مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی قم خبر داد؛
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم از وجود ۷۰۰ هزار کتاب در کتابخانه‌های قم خبر داد و گفت: ۳۰ هزار نفر عضو فعال این کتابخانه‌ها هستند.
کد خبر: ۶۸۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸ 18 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام عطا الله جباری ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات کتابخانه‌های عمومی استان قم همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، ضمن بیان وضعیت کتاب و کتابخوانی در این استان از عضویت ۳۰ هزار عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی استان قم خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت فرهنگی و معنوی شهر قم وضعیت کتاب و کتابخوانی این استان مطلوب نیست ولی با رصد و پایش آمار نرم افزاری امانت کتاب در کتابخانه‌های این استان می‌توان گفت آمار امانت رشد یافته است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی الویت برای بحث مطالعه باید از ریشه و حوزه کودک شروع شود و در این زمینه هم فعالیت‌های مناسبی در این نهاد شکل گرفته است هرچند شهر قم به شهر کتابخانه‌ها معروف است اما آمار کتابخانه‌های تخصصی از آمار کتابخانه‌های عمومی بیشتر است.

قم تنها استان تولید کننده کتاب با خط بریل برای مخاطبان نابینا در کشور

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: قم استان تولید کننده کتاب بریل برای نابینایان است و از سال ۹۱ تاکنون توانسته با تولید ۲۰۰ عنوان کتاب و ۱۴ هزار جلد برای مخاطبان نابینا کتاب با خط بریل در سراسر کشور ارسال کند هم چنین روزی ۱۴ جلد کتاب با خط بریل در قم تولید می‌شود در کتابخانه‌های عمومی ۶۰ بخش به مخاطبان و اعضای نابینا اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: در هفته کتاب قرار است از ۹ جلد کتاب اختصاصی نابینایان رونمایی شود علاوه بر آن کتاب گویا در کتابخانه‌های عمومی این استان وجود دارد که برای نابینایان قابل استفاده است.

وجود ۳۶ کتابخانه فعال

حجت الاسلام جباری اظهار داشت: در مجموع در استان قم ۳۶ کتابخانه عمومی وجود دارد که ۲۳ کتابخانه زیر نظر این نهاد و ۱۳ کتابخانه به طور مشارکتی اداره می‌شود هم چنین ۱۳ کتابخانه در شهر قم و ۱۲ کتابخانه عمومی در اطراف استان فعالیت دارند.

وی افزود: در شهر قم ۲ کتابخانه در دست احداث وجود دارد که یکی از آن‌ها کتابخانه شهدای نوبهار که از مناطق کم برخوردار قم می‌باشد با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است تا پایان سال به بهره برداری برسد این کتابخانه با اعتبار سفر مقام معظم رهبری احداث شده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: در خیابان امام خمینی(ره) هم یک کتابخانه با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظارت ما در حال احداث است.

وی بیان کرد: طبق تفاهم نامه بین استاندری قم و وزارت ارشاد باید در استان قم ۵ کتابخانه در بازده زمانی ۳ ساله احداث شود که در منطقه ۴ و در چند روستا و سلفچگان به بهره برداری می‌رسد.

به گفته حجت الاسلام جباری، ۱۱۰ کتابدار با این نهاد همکاری دارند که برای این افراد دوره‌های مختلف آموزشی برگزار شده است تا افراد بیشتری برای عضویت در کتابخانه‌های عمومی این استان ترغیب شوند بیشترین کتاب‌های امانت گرفته شده در استان داستان و رمان است و در رده بعد کتاب‌های دینی است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار