مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در استان قم گشت مشترک بازرسان سازمان غذا و دارو با تعزیرات حکومتی شکل‌گرفته که طی آن مشکل خاصی از احتکار دارو گزارش نشده است.
کد خبر: ۶۸۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۱ 11 December 2018

به گزارش تابناک قم، حمید اورعی، با اشاره به حقوق مشتریان برای دریافت فاکتور خرید دارو اظهار داشت: دریافت فاکتور خرید دارو از داروخانه‌ها به تنویر افکار مردم در رابطه با قیمت داروها و همچنین برای رسیدگی‌ و نظارت روی قیمت فروش دارو در داروخانه‌ها کاربرد دارد.

وی با تأکید به نحوه‌ رسیدگی به شکایات مردمی در زمینه قیمت داروها، افزود: فاکتور فروش داروها که قیمت داروخانه در آن ثبت‌شده، ملاک اصلی نظارت بازرسان سازمان غذا و دارو بوده و همچنین درصورتی‌که یک داروخانه شاکی خصوصی در زمینه قیمت‌ها داشته باشد نیز سند خرید دارو موردبررسی قرار می‌گیرد.

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه در ساختار سازمان‌های دولتی، روی کار بازرسان محلی نیز نظارت خاصی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه شکایات مطرح‌شده از داروخانه‌ها در سیستم بایگانی سازمان غذا و دارو ثبت می‌شود، امکان فراموشی یا کوتاهی در رسیدگی به شکایات وجود نداشته و تا زمانی که شکایات به نتیجه نرسند، پیگیری ادامه خواهد شد.

اورعی، مشکل کمبود دارو در کشور را رو به بهبود دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی یک سال اخیر کشور، در ابتدای فصل تابستان مشکلاتی در زمینه‌ تأمین برخی از اقلام دارویی مانند داروهای بیماران مغز و اعصاب و بیماران قلبی وجود داشته که با توجه به برنامه‌ریزی‌های سازمان غذا و دارو، این مشکل تا حدودی بهبودیافته و همچنین سعی می‌شود تا در آینده نزدیک با سهمیه‌بندی داروهای خارجی و با کمک به کارخانه‌های تولید دارو در داخل کشور، مشکلی در زمینه‌ تأمین دارو نداشته باشیم.

وی در رابطه با موضوع احتکار دارو اضافه کرد: در استان قم گشت مشترک بازرسان سازمان غذا و دارو با تعزیرات حکومتی شکل‌گرفته که طی آن مشکل خاصی از احتکار دارو گزارش نشده و از طرفی با توجه به اینکه توزیع برخی داروها به صورت سهمیه‌بندی صورت خواهد گرفت، احتمال احتکار دارو نیز وجود نخواهد داشت.

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه داروهای تولید داخل از کیفیت مناسبی برخورداربوده و اگر استاندارد نباشند از توزیع آن‌ها جلوگیری می‌شود، عنوان کرد: در برخی موارد مانند داروهای مورداستفاده بیماران پارکینسون، پزشکان اصرار دارند تا از داروهای خارجی استفاده شوند که با توجه به اینکه برخی از این داروها در داخل کشور تولیدشده و کیفیت مناسبی دارد، لازم است تا پزشکان برای جلوگیری از سردرگمی و هزینه‌تراشی برای خانواده بیماران، برندهای داخلی را تجویز کنند.

اورعی خاطرنشان کرد: در چندماهه اخیر در استان قم طرحی اجرا شده که مطابق آن، داروهای بیماران خاص که نیاز بیشتری به تأمین به هنگام دارو دارند مانند هموفیلی و ام‌اس، فقط در تعداد منتخبی داروخانه توزیع‌شده، که این کار تأثیر مثبتی در راستای تنظیم عرضه و تقاضای این داروها داشته است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار