رئیس پارک علم و فناوری استان قم گفت: ۶۱ شرکت دانش‌بنیان در قم فعال بوده و از این نظر استان در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد.
کد خبر: ۷۰۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲ 14 January 2019

به گزارش تابناک قم، سید حسن اخوان علوی در نشست مشترک صندوق پژوهش و فناوری کریمه با پارک علم و فناوری که در سالن جلسات پارک علم و فناوری برگزار شد اظهار داشت: توسعه و تجاری‌سازی فناوری مهم‌ترین هدفی بوده که در پارک علم و فناوری دنبال می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای نوع فعالیت‌های انجام‌گرفته در آن‌ها از قانون و آئین‌نامه‌های ویژه برخوردار هستند اما پارک علم فناوری علاوه بر حمایت از این شرکت‌ها از شرکت‌های دیگری که در حوزه دانش‌بنیان نیستند نیز حمایت می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم عنوان کرد: تعیین نام "خلاق" برای شرکت‌هایی که در حوزه فناوری نرم فعالیت می‌کنند پارک‌های علم و فناوری از اهداف ترسیم‌شده دور می‌کند، لازم است تا تدابیری اندیشیده شود تا شرکت‌های فعال در حوزه هنر، ادبیات و دیگر ساحت‌های علوم انسانی از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان محروم نباشند.

اخوان با اشاره به مشکلات موجود درزمینهٔ شرکت‌های خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: هنوز دید جامعه نسبت به شرکت‌های خلاق به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان تغییر جهت پیدا نکرده و به همین خاطر نیز بسیاری از مؤسسات و فرهنگی از حق استفاده مزایای قانونی در نظر گرفته‌شده محروم می‌شوند.

وی با تأکید بر جهش قابل‌قبول استان قم در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: سال 94 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان قم 20 شرکت بوده و قم از این نظر در رتبه بیستم هفدهم کشور قرار داشت اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر 61 شرکت دانش‌بنیان فعال‌شده و از این نظر قم در رتبه دوازدهم کشور قرارگرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به اهمیت نظارت در ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در مسئله ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان انتخاب داور اصلی و کارگزار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین برای شرکت‌هایی که در مرحله داوری رد می‌شوند باید مکانیسم‌های تجدیدنظر به‌صورت جدی فعال‌شده و به کارگزاران دیگری داده‌شده و سوء گیری‌های احتمالی جلوگیری شود.

اخوان عنوان کرد: در تعریف عملیاتی اصل شاخص‌های تأیید شرکت‌های فناوری نیاز به تجدیدنظر ضروری است، تقلیدی بودن فناوری و حق مالکیت معنوی از مهم‌ترین چالش‌های این مسئله است، همچنین برون‌سپاری فعالیت‌ها نیز یک قاعده مدیریتی بوده که در معتبرترین شرکت‌های دنیا نیز معمول بوده و نمی‌توان خورده‌ای به آن گرفت.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه نیز تأکید کرد: معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری 110 خدمت مختلف ارائه می‌دهد که برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار راهگشا و مؤثر می‌تواند باشد.

علی‌رضا باباخان خاطرنشان کرد: خدمات ارائه‌شده در بخش پژوهش و فناوری صرفاً مختص شرکت‌های دانش‌بنیان نبوده و شرکت‌های حوزه فناوری نرم نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار