سرپرست استانداری قم گفت: گردشگری نخستین اولویت اشتغال زایی و کسب و کار در استان است، ولی تخصیص و پرداخت تنها پنج میلیارد ریال تسهیلات از محل رونق تولید پاسخگوی نیازهای فراوان آن نیست.
کد خبر: ۶۸۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۴ 11 December 2018

به گزارش تابناک قم، سید محمد رضا هاشمی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: 95 درصد جمعیت قم را ساکنان این شهر مقدس تشکیل می دهند، از این رو گردشگری در امر اشتغال در مقایسه با صنعت و کشاورزی اولویت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان جذب تسهیلات در حوزه صنعت و کشاورزی بسیار بیشتر از گردشگری است، افزود: سالانه بیش از 24 میلیون زائر و گردشگر مذهبی که سه میلیون تن از آنها زائران خارجی هستند، وارد قم می شوند، از این رو برای تسهیلات گردشگری استان باید رقم های بسیار بالایی تخصیص یابد.

سرپرست استانداری قم همچنین رقم تسهیلات جذب شده در سه بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری را رضایت بخش ندانست و اذعان داشت: طی 21 روز گذشته روزانه 10 میلیارد ریال و در مجموع 210 میلیارد ریال به عنوان تسهیلات رونق تولید جذب شده که به هیچ وجه کافی نیست.

هاشمی همچنین راه اندازی سامانه بهین یاب و کارا را از اقدام های درخشان دولت در حوزه اشتغال دانست و افزود: تولید کنندگان برغم داشتن هر گونه مشکل می توانند از طریق بهین یاب درخواست تسهیلات نمایند.

وی همچنین سامانه کارا را نیز از فرصت های طلایی ایجاد شده برای اشتغال روستایی عنوان کرد و گفت: روستاییان با ثبت نام در این سامانه از تسهیلات با نرخ سود 6 درصد بهره مند می شوند، که یک فرصت کم نظیر به شمار می آید و باید بیشترین استفاده از آن صورت گیرد.

وی همچنین با تقدیر از اداره کل میراث فرهنگی استان برای ساماندهی خانه مسافرها و دعوت از تیم های گردشگران خارجی افزود: به تازگی 12 تیم گردشگری به قم دعوت شدند و باید در جذب تسهیلات نیز به همین شیوه اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در این جلسه گفت: در سال جاری به دلیل عملکرد خوب استان در جذب اعتبارات سال گذشته، بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلات رونق تولید برای سه بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری پیش بینی و ابلاغ شده است.

مهرداد غضنفری افزود: با توجه به اینکه دستورالعمل این تسهیلات در نیمه دوم سال به بانک ها ارائه شده، باید تلاش مضاعفی در راستای جذب هرچه بیشتر آن انجام شود.

معاون استاندار قم گفت: بر اساس ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهوری برخی مشکلات موجود برای اعطای تسهیلات رفع شده و اختیارات بانک ها دو برابر افزایش پیدا کرده است.

غضنفری افزود: گشایش خوبی در مسیر جذب تسهیلات ایجاد شده و باید از این فرصت استفاده کرد، چراکه هر چه به ماه های پایانی سال نزدیک شویم، تحقق این امر دشواری هایی را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به 104 طرح معرفی شده به بانک ها در حوزه های صنعت و کشاورزی افزود: میزان تسهیلات جذب شده برای این تعداد طرح یک هزار و 630 میلیارد ریال است.

محمود سیجانی بیان کرد: در بخش صنعت برای حدود 30 طرح یک هزار و 100 میلیارد ریال، برای 45 طرح کشاورزی 80 میلیارد ریال و 29 طرح که از سال 96 به 97 انتقال پیدا کرده نیز 460 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار