میانسال توانسته هزینه‌ای که برای جبران خسارت‌ها پرداخت کرده است را دریافت کند.
کد خبر: ۷۱۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 01 February 2019

به گزارش تابناک قم، «دزدی» فقط به معنای بالا رفتن از دیوار مردم نیست چراکه گاهی دزدی می‌تواند به معنای پایمال کردن حقوق مردم و دست‌درازی به بیت‌المال هم باشد؛ هر چقدر وضعیت اقتصادی کشور پیچیده‌تر می‌شود، دزدی تعاریف پیچیده‌تری پیدا می‌کند و دزدها هم روش‌های پیچیده‌تری را برای خود انتخاب می‌کنند.

به‌عنوان نمونه می‌توان به دزدی اشاره کرد که حاضر است از تیر چراغ برق داخل کوچه‌ها بالا رفته و با برق فشار سنگین شهری دست و پنجه نرم کند تا بتواند کابلی که فقط چند هزار تومنی می ارزد را دزدیده و نیاز خود را رفع کند.

هر چند این نوع دزدی برای ما تعجب‌آور است اما شاید باید به این فکر کنیم که نداشتن حداقل‌های مورد نیاز زندگی به میزانی به این افراد فشار آورده که حاضرند با جان خود هم بازی کنند؛ ای کاش به‌جایی می‌رسیدیم که دیگر روش‌های دزدی نیز به این میزان ریسک و خطر نیاز داشت تا شاید ترس از مرگ، موجب می‌شد دزدها از پایمال کردن حقوق مردم و کوتاهی در حق آن‌ها
هراسان باشند، نه اینکه همیشه مقابل حقوق مردم قد علم کرده و با استفاده از خلأهای قانونی به راحتی از بار مسؤولیت خود، شانه خالی کنند.

آقا مرتضی فرد میانسالی است که طی ماه‌های اخیر به خانه جدیدی در یکی از کوچه‌های خیابان نوبهار نقل مکان کرده و با استفاده از پس‌انداز چندین ساله خود برخی از تجهیزات جدید را برای خانه خود تهیه کرده است، هر چند مشکلات اقتصادی صدای بسیاری از افراد را درآورده است اما او در کنار فرزند تازه به دنیا آمده و خانمش تقریبا زندگی آرامی دارد.

وی می‌گوید: در ساختمانی نیمه‌کاره درحال کار بودم که ناگهان همسرم تماس گرفت و خبرداد که کابل برق کوچه دزدیده شده و نوسان برق موجب سوختن برخی از تجهیزات خانه از جمله یخچال و ماشین لباس‌شویی شده است. بلافاصله به منزل رفتم و با اداره برق تماس گرفتم و کارشناس اداره بعد از دقایقی در محل حضور یافت و گزارش دزدی کابل محله را ثبت کرد و ما را به اداره برق منطقه یک قم در نزدیکی چهار راه شهدا ارجاع داد.

این مرد میانسال ادامه داد: بعد از مراجعه به اداره برق متوجه شدم که بیمه هزینه خسارت‌ها را پرداخت می‌کند اما بنده باید نخست وسایل خانه را در صورت امکان، تعمیر و هزینه آن را پرداخت کرده و فاکتور را به همراه وسایل اسقاطی به اداره برق برسانم تا آن‌ها بتوانند روند پرداخت خسارت را دنبال کنند. هر چند یخچال تعمیری هیچ وقت نمی‌تواند مثل یک یخچال جدید کار کند اما خلاصه با هر مشکلی بود در دوره دلار 18 هزار تومنی هزینه‌های تعمیر تجهیزات منزل را تامین کردم چون چاره دیگری هم نداشتم.

بازهم خوب است که آقا مرتضی از توان تعمیر وسایل منزل خود را داشته است اما در همان کوچه هستند امثال بی بی نرگس پیرزنی تنها که در تامین هزینه‌های روزمره خود هم مانده‌اند چه برسد به آنکه بتوانند حداقل معادل درآمد یک ماه یک کارمند را برای تعمیر و یا خریدن تجهیزات منزل خود هزینه کنند.

بیمه کردن مشترکین تدبیری است که اداره برق برای جبران خسارت‌های ناشی از این رخ‌داده‌ها اندیشیده تا امید مردم، ناامید نشود هر چند هزینه این بیمه نیز توسط اداره برق با استفاده از قبض برق از مردم دریافت می‌شود که اگر مردم یک دوره در پرداخت قبض برق تاخیر داشته باشند با هشدارها و اخطارهای مختلف روبه رو می‌‌شوند و در نهایت اداره برق بدون درنظر گرفتن معیشت و مشکلات اقتصادی افراد، نسبت به قطع برق آن‌ها اقدام می‌کند.

امروز یازدهم بهمن‌ماه،‌ 158 روز از وقوع حادثه گذشته است اما هم‌چنان نه پیرزن توانسته برای تجهیزات سوخته منزل خود فکری کند نه آقا مرتضی توانسته به پول‌هایی که ناخواسته و به سختی برای تعمیر وسایل خانه خود هزینه کرده است برسد.

پرونده جبران خسارت آقامرتضی با تمام مدارک بعد از دو ماه در بیمه دی به ثبت می‌رسد و از آبان‌ماه تاکنون هم هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت انجام نشده است. آقا مرتضی که چندین بار برای دریافت خسارت خود به بیمه دی مراجعه کرده است، می‌گوید: در مراجعات اول به بنده می‌گفتند که حجم پرونده‌ها بالاست باید صبر کنید تا کارتان درست شود، اکنون سه ماه گذشته و آخرین بار که مراجعه کردم گفتند موضوع سرقت کابل در بندهای مورد پوشش بیمه نیست باید صبر کنید تا به بندها اضافه شود و انجام این کار زمان مشخصی ندارد. من فقط دعا می‌کنم اضافه کردن این بنده به سال آینده موکول نشود و بعد بگویند این بند شامل پرونده‌های سال گذشته نمی‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار