در شب وفات حضرت معصومه(س)
شهر مقدس قم در شب وفات بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر گرامی امام رضا(ع)، رنگ ماتم به خود گرفته و یکپارچه سیاه پوش شده است.
کد خبر: ۶۹۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۶ 18 December 2018

به گزارش تابناک قم، امشب مردم متدین و انقلابی قم به همراه دسته های عزاداری هیات ‌های مذهبی استان و سایر دلسوختگان اهل بیت(ع) که خود را از سراسر کشور به این مکان مقدس رسانده اند، در میدان آستانه، صحن های حرم مطهر و شبستان امام خمینی(ره) تجمع کرده و به اقامه عزا و سوگواری می پردازند.

همچنین آیین سوگواری وفات جانسوز حضرت فاطمه معصومه(س) درمسجد مقدس جمکران، دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید و بقاع متبرک امامزادگان برپا شده است و سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) گوشه‎ ای از زندگانی گهربار آن بانوی گرامی اسلام را برای مردم بیان می کنند و عاشقان خاندان رسالت در این شب پر ماتم، سینه زنان، اشک ماتم می ریزند.

امشب همراه با زمزمه ملائک آسمان، قرائت جمعی زیارتنامه حضرت معصومه(س) توسط شیفتگان خاندان پیامبر اکرم(ص) که دلی شکسته و پرسوز دارند، فضای معنوی خاصی را به بارگاه ملکوتی این بانوی کرامت بخشیده است.

همچنین همزمان با شام رحلت بانوی کرامت بعد از نماز مغرب و عشا مراسم دعای توسل و آیین شمع‌گردانی با حضور بیش از 2 هزار خادم، علما و قشرهای مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) ترتیب می یابد.

در ایام رحلت حضرت معصومه(س) دستگاه‌ های مختلف استانی و مردمی برای بزرگداشت این واقعه بسیج شده اند و با برگزاری آیین های ویژه و خاص و تبلیغات محیطی گسترده چهره شهر و استان قم تغییر یافته است.

در همین رابطه آیت الله حسن ممدوحی از استادان حوزه علمیه قم با تجلیل از شخصیت بانوی کرامت به خبرنگار ایرنا گفت: حضرت معصومه(س) در زمان حیات خود در بین بانوان، جلسات درس، سخنرانی و گفت و گو داشتند و شاگردانی را تربیت کردند و بعد از وفات ایشان نیز رواق و صحن و سرای حرم آن حضرت، پناهگاه مردم و جلوه گاه علم، معرفت، بصیرت و خرد است.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه معصومه(س) مانند ستاره ای درخشان و گوهری گرانبها در آسمان ایران اسلامی و قم می درخشد و روز به روز پرتو شعاع نورانی این فرزند امام، تابان تر و برکات آن افزون تر می گردد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کشور ما هر چه دارد از عنایت معصومان و بزرگانی مانند امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است و امروز وجود این نعمت بزرگ الهی، شهر مقدس قم را در کانون توجه جهانی و به عنوان قطب فرهنگی جهان اسلام قرار داده است.

وی افزود: تاسیس حوزه های علمیه، وجود علما و بزرگان دینی و خدمات ارائه شده به دین اسلام، تنها بخشی از برکات حضور نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم می باشد.

آیت الله ممدوحی گفت: هر کجا که معصومان و فرزندان آنان حضور داشته باشند آنجا محفل علم و انس با معارف دینی است و مردم ما نیز با استقبال از این بزرگان و توسل به حرم های نورانیشان، به خوبی قدردان این نعمت ها می باشند.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال 173 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود؛ آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آن که پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب های ایشان می باشد.

لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می گوید: امام هشتم شیعیان در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در 23 ربیع الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار