مراسم رونمایی از جلد ۱۵ دایره المعارف قرآن کریم با حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور در قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲ 21 November 2018

به گزارش تابناک قم، مراسم رونمایی از جلد 15 دایره المعارف بزرگ قرآن کریم با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان، حجت اسلام والمسلمین لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این مراسم، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: حقیقت این بوده که از برکات اصلی و مهم انقلاب اسلامی نشر و توسعه حوزه‌های علمیه در ابعاد علمی و زیرساختی بوده و در بسیاری از عرصه‌ها حوزه‌های علمیه پیشگام بوده‌اند.

قرآن کریم به 100 زبان زنده دنیا ترجمه‌شده است

آیت‌الله علی‌رضا اعرافی با اشاره به برخی از فعالیت‌های برجسته و نوین حوزه علمیه در سال‌های گذشته افزود: برگزاری سلسله تفسیرهای ترتیبی تفاسیر علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی از برجستگی‌ها و اقدامات بسیار مؤثر و موردنیاز حوزه در ماه‌های گذشته بوده است.

امام‌جمعه قم تأکید کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته محور تفسیر موضوعی در سطح حوزه‌های علمیه با جهش و رشد قابل‌توجهی دنبال شده است، در سال‌های اخیر بزرگان حوزوی 10 تفسیر موضوعی قابل‌توجه تدوین کرده‌اند.

وی بیان کرد: در حوزه علوم قرآنی بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله معرفت اقدامات نوین و اثرگذار بسیاری انجام داده‌اند، درمجموع درزمینهٔ روش‌شناسی و تنظیمات مکاتبی اقدامات و فعالیت‌های قابل قبولی در سطح حوزه‌های علمیه انجام‌گرفته است، برای درک بهتر از دیدگاه‌های مستشرقان واحدهای درسی ویژه در جامعه المصطفی تدوین و تدریس می‌شود.

آیت‌الله اعرافی گفت: حقیقت تلخ درباره مبحث قرآن و ترجمه این بوده که تاکنون این کتاب هدایت‌کننده و نجات‌بخش الهی صرفاً به 100 زبان زنده دنیا ترجمه‌شده درحالی‌که کتاب مقدس انجیل و تورات به بیش از 1000 زبان و لهجه موجود در دنیا ترجمه‌شده است.

امام‌جمعه قم ابراز کرد: درزمینهٔ دانش‌های قرآنی فعالیت‌های مناسبی انجام‌شده اما همچنان کارهای نکرده و روی زمین‌مانده در این بخش زیاد و قابل‌توجه است، قرآن باید به‌عنوان نظام رشته‌ای حوزه جایگاه ویژه‌ای برای خود داشته باشد.

لزوم آشنایی بیشتر حوزه های علمیه با دیدگاه های نوین

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نیز در بخشی از این مراسم، تأکید کرد: قرآن مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منبع دینی بوده که لازم است تا حوزویان توجه بیشتری نسبت به این بخش داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی با شاره به برکت کارهای گروهی در تألیف آثار دینی ابراز کرد: درصورتی‌که فعالیت‌های بزرگ علمی مانند تدوین دانشنامه‌ها و دایره المعارف‌ها به‌صورت گروهی و جمعی دنبال شود می‌تواند از پشتیبانی‌ها و غنای علمی بیشتری برخوردار شود.

وی ادامه داد: تدوین و نگارش تفسیر راهنما، فرهنگ قرآن کریم و دایره المعارف کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های موفقی بوده که در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم انجام‌شده است، باید ضعف حوزه‌های علمیه در عدم رصد جهت‌گیری‌های مراکز و مجامع علمی غرب در سطوح مختلف علمی برطرف شده و توجه ویژه‌تری به این بخش صورت بگیرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه عنوان کرد: حوزه‌های علمیه باید با روش و دیدگاه‌های نوین و جدید مراکز علمی دنیا درزمینهٔ‌های مختلف به‌درستی آشنایی و اطلاع کافی داشته باشد، باید از ظرفیت پژوهشگران زبان در عرصه‌های مختلف استفاده بیشتری شود.

واعظی تأکید کرد: در وضعیت فعلی تولیدات حوزه‌های علمیه در بخش‌های مختلف با مراکز اسلامی و مجامع علمی بین‌المللی به اشتراک گذاشته نمی‌شود که این‌یکی از ضعف‌های اساسی حوزه است، باید عرصه‌های تعامل و اشتراک پژوهش‌های قرآنی حوزه با مراکز علمی بین‌المللی افزایش پیدا کند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار