مدیرکل بهزیستی قم خبر داد؛
مدیرکل بهزیستی استان قم از فعالیت ۹ کمپ ترک اعتیاد در این استان خبر داد و گفت: این مراکز طی ۶ ماهه اول امسال به بیش از ۲۲۵۰ نفر خدمات ارائه داده‌اند.
کد خبر: ۶۸۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۳ 18 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه با اشاره به اثرات مخرب اعتیاد بر جامعه از تلاش مجموعه بهزیستی استان برای کیفیت بخشی به خدمات این حوزه خبر داد و تصریح کرد: طبق قانون صدور مجوز کمپ‌های ترک اعتیاد و نظارت بر فعالیت این کمپ‌ها بر عهده بهزیستی است و بهزیستی بعد از انجام نیازسنجی‌های لازم اقدام به صدور مجوز و پروانه فعالیت برای متقاضیان می‌نماید که در حال حاضر ۸ کمپ اختیاری در قالب ماده ۱۵ و یک کمپ اجباری (زنان و مردان) قمرود در قالب ماده ۱۶ فعالیت دارند.

وی با اشاره به همکاری بهزیستی، دادگستری و نیروی انتظامی در زمینه اداره کمپ اجباری و جمع آوری و درمان معتادین متجاهر افزود: معتادان متجاهر به معتادانی اطلاق می‌شود که با وجود بستر مناسب برای درمان برای ترک اقدام نمی‌کنند لذا به این مرکز ارجاع می‌شوند و به مدت ۴۵ روز در مرکز بستری هستند و علاوه بر طی مراحل درمان از خدمات مشاوره ای و مددکاری مرکز برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه علاوه بر ۹ کمپ فوق الذکر که در ۶ ماهه اول امسال به بیش از ۲۲۵۰ نفر خدمات ارائه داده‌اند، افزود: در حال حاضر تعداد ۸۵ مرکز ترک اعتیاد سرپایی معتادین در استان قم فعالیت دارد که ۶۸ مرکز دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی و ۱۷ مرکز دارای مجوز فعالیت از بهزیستی می‌باشند و در ۱۷ مرکز مذکور در بازه زمانی ۶ ماهه اول سال ۹۷ حدود ۱۲۷۵ نفر از خدمات درمان سرپایی بهره‌مند شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی علاوه بر ارائه خدمات در زمینه درمان اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن در شهر اقدام به راه اندازی دو مرکز درمان سرپائی در مجتمع‌های غیردولتی خدمات بهزیستی کهک و قنوات نموده است که موجبات کاهش ترددهای غیرضرور و رضایتمندی بهبودیافتگان روستایی این بخش‌ها را درپی داشته است.

سلیقه در تشریح دوره حضور معتادان در مراکز اقامتی میان مدت(کمپ‌ها) گفت: هر یک از معتادان در این مراکز، حداقل به مدت یک دوره یک ماهه حضور دارند و از خدمات موجود بهره‌مند می‌شوند که طبق بخشنامه ابلاغی بهزیستی کشور تعرفه درمانی کمپ‌های اختیاری ۵۰۰ هزار تومان برای یک دوره می‌باشد و تعرفه کمپ اجباری که بیمار یا خانواده موظف به پرداخت آن هستند هم ۲۷۵ هزار تومان برای یک دوره است.

وی ضمن تشریح خدمات این اداره کل در خصوص کاهش آسیب، افزود: در حال حاضر یک مرکز باشگاه مثبت با مدیریت بخش غیردولتی عهده‌دار ارائه خدمات به ۲۰۰ نفر از بیماران مبتلا به ایدز می‌باشد که خدمات مددکاری، مشاوره‌ای، آموزشی و... را به بیماران و خانواده ایشان ارائه می‌نماید و دو مرکز DIC امین و نسیم هم در دو منطقه شهر قم عهده‌دار ارائه خدمات کاهش آسیب، سرپناه، خوابگاه، یک وعده غذای گرم، ارائه رایگان اقلام بهداشتی و سرنگ و آموزش‌های لازم به معتادین پرخطر بلامکان و فاقد سرپناه هستند که در ۶ ماهه اول سال ۹۷ به تعداد ۸۳۸ نفر معتاد پرخطر خدمات ارائه کرده‌اند.

مدیر کل بهزیستی استان قم با اشاره به خدمات بهزیستی به بهبودیافتگان جهت پایداری بهبودی و بازگشت ایشان به خانواده افزود: طبق قانون به تمامی بهبود یافتگانی که در مراکز بهزیستی ترک کرده باشند و دارای مهارت یا پروانه کسب باشند تسهیلات اشتغال پرداخت می‌شود که در همین راستا در سال ۹۶ در استان قم ۱۴۵ نفر از بهبودیافتگان جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند و ۱۱۶ نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند و در ۸ ماهه گذشته از سال ۹۷ هم ۶۴ نفر معرفی شده‌اند که ۱۶ نفر تا کنون موفق به دریافت وام و راه‌اندازی کسب و کار شده‌اند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار