معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: نزدیک به ۱۰۰هزار نفر در استان قم به بیماری دیابت مبتلا هستند، که حدود ۱۰درصد جامعه را شامل می‌شود.
کد خبر: ۶۸۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹ 09 December 2018

به گزارش تابناک قم، محمود پرهام در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه با تحول سلامت در دو حوزه درمان و بهداشت اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با توجه به محدودیت بودجه در حوزه درمان مقداری از هزینه‌ها را مردم متقبل می‌شدند، اما بعد از اجرای این طرح تا حد بسیار زیادی این هزینه‌ها از دوش مردم برداشته شد.

وی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که دغدغه بیمار تنها باید بیماری‌اش باشد، گفت: برخی بیماری‌ها مثل سرطان که نیاز به شیمی‌درمانی دارد و هزینه‌اش بسیار سنگین است با اجرای طرح تحول سلامت توانستیم تا حدی این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به علت بیشتر مرگ‌ومیرها در استان قم ابراز کرد: مسائل قلبی و عروقی، تصادفات، سرطان و سکته‌های مغزی ازجمله دلایل بیشتر مرگ‌ومیرها در کشور هستند که استان قم نیز از این مسئله مستثنی نیست.

پرهام درباره تعریف کد 724 برای افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، ابراز کرد: بر اساس این کد هر مریضی که به بیمارستان بیاید اقدامات لازم در مورد او انجام‌شده و درصد قابل‌توجهی از کسانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، می‌توانند به زندگی برگردند و استان قم با توجه به جمعیتی که دارد جزو 5 استان اول در کشور ازلحاظ ارائه این خدمات است.

وی در مورد کد 247 که مربوط به بیماران سکته قلبی و عروقی است نیز گفت: با اقداماتی که انجام می‌شود سریع رگ بسته‌شده باز می‌شود و ازکارافتادگی قابل‌توجهی رگ‌های بسته‌شده را انجام می‌دهد، و بیماری که بعد از سکته مشکلاتی را پیداکرده می‌تواند زندگی عادی داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم راجع به آمار تصادفات موتورسیکلت‌سواران تأکید کرد: بیماران تصادفی و به‌ویژه موتورسواران جزء دوم و سوم اشغال تخت‌های بیمارستانی را شامل می‌شوند.

پرهام با تأکید بر اینکه باید به‌روی سبک زندگی آحاد جامعه فرهنگ‌سازی و کار شود، تصریح کرد: عدم‌تحرک به‌عنوان یک فاکتور خطری بوده که بسیار مهم است و خطرات و عوارض ناشی از بی‌تحرکی را باید بسیار جدی بگیریم.

وی اقدامات صورت‌گرفته در زمینه توریسم درمانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی را مورداشاره قرار داد و عنوان کرد: دو سالی هست که دانشگاه علوم پزشکی استان در این زمینه در حال کار است، و این کار بدین منظور صورت می‌گیرد که از کسانی که به‌عنوان توریسم به کشور می‌آیند هزینه‌های درمان بیشتری بگیرند تا ارزآوری خوبی برای استان داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: اجرای این طرح مصوب شده البته یک سری آیتم‌هایی باید بیمارستان‌ها در زمینه توریسم درمانی داشته باشند تا بتوانند مشمول این طرح شوند، بیمارستان فرقانی و مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی مجوزهای لازم در این زمینه را گرفته‌اند، و بیمارستان فرقانی تا حدی کار را شروع کرده است.

پرهام با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه توریسم درمانی ابراز کرد: در بسیاری از اقدامات درمانی در حال رقابت با کشورهای پیشرفته دنیا هستیم، و این پیشرفت‌ها قابل‌توجه بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در مرکز رادیوتراپی و انکولوژی صدرا و دو بیمارستان بقیةالله(عج) و شهید بهشتی کارهای شیمی‌درمانی در استان در حال انجام است.

پرهام ادامه داد: ساختمان سطح سه سرطان را هم برای این کار تعریف کرده‌ایم که راه‌اندازی شود، در حال پیگیری بوده و با راه‌اندازی ساختمان سطح سه سرطان مقداری از مشکلات حل می‌شود، همچنین مقررشده در بیمارستان هزارتخت‌خوابی پاسارگاد هم این کار انجام شود.

وی با اعلام اینکه "هزینه‌های بالای شیمی‌درمانی بیشترین مشکلی بوده که در زمینه بیماری‌های خاص داریم"، ادامه داد: ازنظر پزشک مشکل خاصی در سطح استان نداریم، اما بر اساس شاخص جمعیتی عقب هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نسبت تخت‌های بیمارستانی نسبت به جمعیت استان ابراز کرد: می‌توان گفت در سال‌های اخیر هم مراکز تصویربرداری و هم مراکز درمانی رشد قابل‌توجهی داشته است.

پرهام افزود: با توجه به بیمارستان‌های فعلی با حدود 2هزار تخت، 1.4 تخت به‌ازای هر نفر را داریم و با انجام اقداماتی که پیشِ‌رو داریم تقریباً می‌توانیم امیدوار باشیم که به استاندارد کشور رسیده و درصد قابل‌توجهی از حجم و تراکم بیمارستان‌ها به یک استاندارد قابل قبولی می‌رسند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز ناباروری ریحانه در بیمارستان فرقانی خاطرنشان کرد: تولد اولین دوقلو در این مرکز ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در مرکز ناباروری ریحانه بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها دولتی بوده و این مرکز با حمایت‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌دهد می‌توان امیدوار بود با مجهزتر شدن این مرکز مشکلات ناباروری را تا حدی حل کرده و رضایت‌مندی خوبی در میان مردم ایجاد شود.

پرهام در ادامه به ارائه آماری از پزشکان متخصص، فوق‌متخصص و عمومی پرداخت و گفت: بین 600 تا 800 متخصص و فوق‌تخصص در سطح استان و حدود 1200 پزشک عمومی داریم و درمجموع 2هزار پزشک متخصص، فوق‌تخصص و عمومی در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

وی با اشاره به پایین بودن تعرفه‌های دولتی نسبت به تعرفه‌های خصوصی اظهار داشت: پزشکانی را که تعهداتشان تمام می‌شود نمی‌توانیم اجبار به بستن قرارداد مجدد با مراکز دولتی کنیم، همچنین به‌دلیل محدودیت‌های منابع مالی با محدودیت پرداخت نیز مواجه هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نظارت بیشتر بر مراکز غیرمجاز را مورد تأکید قرار داد و گفت: در روز بسیاری از مراکز دندان‌پزشکی که تخصصی در زمینه دندان‌پزشکی نداشته و تحصیلاتی هم ندارند اقدام به این کار می‌کنند که مراکز غیرمجاز هستند.

پرهام راجع به ارائه خدمات برخی مراکز غیرمجاز در قالب طب سنتی یادآور شد: برخی داروهای گیاهی برای بیماران تجویز می‌کنند که استانداردهای لازم رعایت نشده و به مریض تجویز می‌شود و مریض هم به‌راحتی اعتماد می‌کند.

وی با اشاره به خطرساز و دردسرساز شدن مراکز غیرمجاز گفت: در این زمینه فرهنگ‌سازی بسیار مهم بوده که باید صورت بگیرد، چراکه حتی داروهای گیاهی را هم نباید از حد مجازش بیشتر استفاده کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: به مردم باید آموزش داد و در صورت معتبر بودن سند و مدرک‌ها می‌توان از یک داروی گیاهی استفاده کرد، چراکه باید به عوارض آن توجه داشت و بر اساس سند و مدرک و در نظر گرفتن عوارض آن تصمیم گرفت که این دارو استفاده شود یا نه.

پرهام در پایان گفت: نزدیک به 100 هزار نفر در استان قم به بیماری دیابت مبتلا هستند، که حدود 10 درصد جامعه را شامل می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار