دبیر علمی جایزه کتاب سال ایران عنوان کرد
دبیر علمی جایزه کتاب سال ایران با بیان اینکه در حوزه کتاب آسیب‌هایی وجود دارد که بسیار دردآور است گفت: یکی از این آسیب‌ها دزدی کتاب در قالب‌های متفاوت است که از تولید علم و دانش جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۶۸۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 20 November 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد در همایش بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی که در سالن جلسات کتابخانه امام خامنه‌ای برگزار شد، با اشاره به اینکه از سال 1332 برخی از مشکلات همانند شیوه نامناسب توزیع کتاب و رسیدن کتاب به مخاطبان وجود داشته است، اظهار کرد: تا قرن چهارم را قرن اوج تمدن اسلامی می‌دانند و شاید اروپایی‌ها با نوشتن ده‌ها کتاب بیشتر از ما به این قرن توجه داشته‌اند چراکه در آن قرن میراث مکتوب اسلام افزایش قابل توجهی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب دردهای بزرگی نیز دارد که یکی از آن‌ها سوزاندن‌ها و سوختن‌هاست؛ بنده فکر می‌کردم که این افراط باشد که مغول‌ها در نیشابور با کتاب کوره‌های آتش درست می‌کردند اما طی سال‌های اخیر متوجه شدم که این موضوع بسیار به واقعیت نزدیک است.

دبیر علمی کتاب سال ایران از ناآشنا بودن جوانان و نوجوانان ایرانی با چهره‌های شاخص علمی، فرهنگی و دینی تاریخ یاد کرد و گفت: یکی از علل پدید آمدن این مشکل، از بین رفتن آثار مکتوب مرتبط با این افراد است؛ اکنون هم ما به درستی از کتاب‌های موجود نگهداری نمی‌کنیم و در برخی کتابخانه‌های عمومی و دولتی نیز کتاب‌های خطی وجود دارد که به شیوه مطلوب از آن‌ها نگهداری نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی کتاب خیلی بهتر از گذشته نیست، مطرح کرد: اکنون آسیب‌هایی وجود دارد که بسیار دردآور است و یکی از این آسیب‌ها دزدی کتاب در قالب‌های متفاوت است که از تولید علم و دانش جلوگیری می‌کند.

مهدوی‌راد از سرقت الکترونیکی کتاب‌ها به‌عنوان یکی دیگر از آسیب‌ها نام برد و گفت: اشباع شدن کاذب از کتاب‌های الکترونیکی یکی از مباحث دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه ما کتابخانه‌های خود را جدی نمی‌گیریم، مطرح کرد: همه باید کتاب را مهم دانسته و برای آن ارزش قائل شویم تا بتوانیم خلاهای کشور را رفع کنیم اما اکنون سرانه کتابخوانی مفید در ایران افتضاح است چراکه آمار مطالعه در ایران از آمار مطالعه مردم کشورهای پاکستان و هند هم پایین‌تر است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار