هجرت حضرت معصومه(س)؛ نقطه عطف تاریخ ایران و قم
شورای فرهنگ عمومی قم، 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر را به نام «روز قم» نامگذاری کرد. این هجرت در تاریخ کشور به خصوص تاریخ قم از اهمیت بالایی برخوردار و به نوعی سرنوشت ساز است.
کد خبر: ۶۸۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۹ 15 November 2018

به گزارش تابناک قم، در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که در سالن جلسات مرکز پژوهش های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، پیشنهاد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و شورای اسلامی شهر در این خصوص نامگذاری روز قم مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی در این رابطه، گفت: روز 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم است، هجرت ایشان یک سال بعد از هجرت امام رضا(ع) به ایران صورت گرفت.

وی افزود: چند اتفاق بسیار مهم بعد از هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم رخ داد، یکی اینکه توجه علویان و سادات به شهر مقدس قم جلب شد به صورتی که امروزه حدود 440 امامزاده در استان داریم، دیگر اینکه ده‌ها هزار نفر از شهرها و کشورهای مختلف برای زیارت مضجع شریف ایشان سفر می‌کنند.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: بعد از هجرت حضرت معصومه(س) به قم، این شهر جنبه مذهبی پیدا کرد و به یک مرکز علمی تبدیل شد، همچنین توجه بزرگان و امرا به این شهر جلب شد و بسیاری از آنان برای زندگی به قم آمدند.

وی تصریح کرد: از دیگر اتفاقات مهم بعد از هجرت حضرت معصومه (س) به قم می‌توان به تغییر پیدا کردن جغرافیای شهر بعد از وفات ایشان اشاره کرد، پیکر پاک حضرت را بعد از وفات برای خاک سپاری به بیرون از شهر بردند ولی مغناطیس وجودی ایشان باعث جذب مردم شد و شهر به سمت مرقد مطهر ایشان گسترش پیدا کرد به صورتی که امروزه، حرم مطهر حضرت مرکز و قلب شهر قم محسوب می‌شود.

فلاحی ادامه داد: در منطقه ساوه و کاشان تعداد زیادی از اهل سنت زندگی می‌کردند، هجرت حضرت فاطمه معصومه (س) باعث شد تا فرهنگ عربی اسلامی بر فرهنگ ایرانی زرتشتی غلبه پیدا کند و قرن سوم هجری را قرنی خاص در تاریخ قرار بدهد.

وی عنوان کرد: این هجرت در تاریخ کشور به خصوص تاریخ قم از اهمیت بالایی برخوردار و به نوعی سرنوشت ساز است، به همین دلیل این نیاز احساس می‌شود که سالروز ورود ایشان به قم را به گونه‌ای نامگذاری کنیم که یادآور جایگاه ایشان و شهر مقدس قم باشد.

گفتنی است در پایان این جلسه بارأی اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(ص) به قم به‌عنوان روز قم نام‌گذاری شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار