در جلسه اعضای مسجدمحوری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تشکیل ۱۰ کارگروه ویژه مسجد محوری در استان خبر داده شد.
کد خبر: ۶۸۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲ 18 November 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه اعضای مسجد محوری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امام‌جمعه قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان و جمعی از مسئولان استانی در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم در این جلسه، با اشاره به لزوم آغاز فعالیت‌های مسجد محوری در قم اظهار داشت: باید کارگروه‌ها و کمیته‌های تشکیل‌شده مانند آموزش، جذب، گزینش و اعزام اقدامات عملیاتی خود را آغاز کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا شریفی ادامه داد: برای توفیق و موفقیت در کارهای مسجد محوری باید نگاه‌های مشترک بین دستگاه‌های استانی به‌ویژه دستگاه‌های مسئول شکل‌گرفته و از برخی امور موازی جلوگیری شود.

اساسنامه فعالیت‌های مسجد محوری قم باید عملیاتی شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در بخشی از این جلسه ابراز کرد: اساسنامه‌ای برای فعالیت‌های مسجد محوری در قم تدوین‌شده و ضروری است تا این فعالیت‌های ارزشمند و تأثیرگذار عملیاتی شده و نتیجه خود را درصحنه عمل نشان دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم بیان کرد: باید از ظرفیت‌های ائمه جمعه قم برای تقویت فعالیت‌های مسجد محوری استفاده‌های بهتری شود، به‌روزرسانی محصولات فرهنگی برای تأثیرگذاری بهتر از نیازهای مهم مساجد استان در وضعیت کنونی است.

وی با تأکید بر ضرورت ساماندهی و همدلی اعضای مساجد استان گفت: در سطح برخی مساجد استان برخی مشکلات جزئی وجود داشته که باید برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی درستی شده و هیئتی برای ساماندهی بهتر فعالیت‌های مساجد تشکیل شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ابراز کرد: در کمسیون انتصاب هیئت‌امنای مساجد استان راهکارهای اصولی برای اداره بهتر و ساماندهی درست‌تر مساجد به‌صورت مستمر رصد و پایش می‌شود.

از ظرفیت‌های حوزوی برای تقویت هسته مساجد استفاده شود

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم نیز در بخشی از این جلسه، عنوان کرد: باید برای اقامه نمازهای سه‌گانه در تمام مساجد استان تعاملات لازم صورت گیرد، باید از سرمایه و ظرفیت‌های بزرگان حوزوی به نحو درستی استفاده شود.

محمد خامه یار ادامه دارد: آموزش ضمن خدمت یکی از نیازهای اساسی تقویت پایگاه مساجد استان است، باید با آموزش‌های درست طلاب و مهارت دیده را برای فعالیت‌های مسجد محوری در استان آماده کرد.

نماینده استانداری قم نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت تقویت هسته‌های مسجد محوری استان تصریح کرد: فعالیت‌های مسجد محوری در این حجم و بعد به‌صورت منطقی نیازمند اختصاص ردیف بودجه‌های مشخص و مستقلی است.

رضایی ائمه جماعات را محور اصلی فعالیت‌های مسجد محوری و تقویت هسته مساجد استان دانست و تأکید کرد: محوریت فعالیت‌های مسجد محوری در مساجد باید ائمه جماعات باشد.

590 کانون فرهنگی هنری مساجد در قم فعال است

قائم‌مقام دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم نیز در ادامه این جلسه، تصریح کرد: هویت دهی و هویت افزایی باید در بین ائمه جماعات مساجد استان باید بیشتر از گذشته تقویت شود، رصد مستمر ائمه جماعت از نیازهای اساسی ساماندهی و تقویت مساجد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدالله کریمی ادامه داد: در مسائل فرهنگی نباید تمام توجهات به ساخت زیرساخت‌ها منعطف شود چراکه آن چیزی که مساجد را پویا می‌کند وجود افراد شاخص در آن است، در اسناد بالادستی حوزه علمیه باید جایگاه مساجد به‌درستی تدوین و معرفی شود.

وی ابراز کرد: در استان قم 590 کانون فرهنگی هنری مساجد و با فعالیت بیش از 50 هزار فعال فرهنگی وجود دارد اما حمایت‌های لازم از این بخش صورت نمی‌گیرد، جامعه مدرسین باید برای ساماندهی مساجد و تداخل در امور مساجد ورود مؤثر داشته باشد.

تقویت مساجد آمار آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

مدیرکل بهزیستی استان قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به رابطه مستقیم آسیب‌های اجتماعی و تقویت هسته مساجد استان تأکید کرد: تقویت هسته مساجد استان با کاهش آسیب‌های اجتماعی رابطه مستقیمی دارد.

رضا سلیقه عنوان کرد: افزایش آسیب‌های اجتماعی رابطه مستقیمی با کاهش خدمات مساجد دارد، باید اقداماتی انجام دهیم که مساجد استان به‌عنوان پایگاه‌های امن تمام مردم تبدیل شود.

وی ابراز کرد: اگر می‌خواهیم کشوری بدون آسیب در سطح بین‌الملل شناخته‌شده شویم راهکار منطقی و درست آن این بوده که باید به مساجد برگشته و این پایگاه‌های قدرتمند را بیش از گذشته تقویت کنیم.

تشکیل 10 کارگروه ویژه مسجد محوری در استان قم

مسئول قرارگاه منتظران شهادت نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به تشکیل 10 کارگروه ویژه مسجد محوری در قم تأکید کرد: برای تقویت و ساماندهی فعالیت‌های مسجد محوری در قم 10 کارگروه تشکیل‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی مسلمی فر خاطرنشان کرد: انجام برنامه‌های نیمه‌متمرکز، مراکز خیریه مساجد، مراکز مشاوره مسجد محور، مسجد مدرسه،مراکز طب مسجد محور، مرکز کودک مسجد محور،مرکز آموزشی مسجد محور و اماکن ورزشی مسجد محور بخشی از مهم‌ترین کارگروه‌های تشکیل‌شده د قالب اقدامات مسجد محوری در قم است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار