مدیر مجتمع دام شهر قم گفت: بیش از چهار هزار تن در این مجتمع دامپروری در حال زندگی و یا کار و فعالیت هستند که از خانه بهداشت محروم می باشند، از این رو ایجاد یک خانه بهداشت از نیازهای مبرم آن به شمار می آید.
کد خبر: ۶۸۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ 05 December 2018

به گزارش تابناک قم، ناصر رعیت پور اظهار داشت: این مجتمع برغم آنکه بیش از 500 خانوار دامدار در آن سکونت دارند، ولی به لحاظ زیرساختی و امکانات بهداشتی با کمبودهایی مواجه است.

وی ضرورت ایجاد یک مرکز بهداشت به منظور کنترل بیماری ها و رفع نیازهای درمانی ساکنان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: نامناسب بودن زیرسازی آسفالت‌‌ محدوده مجتمع، نبود روشنایی کافی و مهم تر از همه کمبود آب از مهمترین معضل های دام شهر محسوب می شود.

وی بیان داشت: به منظور رفع مشکل روشنایی مجتمع لامپ مورد نیاز توسط دامداران تهیه شده ولی شرکت توزیع برق باید شبکه کابل به سرقت رفته آن را تهیه و نصب کند.

مدیر مجتمع دام شهر اذعان داشت: یکی از مشکلات مجتمع یاد شده نفوذ سیلاب های ناشی از بارندگی های شدید است‌ که استحکام دیوارها و حصارهای آن را با تهدید جدی مواجه می کند.

وی همچنین از تامین علوفه و نهاده های دامی شامل جو، ذرت و سویا با نرخ ارز 42 هزار ریال به عنوان بزرگترین خدمت دولت به دامداران یاد کرد و افزود: پرداخت تسهیلات با نرخ سود 18 درصد نیز از دیگر خدمات دولت و جهاد کشاورزی به دامداران‌ است، ولی در کنار آن وام یارانه ای با نرخ چهار تا 12 درصد نیز به دامداران تعلق می گیرد.

رعیت پور در ادامه، مجتمع دام شهر را با 664 هکتار مساحت بزرگترین مرکز دامپروری کشور دانست و یادآور شد: روزانه 150 هزار راس دام سبک و 15 راس دام سنگین در میدان دامی دام شهر در حال تردد است و برای جلوگیری از ورود دام های آلوده به بیماری های مهلک، طبق توصیه و دستورالعمل اداره کل دامپزشکی مقرر شده این میدان به یک هزار و 500 متر خارج از مجتمع انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه 85 درصد واحدهای دامداری مجتمع مذکور تاکنون به بهره برداری رسیده است افزود: از 1400 واحد این مرکز 1300 واحد فعال است و بیش از 6 هزار تن گوشت گوسفندی و هشت هزار تن گوشت گاوی تولید می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قم علاوه بر دام شهر دارای سه مجتمع تولیدی دامی دیگر از جمله لبن نیز است، بیان کرد: این مجتمع که در جاده جنت آباد واقع شده به نگهداری و پرورش گاوهای شیرده اختصاص دارد.

وی مساحت این مجتمع را 230 هکتار دانست و اضافه کرد: طبق برنامه پیش بینی شده باید 330 واحد گاوداری در آن مستقر شود که تاکنون 220 واحد آن احداث شده ولی با توجه به شرایط اقتصادی هم اکنون 75 واحد آن فعال است.

رعیت پور با بیان اینکه شهرک لبن از نظر تامین زیرساخت ها و امکانات بهداشتی لازم در زیر مجموعه مدیریت دام شهر قرار دارد، افرود: مسئولیت کنترل و اداره این مجتمع و همچنین جلوگیری از رفت و آمد دام های غیر مجاز بر عهده شرکت تعاونی لبن است.

وی حجم شیر تولیدی در این مجتمع را روزانه 40 تن و بیش از پنج درصد شیر مصرفی کشور ذکر کرد و افزود: این ظرفیت تا تولید 100 تن در روز نیز قابل افزایش است.

قم دارای 6 مجتمع گلخانه ای و دامپروری است و مجتمع دامپروری دام واقع در شهر جعفریه در 35 کیلومتری شمال غربی قم بزرگترین مجتمع تولیدی کشور محسوب می شود، که با 664 هکتار مساحت 700 راس دام سبک و 600 راس دام سنگین در آن نگهداری می شوند.

این مجتمع یک شهرک بزرگ خدماتی و میدان بزرگ خدمات دامپروری با 30 کاروانسرای دامی برای 12 تا 14 استان است و برای تبادل دامی در آن پنج هکتار زمین اختصاص داده شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار