رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: شهرک تخصصی عقیق و سنگ‌های قیمتی در قم راه‌اندازی می‌شود سنگ عقیق قم ثبت ملی شده است.
کد خبر: ۷۰۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۳ 30 January 2019

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی در جلسه شورای معادن که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: شورای معادن بعد از تفویض اختیار به استان‌ها به‌صورت مستمر و با حضور دو نماینده ناظر مردم قم در مجلس شورای اسلامی در قم برگزار می‌شود.

وی افزود: از 68 نوع ماده معدنی موجود در کشور 30 نوع ماده معدنی در قم وجود داشته که دراین‌بین معدن منگنز وناچ بزرگ‌ترین معدن منگنز استان قم و خاورمیانه است، گچ، آهک و آجر و خاک‌های صنعتی از دیگر ظرفیت‌های معدنی استان قم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به ذخیره معدنی استان قم گفت: دو درصد ذخیره معدنی کشور در قم قرار دارد، جلوگیری از خام فروشی از اولویت‌های اصلی استان در مقوله معدن است.

سیجانی ادامه داد: شورآبه‌های موجود در قم به‌ویژه دریاچه نمک از ظرفیت‌های اساسی قم بوده که با سرمایه‌گذاری‌های اصولی می‌تواند به منبع اقتصادی و اشتغال‌زایی تبدیل شود.

وی با تأکید بر راه‌اندازی شهرک تخصصی سنگ عقیق و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در آینده‌ای نزدیک ابراز کرد: شهرک تخصصی عقیق و سنگ‌های قیمتی در قم راه‌اندازی می‌شود، سنگ عقیق قم ثبت ملی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اضافه کرد: در استان قم 73 معدن قابل‌اعتنا وجود داشته که ازاین‌بین 67 معدن غیرفعال است، 37 معدن قابل‌واگذاری به بخش‌های دیگر در استان قم وجود دارد، کارگروه تعامل برای همکاری و تعامل بین سازمان صمت و اداره کل منابع طبیعی استان تشکیل‌شده و مباحث مربوط در زمینه معادن در آن موردبررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

سیجانی گفت: برای انجام ژئوفیزیک هوایی قم 7 میلیارد تومان هزینه شد، نتایج ژئوفیزیک هوایی برای استخراج از معادن قم به‌زودی عملیاتی می‌شود، سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک عواید اقتصادی قابل‌توجهی را برای استان به همراه خواهد آورد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم در استخراج معادن استان عدم قبول ضمانت معدنی توسط بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات است، اتاق فکر معدن در قم تشکیل‌شده و هر دو هفته در میان جلسات ویژه‌ای با بخش خصوصی در آن برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: علاوه بر مشکل اکتشاف در مرحله استخراج نیز مشکلاتی جدی در قم وجود دارد، تجهیزات و ماشین‌آلات فعال در حوزه معادن استان قم به‌شدت فرسوده و مستهلک‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار