مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم خبر داد: امسال در فصل بهار 17 واحد صنعتی، در تابستان 24 واحد صنعتی و در فصل پائیز نیز 15 واحد صنعتی جزء لیست صنایع آلاینده استان قم در سال جاری به ثبت رسیده اند که دستور رفع آلودگی به این واحد ها داده شده است.
کد خبر: ۷۰۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 16 January 2019

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی امروز در نشست خبری اداره حفاظت محیط زیست استان قم که به مناسبت هفته هوای پاک در سالن جلسات این اداره برگزار شد، گفت: این برهه زمانی فرصتی جهت پرداختن به مسائل زیست محیطی به ویژه موضوع "آلودگی هوا" است که این امر یکی از مشکلات و مسائل امروز جامعه در کلان شهرها است.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های این اداره در راستای حفظ محیط زیست، استفاده از تمام ظرفیت های موجود جهت بهبود وضعیت محیط زیست استان قم است، افزود: در استان قم مسائل و مشکلات حادِ زیست محیطی وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش ویژه ای انجام شود.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: 446 مورد در زمینه تاسیس و 213 مورد جهت بهره برداری در 9 ماه سال جاری از معاونت فنی اداره حفاظت محیط زیست، در خواست مجوز داشته اند که از این تعداد با 17 مورد آن مخالفت شده و دیگر موارد نیز مجوز اولیه دریافت کرده اند.

موسوی خاطر نشان کرد: در معاونت نظارت و پایش، حدود 1 هزار مورد نظارت و بررسی از واحد های استان انجام شده است که مسائل و مشکلات 536 مورد از این واحدها گزارش نویسی شده و 204 مورد نیز از آلاینده ها نمونه برداری شده است.

وی بیان کرد: اداره محیط زیست، در قالب تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مسئولیت تشخیص و معرفی صنایع آلاینده را بر عهده دارد که در این راستا با استفاده از شیوه نامه ای که در اختیار این اداره قرار گرفته است، واحد های آلاینده صنایع مختلف بررسی می شود.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه واحدِ "آلاینده بودن" و" آلودگی داشتن" متفاوت است، تاکید کرد: اگر بخواهیم واحدی را آلاینده معرفی کنیم باید در قالب و چارچوب شیوه نامه حرکت کنیم که این بررسی و پایش ها نیز به صورت فصلی انجام می شود.

وی گفت: در فصل بهار 17 واحد، در تابستان 24 واحد و در فصل پائیز نیز 15 واحد جزء لیست صنایع آلاینده استان قم در سال جاری به ثبت رسیده اند که دستور رفع آلودگی به این واحد ها داده شده است.

موسوی در رابطه با ایستگاه های سنجش الودگی هوا در سطح شهر قم، خاطر نشان کرد: این ایستگاه ها، داده ها را به صورت آنلاین در اختیار این اداره قرار می دهند که اداره محیط زیست نیز، اطلاعات را به دستگاه های مرتبط ارسال می کند.

وی با تاکید بر اینکه 5 واحد صنعتی در استان قم، مجهز به دستگاه پایش آلودگی هوا هستند، افزود: 70 مورد در این زمینه، شکایت های مردمی به اداره محیط زیست استان قم، گزارش شده که 50 مورد اخطاریه آلودگی هوا به واحد های آلاینده ارسال شده است.

مدیر عامل محیط زیست استان قم از پیگیری تصویب پروپزال مرتبط با مطالعه گرد و غبار و بررسی همه جانبه این امر با استفاده از فناوری سنجش آلودگی ماهواره ای خبر داد و تصریح کرد: این طرح با همکاری مدیریت بحران و استانداری، مراحل نهایی خود را سپری می کند که در صورت تصویب نهایی این طرح مطالعاتی، یکی از مسائل و مشکلات پایه ای موضوع گرد و غبار در استان قم، مرتفع خواهد شد.

موسوی گفت: با پیگیری و تلاش یگان حفاظت محیط زیست استان قم، در 9 ماه سال جاری، 48 نفر متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند، هم چنین 3 هزار و 637 گونه از انواع جانوران وحشی از جمله 3 هزار 400 عقرب، 237 قطعه از انواع پستانداران و پرندگان وحشی و شکاری نیز در این راستا، کشف و ضبط شدند، در برخورد با شکارچیکان غیر مجاز نیز در 9 ماه سال جاری، 9 قبضه اسلحه که 1 مورد آن سلاح قاچاق بود، کشف و ضبط شد.

وی در خصوص برنامه های این اداره در هفته هوای پاک نیز، گفت: نشست همفکری با تشکل‌های زیست محیطی استان، تصویب طرح پژوهشی مطالعات گرد و غبار استان قم، برگزاری دو کارگاه آموزشی ویژه کودکان در کانون پرورش فکری و جامعه الزهرا و هم چنین برگزاری همایش روز ملی هوای پاک از جمله برنامه های این هفته خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار