حجت الاسلام و المسلمین رفیعی مطرح کرد
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به برخی از کرامات حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: در یکی از این کرامت مادر یک خانواده شیعه عراقی فرزندنش که در رژیم بعث، مفقود الاسر شده بود را پیدا کرد.
کد خبر: ۶۹۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶ 18 December 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی که در جمع عزاداران حضرت معصومه (س) در هیئت عزاء طویریج قم سخن می گفت اظهار کرد: حضرت معصومه (س) را باید فاطمه ثانی یا فاطمه دوم پس از حضرت زهرا (س) نامید؛ چراکه ایشان در بین بیش از 9 هزار امامزاده، از معدود امامزادگانی هستند که سفارش زیارت وی توسط تعدادی از ائمه معصومین (ع) یعنی امام صادق (ع)، امام کاظم (ع)، امام رضا (ع) و همچنین امام جواد (ع) وارد شده است.

حجت الاسلام رفیعی در این مراسم که با حضور برخی از علمای اعلام قم و از جمله آیات علی کریمی جهرمی و نجم الدین طبسی و با یاد مرحوم آیت الله محمدمهدی آصفی، نماینده فقید رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق همراه بود به بیان روایتی مهم از امام رضا (ع) پرداخت و گفت: امام رضا (ع) در این روایت، بهترین بندگان خدا را دارای 5 ویژگی بر می شمارند که یکی از آن ویژگی ها این است که برترین بندگان خدا وقتی خدمت یا نیکویی انجام می دهند؛ خوشحال می شوند. در این باره باید گفت که در این شرایط اقتصادی روز، لازم است تا افرادی که توانایی دارند به ناتوانان رسیدگی کنند که البته بهتر است این رسیدگی، سریع، مخفیانه و با کم شمردن این نیکویی از سوی احسان کننده باشد تا اجر و ثواب معنوی اش صد چندان شود.

وی ادامه داد: ویژگی دوم اشاره شده در این روایت، آن است که بندگان صالح خدا وقتی خطایی مرتکب می شوند؛ استغفار می کنند؛ در حالی که امروز مشاهده می کنیم برخی از مردم پس از انجام یک خطا یا اشتباه، به دنبال توجیه یا فرافکنی می روند که قطعا نادرست است.

حجت الاسلام رفیعی در عین حال ویژگی های سوم، چهارم و پنجم برترین بندگان خدا را از زبان امام رضا (ع) این گونه توضیح داد: شُکرگزاری خدا در حین رسیدن نعمت الهی، صبوری در حین رسیدن مصیبت و همچنین عفو و گذشت در شرایط عصبانیت و خشم، دیگر ویژگی های برترین بندگان در نگاه حضرت ابی الحسن الرضا (ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برای شناخت هر کس می توان سه مؤلفه را در نظر گرفت گفت: این سه مؤلفه نوع رابطه فرد با خدا یا همان وجه عبادی، نوع رابطه با مردم یا همان وجه اجتماعی و نوع برخورد با دشمن یا همان وجه سیاسی است که در رأس این امور، معصومین (ع) و امامزادگان مُکرّمی مانند حضرت فاطمه معصومه (س) قرار دارند.

وی سپس با بیان نقل قولی از استاد شهید، علامه مطهری گفت: مرحوم مطهری چنین می فرمود که برخی در وجه عبادی، برترین افراد هستند؛ اما در وجوه اجتماعی و سیاسی کناره گیری می کنند که این افراد را نمی توان انسان های کامل و الگو نامید؛ در حالی که برترین خلق خدا یعنی پیامبر اعظم (ع) و همچنین امام امیرالمؤمنین (ع) هم حکومت تشکیل دادند و در عین در اوج بودن در عبادت، وجه اجتماعی و سیاسی زندگی را هم از یاد نبردند تا مشخص شود که دین منهای سیاست بی معناست؛ البته سیاست به معنای اداره دین و دنیای مردم و رعایت حقوق افراد؛ نه سیاست به معنای حقه بازی.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه وجهه عبادی، اجتماعی و سیاسی حضرت فاطمه معصومه (س) را در اوج معرفی کرد و گفت: آن حضرت بویژه در سه سالی که امام رضا (ع) به اجبار و با توطئه ولیعهدی به ایران و طوس منتقل شد؛ نوعی از زندگی مبارزاتی و سیاسی را علیه حکومت بنی عباس سامان داد که حتی بر اساس برخی نقل ها، به شهادت ایشان بوسیله مسموم کردن حضرت منجر شد.

این استاد حوزه و دانشگاه آن گاه با دعا برای قرار گرفتن همه زیارت کنندگان حضرت معصومه (س) در زمره مشمولان شفاعت آن حضرت (بر اساس عبارت «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» در زیارت نامه بانوی کرامت (س) )، از پروردگار استمداد طلبید تا با برکت دادن به مال مردم، آنان را در این روزگار و برای گذران معاش و همچنین کمک به دیگران یاری رسانَد.

وی در این باره به احترام گذاشتن موسی خزرج به حضرت فاطمه معصومه (س) و در روزهای ورود به قم و اقامت در این شهر اشاره کرد و گفت: شاید همین احترام بود که سبب شد مال موسی خزرج برکت پیدا کند؛ تا آن جا که خانه اش به عنوان محل اقامت و عبادتگاه بانوی کرامت (س) برای همیشه و در تاریخ به «بیت النور» شهرت یافت و همچنین باغ او نیز، مزار نورانی حضرت کریمه اهل بیت (س) پس از رحت شهادت گونه آن حضرت شد.

حجت الاسلام رفیعی در عین حال به بیان برخی کرامات حضرت معصومه (س) پرداخت و گفت: یکی از کرامات این بانو مربوط به دوران دفاع مقدس است؛ آن جا که مادر یک خانواده شیعه عراقی به دلیل مفقود شدن فرزندش و عدم اطلاع از سرنوشت وی در رژیم بعث، به قم می آید و به حضرت معصومه (س) متوسل می شود و در همان حال، فرزند وی به عنوان اسیر جنگی برای زیارت به قم می آید و این برنامه به رسیدن این مادر و فرزند به یکدیگر و پس از سال ها فراق و دوری منجر می شود.

وی همچنین با اشاره به تکریم ویژه مراجع معظم تقلید و علمای اعلام قم و اهمیت دادن به زیارت مستمر آن حضرت اظهار داشت: در این باره هم حکایات فراوانی وجود دارد که زیارت حضرت معصومه (س) توسط مرحوم آیت الله مرعشی نجفی به مدت هفتاد سال به عنوان نخستین زائر هر روز آن آستان در سحرگاه های قم و همچنین زیارت مرحوم آیت الله علامه طباطبایی در روزهای ماه های مبارک رمضان و باز کردن روزه ها و افطار با بوسه بر عتبه مقدسه آن بانو از آن جمله است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار