حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی قادری
کد خبر: ۷۰۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱ 20 January 2019

یکی از پرسش‌هایی که نه تنها برای بسیاری از افراد جامعه امروز مطرح است بلکه برای بسیاری از افراد در زمان قیام حضرت فاطمه(س) نیز مطرح بود و از آن حضرت می پرسیدند چرا در شرایطی که مهاجر و انصار حاضر به دفاع از مقام ولایت امام علی(ع) نیستند شما به دفاع عملی از مقام ولایت برخاسته و به قیمت جانتان هزینه کردید؟

رسول خدا (ص) فرمودند «مثل الامام مثل الکعبه تؤتی ولا تأتی» مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد. ولی همه پرسش در این بخش است مگر چه مشابهتی بین امام و کعبه وجود دارد که حضرت را به این باور عملی رسانده بود که برای حراست از مقام ولایت از جان هزینه کند؟

۱ـ همان گونه که کعبه قبله همه مسلمین است و انسان‌ها در هر نقطه از کره زمین هستند باید روبه روی کعبه بایستند تا نمازشان صحیح انجام بگیرد. امام نیز به منزله قبله دیگر است که همه باید روبروی ایشان بایستند و او را میزان اعمال و صراط خود قرار دهند تا نمازشان قبول شود از همین رو رسول الله(ص) فرمود: «فان علیا کالکعبه التی امرالله با ستقبالها للصلاة.

۲ـ شرافت و فضیلت کعبه ذاتی است اگر مردم به کعبه کافر شوند و آن را خانه خدا ندانند از شرافت کعبه کاسته نمی‌شود بلکه آنها ضرر می‌کنند که خود را از شرافت و فضیلت کعبه محروم کردند و نتوانستند از نورانیت کعبه خود را نورانی کنند، امام نیز در این زمینه به منزله کعبه است که شرف و فضل ذاتی دارد هرکس که در دفاع از او کوتاهی کند خودش ضرر کرده و خود را از فیض، برکات و نورانیت امام(ع) محروم کرده است.

۳ـ کعبه منصوب خداست «جعل الله الکعبه بیت الحرام مائده، آیه ۹۷» با آمدن مردم به مکه و طواف کردن آنها کعبه، کعبه نمی‌شود و با نیامدن آنان به مکه و طواف نکردشان نیز کعبه از کعبه بودن خارج نمی‌شود، امام نیز مجعول و منصوب خدااست «انی جاعلک للناس اماما:بقره، آیه ۱۲۴» اگر همه مردم رو به امام بیاورند و به او رأی دهند او امام نخواهد شد چون او امام بوده است و اگر پشت به او کنند و رأی ندهند یا از رأی خود بر گردند از امام بودن عزل نمی‌شود چون مقام امامت را مردم به امام نداده بودند تا بخواهند از او بگیرند.

۴ ـ کعبه را خداوند نصب کرده است تا علم و محور وحدت همه مسلمین باشد و با آمدن مسلمین از دور ترین نقطه جهان به مکه و قرار گرفتن زیر این علم قدرت و برادری آنها به نمایش گذاشته شود، امام نیز منصوب خدا قرار گرفته تا محور همه مسلمین باشد تا کسی از اسلام منحرف نشود از این رو رسول خدا(ص) فرمودند: «فانما مثلک فی الامه مثل الکعبه نصبها الله علما وانما تؤتی من کل فج عمیق ونأی سحیق و لاتاتی و انما انت علم الهدی و نورالدین و هو نورالله : بحار ،ج ۲۳,، ص ۴۸۳،احتجاج طبرسی ،ج ا، ص ۴۴۶»

فقط مَثَل تو در میان امت، مَثل کعبه است که خداوند به عنوان عَلَم و پرچم، آن را نصب و معین کرد و از هر درّه عمیق و ناحیه دور دستی به سوی او می‌شتابند و او به سوی آنها نمی‌رود و تو (ای علی !) پرچم هدایتی، نور و روشنایی دینی و آن نور خدا هستی.

۵ ـ رابطه و نسبت مردم با کعبه و نسبت کعبه با مردم نسبت فقیر و غنی است. کعبه در اوج بی‌نیازی است و هرگز به سمت مردم نمی‌رود که از آنها چیزی بگیرد و بستاند، ولی مردم در اوج فقر و نیاز و محتاج به معنویت کعبه هستند پس کعبه به سوی مردم نمی‌رود ولی این مردم هستند که به سمت کعبه می‌روند.

امام نیز همین گونه است که در اوج بی‌نیازی است چراکه مقام امامت را از مردم نمی‌گیرد تا به سمت مردم برود و آنها را متوجه خودش کند. این مردم هستند که سخت محتاج به دستگیری امام هستند از همین روست حضرت فاطمه(س) در پاسخ محمد بن ولید که پرسید چرا اینگونه فداکاری می‌کنید؟ می فرمایند پدرم فرمودند:«مثل الامام مثل الکعبه توتی ولاتاتی: بحار،ج۳۶،ص ۳۵۸».

۶ ـ همان گونه که نظر و نگاه به کعبه عبادت و رفتن به حج و کعبه فریضه است امام در بین امت نیز همین گونه است نگاه به وی عبادت، نصرت رساندن و بیعت با امام(ع) واجب است: «مثل علی فی هذه الامه کمثل الکعبه المستوره النظر الیها عباده والحج الیها فریضه:بحار ،ج۳۸،ص۱۹۹»

از فاطمه‌ای که در مکتب نبوی با چنین معرفتی نسبت به جایگاه رفیع و بلند ملکوتی، سیاسی، اجتماعی و معنوی امام تربیت و رشد پیدا کرد، چه انتظاری غیر از این می‌توان داشت که یک تنه در مقام دفاع از ولایت برآید و از جانش هزینه کند تا مرز شهادت پیش رود بلکه هرکس در هر زمان و مکان چنین باور فاطمی در روح و فکرش راه پیدا کند او هم فاطمی می‌شود خواه شیخ زکزاکی باشد که 6 فرزندش شهید ولایت شوند و خود و همسرش زندان شود یا شهدای مدافع حرم مانند ایمانی و حججی یا مرضیه هاشمی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار