اهالی و تصاویر هوایی شهادت می‌دهند که این وضعیت برای باغ سالاریه در سال‌های اخیر بوجود آمده و خبر از تصمیمات هولناکی در آینده می‌دهد. با وجود عزم مسئولان استان برای حفظ باغ سالاریه، سودجویان با حمایت و پشتوانه چه کسانی و یا چه نهادهایی هنوز چشم طمع به لاشه‌ی این باغ دارند؟
کد خبر: ۶۸۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷ 08 December 2018

به گزارش تابناک قم، سالاریه یکی از محله‌های قدیمی و خوش آب و هوای شهر کویری قم می‌باشد که غالب املاک این محله دارای درختان کهن می‌باشد و چند باغ معروف در سالاریه واقع است که بزرگترین آن‌ها عمارت سالاریه است که در باغ سالاریه قرار دارد.

باغ بزرگ سالاریه با مساحت اولیه 110 هکتار که عمدتا با درختان میوه پوشیده بود، بر اساس متون تاریخی٬ بخشی از یک باغ هزار ساله در شهر قم است.

درحالی که بر اساس سیاست‌های محیط زیستی و همچنین رهنمودهای رهبر انقلاب مبنی بر حفظ درختان و باغات در شهرها اعلام شده است، اما در شهر مذهبی و انقلابی قم که انتظار بیشتری در خصوص قانون‌مداری و توجه به فرمایشات رهبری است، شاهد بی مهری‌های گسترده به باغ‌ها و فضای سبز شهری از سوی برخی مسئولان و سودجوئی طمع ورزان به محیط زیست هستیم.

طی دو دهه اخیر خشک کردن عمدی باغات قم منجر به طمع‌ورزی برخی دستگاه‌ها و نهادها شده که اماکن، و ساختمان‌های خود را در هسته مرکزی شهر که دارای املاک با ارزشی است، بنا نمایند.

خرید باغ و خشک کردن عمدی آن و از سوی دیگر فشار آوردن به کمیسیون ماده 5 به منظور تغییر کاربری، حربه‌ای قدیمی برای طمع ورزانی است که عملکرد آن‌ها، پا بر روی شریان‌های تنفسی شهر قم گذاشته و این کلان شهر را به حالت خفگی درآورده است!

در دو دهه اخیر خشک کردن باغ‌های سمیه، هنرستان، سالاریه، بوستان نجمه، صادقیه و... آن‌چنان ریه‌های قم را از بین برده که اگر این باغ‌ها همچنان وجود داشت، امروز شاهد آلودگی هوا، گردوغبار و همچنین گرمی بیش از حد هوای قم نبودیم.

بر اساس اعلام شهرداری قم، در طول 20 سال گذشته بسیاری از باغات در استان قم توسط مراکز و نهادهای دولتی و حکومتی و همچنین برخی از سودجویان بازار مسکن تخریب شده و این روند کماکان ادامه دارد.

اما در این بین تخریب باغ بزرگ سالاریه برای مردم قم و علاقه مندان به محیط زیست، داغی بزرگ‌تر و به وسعت خود این باغ است..! چون باغ سالاریه علاوه بر مهرورزی به مردم قم در تصفیه هوای شهر و خنکای دلنشینش، به روی مردم قم باز بود تا شب‌های گرم سال را با خانواده در این باغ پُر ثمر گذران کنند.

باغ بزرگ سالاریه در دهه 30 مجموعه‌ی گسترده‌ی 110 هکتاری از باغ بوده که در طول سالیان گذشته گام به گام به دست سودجویان از بین رفته است و از دهه 70 که درب‌های این باغ به روی مردم بسته شد، این روزها حال خوشی ندارد.

از اوایل دهه 70 جامعه الزهرا(س) بخشی از مالکیت آن را به عهده گرفت و شروع به ساخت و ساز در آن کرد٬ دیوارهای بلندی که به دور این باغ کشیده شد، باعث شد تا شهروندان کمتر اطلاعی از وضعیت داخل این باغ 70 هکتاری داشته باشند.

اما حالا به یمن برج‌سازی‌ها در سالاریه و اطراف این باغ کهن٬ می‌بینیم چه برهوتی در دل این باغ تاریخی به پا شده است. بر اساس آنچه اهالی و تصاویر هوایی به آن شهادت می‌دهند این وضعیت در سال‌های اخیر بوجود آمده و خبر از تصمیمات هولناکی در آینده برای باغیمانده ناچیز از این باغ بزرگ می‌دهد.

از ابتدا سال گذشته که خبر تاسیس شعبه دانشگاه امام صادق(ع) بر روی دیوارهای این باغ نقش بست، توجه رسانه‌های استانی و مردم به این موضوع بیش از گذشته شد و به دنبال آن پاسخگویی مسئولان را به دنبال داشت.

رسانه‌های قم اخبار، گزارش، مصاحبه و یادداشت‌های متعددی در این باره منتشر کردند و مسئولان شهرداری، نمایندگان مجلس، شورای شهر و استانداری در خصوص حفظ باغیمانده باغ سالاریه موضع‌گیری کردند.

شهرداری قم از بکارگیری تمام توانش درجهت حفظ باغ سالاریه خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که اجازه تغییر کاربری باغ سالاریه را نخواهد داد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم می‌گوید کمیسیون ماده پنج، تغییر کاربری به باغ سالاریه نخواهد داد. ذوالنوری و امیرآبادی دو تن از نمایندگان قم در مجلس، جلوگیری از تخریب این باغ به هر قیمتی را فریاد می‌زنند.

اما مجید اخوان رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم می‌گوید: مسئولان دانشگاه امام صادق(ع) به هیچ‌وجه راضی نمی‌شوند که حتی با دریافت زمینی به همان ارزش در کنار بلوار پیامبر اعظم(ص)، این باغ را به شهرداری واگذار کنند تا در اختیار عموم قرار بگیرد!!!

او می‌گوید: این باغ یکی از مرغوب‌ترین فضای سبز شهرستان قم است و در تمام این سال‌ها مسئولان دانشگاه امام صادق (ع) تلاش کرده‌اند در آن ساخت‌وساز انجام بدهند، حتی در بسیاری از مواقع وظیفه خودشان را به‌عنوان مالک برای حفظ و نگهداری آن انجام نداده‌اند؛ با این وجود تاکنون در مورد ساخت‌وساز در این باغ موفق نبوده‌اند، چون شورای شهر، شهرداری، استانداری و کمیسیون ماده ٥ تلاش زیادی برای محافظت از این باغ انجام داده‌اند.»

حال باید این موضوع توسط رسانه‌ها و افکار عمومی مورد بررسی قرار گیرد که با وجود عزم راسخ مسئولان استان قم برای حفظ آنچه که از باغ بزرگ سالاریه به جای مانده، دانشگاه امام صادق(ع) با حمایت و پشتوانه چه کسانی و یا چه نهادهایی هنوز چشم طمع به لاشه‌ی این باغ دارند!؟

بهتر است که مسئولان این دانشگاه به مردم قم به صورت مستقیم پاسخگو باشند که علی‌رغم توقف ساخت و ساز در باغ سالاریه، چرا هر از گاهی تصویر و یا خبری ناراحت کننده از قطع یا خشکاندن درختان این باغ به بیرون از دیوارهای بلند این باغ مخابره می‌شود؟

و در آخر باید از قوه قضائیه، دادستان و رئیس محترم آن خواست تا با ورود به این چالش محیط زیستی برای مردم قم که کم بهره از محیط زیست مناسب هستند، مانع از تخریب باغیمانده باغ بزرگ و تاریخی سالاریه شود!

گفتنی است که باغ بزرگ و مجموعه و پارک تفریحی سالاریه از جمله اماکن تفریحی مردم قم بود که از حدود سه دهه گذشته به منظور تاسیس مراکز دینی همچون جامعه الزهرا(س) از دسترس مردم خارج شد و امروز نیز بخش‌هایی از آن برای تاسیس شعبه جدید دانشگاه امام صادق(ع) در قم درنظر گرفته شده است.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار