در دوره حقوقدانان تراز انقلاب اسلامی مطرح شد
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عدالت را تحقق حق دانست و گفت: عدالت اجتماعی با تلاش حقوقدانان و قضات برای کشف حقیقت محقق خواهد شد، باید قاضی حکم خود را به دور از هر گونه منافع شخصی و گروهی و تنها براساس عدالت صادر کند.
کد خبر: ۶۸۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹ 04 December 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمد یزدی در دوره تکمیلی حقوق دانان تراز انقلاب اسلامی در مجتمع یاوران مهدی با اشاره به مشروعیت یک دستگاه حکومتی اظهار کرد: در هر سیستم حاکمیتی، اعتبار آن سیستم وابسته به دستگاه قضایی است، کسانی که آخرین تصمیم را در رابطه با افراد می‌گیرند، بزرگترین پشتوانه اعتبار یک سیستم حکومتی هستند.

وی ادامه داد: حقوقدانان و قضات باید بدانند که در حساس ترین جایگاه قرار دارند، آیندگان درخصوص عملکرد آن‌ها قضاوت خواهند کرد، باید امانت به اهل آن داده شود، البته امانت تنها در امور دنیای و اقتصادی نیست بلکه تمام امور معنوی و اجتماعی را شامل می‌شود.

عضو شورای نگهبان قانون اساسی افزود: آبروی اشخاص جزو مهم ترین امانت‌ها است و قضات و وکلا و افراد شاغل در دستگاه قضایی باید مراقب باشند که اسرار مردم را برای دیگران افشا نکنند.

آیت‌الله یزدی عدالت را تحقق حق دانست و تصریح کرد: عدالت اجتماعی با تلاش حقوقدانان و قضات برای کشف حقیقت محقق خواهد شد، باید قاضی حکم خود را به دور از هر گونه منافع شخصی و گروهی و تنها براساس عدالت صادر کند.

وی ادامه داد: وظیفه حقوقدانان پاسداری از حقوق مردم است و آن‌ها پیش از ورود به هر پرونده ای باید از حقانیت موضع خود مطمئن شوند، نه اینکه براساس پیشنهاد موکل تصمیم بگیرند.

عضو شورای نگهبان قانون اساسی افزود: یکی از مشکلات در دستگاه قضایی اطاله دادرسی است، به عنوان مثال در یکی از پرونده‌ها با وجود حضور دو شاهد معتبر صدور رای نهایی توسط قاضی سال‌ها به طول انجامید.

آیت‌الله یزدی وسوسه شیطان را از جمله تهدیدات دانست و تصریح کرد: قضات و حقوقدانان باید دفاع از حق را در دستور کار خود قرار بدهند، آن‌ها نباید تنها نوشته‌ها را ملاک برای قضاوت بدانند.

وی با بیان اینکه هوای نفس همه را تهدید ادامه داد: هوای نفس برای من در خصوص صلاحیت کاندیداها و هوای نفس برای قضات در خصوص در مورد عدالت در پرونده‌ها تصویرگری می‌کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان نباید به خودش مطمئن باشد و باید همیشه خودش را مورد محاسبه قرار بدهد، قاضی نباید براساس سفارش‌های دیگران رای صادر کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
من اهل کامنت نویسی نیستم اما لازم دونستم اینجا بگم که فارغ از هرگونه خط وخط بازی سیاسی من کاملا با این صحبت آقای یزدی موافقم چون همین چند ماه پیش دقیقا مورد اینچنینی برای خود من پیش آمد مسئله ای قضایی مابین بنده و یک خانم (که البته از مواهب زن بودنش هم به خوبی بلد بود که استفاده کنه)
باور کنید هر کس پرونده را دیده و یا موضوع را شنیده از حکم قاضی شوکه شده. درسته با اعتراض و هزینه وکیل و تجدید نظر شاید حق به حقدار برسه اما مهم اصل موضوعه که چرا باید اجازه بدیم این موارد در سیستم قضا بوجود بیاد. متاسفانه خیلی از قضات هم جوانند و... و هم کم تجربه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار