برنامه خاموشی های امروز
اگرچه به وجود آمدن مشکل فنی در پُست های توزیع برق، دلیل خاموشی نسبتا گسترده چهاردهم دی ماه در قم عنوان شده است اما دلیل وصل و قطع مکرّر برق در این روز و در یک بازه زمانی کوتاه مشخص نیست.
کد خبر: ۶۹۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 05 January 2019

به گزارش تابناک قم، خاموشی چند ساعته و نسبتا گسترده ظهر جمعه چهاردهم دی ماه در سطح شهر قم، شاید بسیاری از شهروندان را به یاد خاموشی های گسترده تابستان سال جاری انداخت.

این خاموشی غیرمنتظره بسیاری را به این فکر انداخت تا با تماس با سامانه 121 برق، از دلیل آن بپرسند؛ اگرچه می شد حدس زد که دلیل این امر، یک نقص فنی در پست های توزیع برق و یا خطوط انتقال انرژی باشد.

تماس ها البته نشان داد که این خاموشی ها، دلیلی فنّی دارد؛ اما شنیدن یک پیغام ضبط شده خبر از آن می داد که خاموشی ظهر و بعدازظهر جمعه قم گسترده تر از حدّ تصور است آن جا که یک پیام ضبط شده از خاموشی تا ساعت 15 در محدوده بلوارها و خیابان هایی مانند 45 متری شهید صدوقی، بلوار شهید کریمی، بلوار جمهوری، بلوار محمد امین، بلوار الغدیر، صفاشهر، بیست متری امام حسین (ع) و همچنین معابر و کوچه های برخی مناطق دیگر شهر خبر می داد.

تا این جا نکته ای برای شگفتی وجود نداشت؛ اما نکته ای که تعجب و البته نارضایتی برخی همشهریان را به دنبال داشت وصل و قطع های مکرّر برق در فاصله زمانی ساعت 12 تا 15 جمعه چهاردهم دی ماه در این مناطق قم بود. قطع و وصل هایی که در این سه ساعت، به عدد هفت هم رسید و نمی توانست طبیعی باشد.

طبیعی است که این قطع و وصل مکرّر برق در یک محدوده زمانی کوتاه، آسیب فراوانی به وسایل برقی منازل و ادارات و اماکن عمومی وارد می کند و یادآور همان خاطره اطلاعیه اداره برق برای جبران خسارت ناشی از قطع برق های مکرّر در تابستان است؛ وقتی که آن اداره در اطلاعیه ای اعلام کرد که حاضر است در صورت اثبات خسارت ناشی از مشکل قطع برق، تا سقف معیّن و البته محدودی، به هموطنان خسارت دیده، غرامت بدهد اما هیچ گاه مشخص نکرد که ساز و کار این پرداخت و دریافت چگونه است و شاید قریب به اتفاق همشهریان هم از پیگیری این امر اداریِ تقریبا غیر قابل اثبات، سر باز زدند و عطای این «حاتم بخشی» را به لقای آن بخشیدند.

پس نکته اصلی این است که اگرچه همه برنامه ریزی کارکنان عزیز و زحمتکش صنعت برق و انرژی در استان قم، برای تأمین همیشگی برق و نیرو برای ساکنان این استان است و تلاش می کنند تا با تدابیر لازم، از بروز مشکلات فنی احتمالی پیشگیری کنند؛ اما در عین حال قطعی برق به دلایل فنی، امری طبیعی است که ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتد؛ اما قطع و وصل مکرر برق هر نیم ساعت یکبار و در یک بازه زمانی سه ساعته، امری غیرطبیعی است که قطعا به آسیب جدی به وسائل متعدد برقی منجر می شود و باید از آن جلوگیری کرد.

نکته دیگر درباره توضیح این مشکل برای مردم است. نگارنده این نوشتار خود از کسانی بود که در طول زمان خاموشی دیروز، با سامانه 121 تماس گرفت و تلاش داشت تا انتقاد خود را از وصل و قطع مکرّر برق اعلام کند؛ تماسی که پس از 10 دقیقه پشت خط ماندن به دلیل حضور در لیست انتظار برقراری ارتباط با اُپراتور به عنوان نفر پنجاه و چهارم(!)، سرانجام با توضیحات نامفهوم و باری به هر جهتِ اُپراتور، بدون نتیجه پایان یافت؛ در حالی که در این مواقع انتظار می رود تا ضمن اطلاع رسانی های جامع و به موقع، پاسخ مخاطبان هم با صبوری و متانت داده شود.

در حالی که پایگاه اطلاع رسانی شرکت توزیع نیروی برق استان قم هیچ گونه عکس العمل و توضیحی نسبت به خاموشی های نسبتا گسترده چهاردهم دی ماه در قم نشان نداده و آخرین خبر خروجی آن مربوط به دهم دی ماه است اما مراجعه به بخش «اطلاع رسانی و ثبت خاموشی ها» در این پایگاه بیانگر آن است که امروز شنبه پانزدهم دی ماه در چند منطقه از قم و به دلیل سرویس شبکه فشار متوسط، دو ساعت خاموشی اتفاق خواهد افتاد.

برنامه این خاموشی ها به این شرح است:

خیابان سواران از تقاطع شاهد تا نور غربی و 14 متری امام حسین و کوچه های اطراف از ساعت 7 و 30 دقیقه.

بلوار توحید محدوه خیابان ستاری و بلوار کشاورز جنوبی تا خیابان آتش نشانی از ساعت 10.

بنیاد، خیابان ایثار از ساعت 10.

بلوار کشاورز جنوبی از مخابرات ابوذر تا انتهای کشاورز شمالی از ساعت 12 و 30 دقیقه.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار