رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: خانه لاجوردی زاده در قم به خانه گفتمان شهری تبدیل می شود که برای این طرح 23 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۷۰۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ 08 January 2019

به گزارش تابناک قم، فهیمه فتاحی زاده افزود: تملک و استفاده از خانه های تاریخی و بناهای واجد ارزش برای کاربری جدید در برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران است و در این راستا تبدیل خانه تاریخی لاجوردی زاده به خانه گفتمان شهر قم در دستور کار قرار دارد.

خانه گفتمان محلی برای گردهمایی افراد دارای ایده در رشته های تخصصی است که با هدف نقد و بررسی مباحث مختلف از جمله موضوع های فرهنگی ایجاد می شود؛ معمولا خانه های تاریخی برای راه اندازی خانه گفتمان انتخاب می شود.

وی ادامه داد: خانه لاجوردی زاده خانه ای مسکونی مربوط به اواخر سلسله قاجار با سبک معماری ایرانی- اسلامی، 690 متر مربع عرصه و 900 متر مربع زیربناست که در حال حاضر پیگیر مرمت آن هستیم و به محض اینکه مرمت آن به اتمام رسید، تبدیل به خانه گفتمان شهر خواهد شد.

وی افزود: البته خانه های تاریخی دیگری از جمله خانه تاریخی توکلی، روحانی و غفاری نیز در دستور کار بازآفرینی قرار دارد تا برای کاربری هایی از جمله موزه و دانشکده معماری و شهرسازی از آن ها استفاده شود، اما اولویت اول راه اندازی خانه گفتمان شهر است.

فتاحی زاده با بیان این که مرمت خانه لاجوردی زاده هنوز آغاز نشده، گفت: در حال حاضر اقدام های مربوط به برگزاری مناقصه و فراخوان برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، طرح مرمت استحفاظی انجام می شود و در مراحل بعدی از طریق سرمایه گذار یا تامین اعتبار از ردیف اعتبارات دولتی مرمت کامل را انجام خواهیم داد.

به گفته وی، مرمت خانه لاجوردی زاده حدود 23 میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که در برنامه اجرایی سال 97، تاکنون 6 میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص داده شده است.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار اداره کل راه و شهرسازی گفت: برپایی نمایشگاه آثار زنان بی سرپرست، دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، برنامه های مدیریت شهری، جلسه های کارگاهی، نشست های تخصصی و نشست استانی سال گذشته در خانه لاجوردی زاده برگزار شد.

خانه تاریخی لاجوردی زاده مربوط به دوران قاجار است که در سال 1394 و در راستای اهداف بازآفرینی شهری پایدار تملک شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار