رئیس اداره امور عشایری قم گفت: آب رسانی به عشایر استان به صورت روزانه دنبال می شود و در همین رابطه 24 تانکر هزار لیتری جهت تامین آب شرب نیز میان آنها توزیع شده است.
کد خبر: ۷۰۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۱ 15 January 2019

به گزارش تابناک قم، محمود تندرو افزود: به منظور آبرسانی مطلوب به عشایر استان، از ابتدای مهرماه تاکنون براساس قرارداد با شرکت آب و فاضلاب روستایی و اختصاص اعتبارات دولتی، روزانه به طور میانگین سه تانکر آب رسان به ظرفیت 12 هزار لیتر، به منطقه قمرود اعزام می شود.

وی همچنین با اشاره به اعطای تسهیلات ارزان قیمت به عشایر برای تامین زنجیره تولید گوشت قرمز، بیان کرد: در همین راستا 150 تن جو با قیمت دولتی نیز میان عشایر استان توزیع شد.

وی ادامه داد: تغییر زنجیره غذایی دام عشایر از روش های سنتی به شیوه های نوین با استفاده از کنسانتره، راهبردی است که برای افزایش ضریب تبدیل تولید گوشت قرمز توسط اداره امور عشایر استان دنبال می شود.

تندرو با اشاره به اجرای طرح بیمه فراگیر دام عشایر برای حفاظت از منبع تامین گوشت قرمز کشور، گفت: دام مولد در اختیار عشایر است و اگر آنان از نظر نهادهای دامی و مراتع مورد نیاز پرورش دام، تقویت شوند می توانند دام مولد مورد نیاز استان و کشور را حفظ کنند و به این ترتیب میزان تولید گوشت قرمز افزایش می یابد.

وی با اشاره به حضور دو ایل شاهسون و کله کوه در مناطق قشلاقی قم، افزود: عشایر تا پایان فروردین ماه در منطقه قمرود و جاده قدیم قم – تهران، قشلاق خود را می گذرانند و سپس برای ییلاق از استان خارج می شوند.

وی ادامه داد: اجرای طرح های فرهنگی و اجتماعی در امور مختلف سواد آموزی، مهارت افزایی و تبلیغ ارزش های دینی در میان عشایر استان با همکاری معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش و اداره کل تبلیغات اسلامی قم در حال پیگیری است.

بر اساس آمار، 305 خانوار عشایری در قم حضور دارند؛ هرخانواده عشایر به طور متوسط 6 عضو دارد، با این حساب می توان گفت در این استان حدود 2 هزار تن از عشایر کشور مشغول زندگی و فعالیت هستند.

علاوه بر ایل کله کوه، شاهسون، میش مست، زند، عرب و کتی، عشایر دیگری هم در استان قم حضور دارند و براساس منابع تاریخی، قم در پذیرایی از عشایر قدمت بالاتری نسبت به استان های همجوار خود دارد.

عشایر حاضر در استان قم بیش از 6 هزار نفر شتر و 22 هزار دام سبک در اختیار دارند و در زمینه تولید گوشت قرمز و محصول های لبنی فعالیت می کنند.

این افراد همچنین در تولید انواع صنایع دستی و قالی بافی دارای سبک و مهارت خاصی هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار