حکایت این روزهای مسکن در سراسر کشور و همچنین در قم، چه در امر خرید و چه در امر اجاره و رهن، حکایت قیمت هایی سر به فلک کشیده است که عموما دست مردم به آن نمی رسد.
کد خبر: ۷۰۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵ 07 January 2019

به گزارش تابناک قم، حکایت خرید سرپناه یا همان مسکن برای بسیاری از مردم، حکایت جمع کردن ذره ذره و پس انداز پول جهت توانمندی خرید مسکن و خلاص شدن از پرداخت اجاره بهاست؛ البته این پس اندازها در گذشته حتی گاهی به توانایی خرید مسکن نمی رسید و تنها می توانست زمینه را جهت تأمین بیعانه بانکی برای دستیابی به وام مهیا کند اما شرایط امروزی و رشد 100 درصدی یا بیشتر قیمت ها چه در فروش و چه در اجاره و رهن مسکن نشان می دهد که آن پس اندازها و حتی افزودن بر آن، حتی کورسوی امیدی هم برای آرزومندان صاحبخانه شدن فراهم نمی کند.

در عین حال بررسی ها نشان می دهد که وضعیت بُغرنج به وجود آمده در بازار خرید و فروش و اجاره و رهن مسکن، تداوم دارد و در عین حال که نظارتی جامع و همه جانبه در این مسئله وجود ندارد؛ رکوردهای جدیدی هم از قیمت های افسارگسیخته شکسته می شود که سبب شده تا امیدها برای خانه دار شدن، روز به روز کاهش یابد.

در این باره و در شرایط عدم پاسخگویی اتحادیه صنف مشاوران املاک، به سراغ برخی کارشناسان املاک استان قم رفته ایم تا آخرین وضعیت این بازار را جویا شویم.

هادی نظری از کارشناسان املاک قم در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: متأسفانه وضعیت امروز بازار مسکن به گونه ای است که هر فروشنده یا موجر، قیمت دلخواه خود را به خریدار یا مستأجر اعلام می کند؛ قیمت هایی که غالبا فراتر از شاخص توان افراد و خانوارهاست و همین امر سبب شده تا توان خریداران واقعی، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

وی افزود: در این آشفته بازار، حتی کارشناسان ارزشگذاری مِلک و زمین هم، بیشتر از قیمت واقعی مِلک یا زمین قیمت گذاری می کنند که این مشکل هم برای تداوم رکود در این بازار، مزید بر علت قبلی شده است.

نظری با اشاره به اینکه با تداوم این امر، کمتر انگیزه ای از سوی جوانان برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک باقی می ماند ادامه داد: این مشکل در شرایطی به وقوع پیوسته که در همین قم، تعداد قابل توجهی آپارتمان نوساز به صورت خالی نگهداری می شود اما به بازار عرضه و به متقاضیان ارائه نمی شود. در حالی که مسؤولان می توانند با اجرای کامل و همه جانبه قانون اخذ مالیات از خانه های خالی، این ظرفیت را به بازار عرضه کنند تا شاید این امر، کمکی هر چند ناچیز به اوضاع فعلی مسکن کند.

وی همچنین از دولت و اتحادیه ها خواست تا با نظارت دقیق بر بازار مسکن، تلاش حداکثری خود را برای بازگشت آرامش به این بازار مبذول دارند.

امیدی برای شکستن قفل بازار مسکن نیست

بهزاد حسن نیا به عنوان یکی از پیشکسوتان کارشناسی املاک در استان قم در گفتگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: امروزه همه می دانند که فصل تابستان، به عنوان فصل طلایی خرید و فروش و همچنین عقد یا تمدید قراردادهای رهن و اجاره شناخته می شود اما افزایش بی رویه و افسارگسیخته قیمت ارز در تابستان سال جاری، اجازه نداد تا بازار مسکن حتی در این فصل هم رونق خوبی بگیرد؛ البته ما در تابستان شاهد رشد بیشتر معاملات بودیم؛ اما این رشد آن طور که انتظار داشتیم محقق نشد و طبیعی است که در فصل سرما و تا پایان سال نیز امیدی برای بهبود این وضعیت وجود نداشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: من هم به مالکان خانه و زمین و هم به خریداران یا مستأجران حق می دهم که نگران سرمایه خود باشند اما تردیدی نیست که در شرایط عدم موفقیت نسبی مسؤولان و بویژه دولت در امر نظارت جامع بر بازار و بازگرداندن آرامش به آن و از جمله بازار مسکن، این خود ما هستیم که باید با رعایت «انصاف»، به هم رحم کنیم و تلاش کنیم تا مُنصف باشیم و مُنصف بمانیم.

حسن نیا با ناموفق دانستن افزایش وام های مسکن برای خرید خانه تأکید کرد: در همین شرایط فعلی، افرادی را می شناسم که در بازپرداخت اقساط وام های بلندمدت خود ناتوانند چراکه اگر فرد بخواهد قسط نه چندان کم وام خود را به موقع پرداخت کند عملا در تأمین هزینه های روزمره خود در می ماند.

این کارشناس املاک استان قم همچنین متوسط قیمت هر مترمربع مِلک در بخش مرکزی قم را حدود 3.5 تا 4 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قطعا ثبات این قیمت ها و یا حتی افزایش نسبی آن ها، رکود بازار مسکن را عمیق تر و امید افراد فاقد مسکن را برای خانه دار شدن ناامید خواهد کرد.

اکنون تنها می توان امیدوار بود تا با انصاف صاحبان و فروشندگان زمین و مِلک و همچنین نظارت حداکثری مسؤولان امر، آرامش و ثبات به این بازار برگردد تا رؤیای خانه دار شدن برای همه هموطنان و همشهریان، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
صاحب خونه ها بی رحم تراز مسولانند
یاسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
صاحب خانه ها خانه هایشان را به اجنبی ها بفرشند چون آن ها پول بیشتری می دهند.همه حتی مسئولین حرف می زنند کسی اقدام عملی انجام نمی دهد انگار در این دولت همه چیز شده برجام نافرجام.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار