ایمنی ساختمان مدرسه یکی از اصلی ترین مواردی است که باید مورد توجه آموزش و پرورش باشد اما در سطح شهر قم شاهد مدارس قدیمی ساخت با عمر طولانی هستیم که توجه به این امر را بیش از پیش مهمتر می کند.
کد خبر: ۷۰۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳ 06 January 2019

به گزارش تابناک قم، مهرماه سال جاری بود که خبر تلخ ریزش دیوار حیاط یکی از مدارس روستایی سنندج و فوت یکی از دانش آموزان مدرسه باعث ناراحتی و جریحه دار شدن احساسات هم‌وطنان شد.

هنوز تلخی این حادثه پایان نیافته بود که در واپسین روزهای پائیز امسال بر اثر آتش سوزی به علت واژگونی چراغ نفتی در یک مهدکودک شهر زاهدان چهار دانش آموز فوت کردند.

آماری که از داخل و خارج از کشور در مورد حوادث دانش آموزان بخصوص در سطوح کودکستان و دبستان گزارش می‌شود موضوع را بی‌اندازه مهم و قابل توجه می‌سازد. عده‌ای خیال می‌کنند که با وارد شدن بچه‌ها به محدوده مدرسه، آن‌ها در ایمنی کامل خواهند بود و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، در صورتی‌که استعداد ایجاد حوادث و سانحه در محدوده مدارس به علت محدودیت جا، تراکم بچه‌ها و بازیگوشی آن‌ها به‌مراتب بیشتر از خانه بوده و کمتر مدرسه‌ای است که هر روز یا هر هفته حادثه‌ای کوچک یا بزرگ را تجربه نکند.

ایمنی ساختمان مدرسه یکی از اصلی ترین مواردی است که باید مورد توجه آموزش و پرورش باشد اما در سطح شهر قم شاهد مدارس قدیمی ساخت هستیم با توجه به این مسئله ایمنی مدارس باید بیش از این ها مورد توجه مسئولان استان قم قرار گیرد طبق آخرین آمار حدود 250 هزار دانش آموز در بیش از 1200 واحد آموزشی قم مشغول به تحصیل هستند.

بیش از هزار کلاس غیراستاندار در قم وجود دارد

در این زمینه محسن پورگلیان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با تأکید بر ضرورت اختصاص بودجه های لازم برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس استان گفت: 25 درصد مدارس قم فرسوده محسوب می شود، و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: 50درصد مدارس قم نیز به طور کامل مقاوم و مستحکم به شمار می آیند، هم اکنون از محل ردیف های استانی و ملی اعتباراتی به امر بازسازی مدارس استان تعلق می گیرد، ولی کافی نیست، بیش از یک هزار کلاس درس نا مقاوم و غیراستاندارد در استان قم وجود دارد.

کاهش 80درصدی تلفات زلزله با مقام سازی سازه ساختمان

همچنین در این خصوص علی ملا علیزاده مدیر آموزش سازمان آتش نشانی قم اظهار داشت: با مقاوم کردن سازه ساختمان‌ها، 80 درصد کاهش تلفات زلزله رخ می‌دهد.

این در حالی است که علاوه بر مدارس، مهدکودک‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد اما ایمنی ساختمان مدرسه یکی از اصلی ترین مواردی است که باید مورد توجه آموزش و پرورش باشد.

بر اساس بند ۱ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب بهمن‌ماه سال ۸۰ مجلس شورای اسلامی صدور پروانه فعالیت مهدکودک را بر عهده سازمان بهزیستی نهاده است و ماده ۲۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه قانون مذکور را تنفیذ کرده است.

اما به گفته مدیرکل بهزیستی در این رابطه هنوز ضعف‌های قانونی وجود دارد و در حالی که طبق قانون تنظیم مقررات کشور مسئولیت صدور مجوز برای مراکز مشاوره از جمله مشاوره‌های ژنتیک و خانواده، مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان و از همه این‌ها مهم‌تر مهدکودک‌ها به بهزیستی واگذار شده است اما اشکالات قانونی سبب چند مدیریتی بودن مهدکودک‌ها شده است و در حال حاضر دستگاه‌های دیگری هم در این رابطه از سوی قانون اجازه صدور مجوز مهدهای کودک را دارند که این مسئله تا به حال بحث‌های قانونی بسیاری را ایجاد کرده است.

احتمال وقوع حادثه برای دانش آموزان در مدرسه همواره وجود خواهد داشت اما با رعایت نکات ایمنی در مدرسه از وقوع حوادث ناگوار کاسته خواهد شد ایمنی مدارس و مهدکودک ها بخش های مختلفی را در بر می گیرد از جمله سیستم گاز کشی مناسب در مدارس، ایمنی برق در مدارس، راه پله مدارس، پشت بام مدرسه، عدم استفاده از بخاری های نفت سوز، استاندارد سرویس بهداشتی مدارس، تهویه مناسب در مدرسه، میز و نیمکت مدرسه، ایمنی ساختمان مدرسه، وجود کپسول های آتش نشانی.

با توجه به حوادث رخ داده و وضعیت ایمنی مدارس استان قم مسئولان قم در ارگان های مختلف پیش از وقوع حادثه جبران ناپذیر تصمیم جدی در خصوص ایمنی مدارس در همه سطوح انجام دهند.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار