همایش ملی 'المیزان و علوم انسانی' همزمان با سی و هفتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی چهارشنبه شب با حضور آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در دارالقران علامه طباطبایی قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳ 15 November 2018

به گزارش تابناک قم، دبیر علمی همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 32 مقاله پذیرفته و در قالب 2 جلد کتاب به چاپ رسیده است اظهار داشت: این مقالات در پنج بخش «المیزان و کلیت علوم انسانی»، «المیزان و جامعه شناسی»، «المیزان و سیاست»، «المیزان و علوم اخلاقی» و «المیزان و علوم اقتصادی و تاریخی» دسته بندی شده است.

حجت الاسلام محمدعلی اسدی نسب با تاکید بر اینکه باید به واسطه مبانی غنی علوم اسلامی، تمدنی بنا کرد تا به نیازها و سوال های بشریت پاسخ داد گفت: تفسیر المیزان به بسیاری از سئوال ها پیرامون علوم انسانی و اسلامی کردن علوم پاسخ داده شده است که باید از این منبع غنی برای بنای نظام اسلامی بهره جست.

وی، با بیان اینکه علوم سکولار دارای مبانی مغایر با مبانی اسلامی است تاکید کرد: تفسیر المیزان برای هر عرصه از علوم انسانیِ ارزشی منبعی غنی و راهگشاست.

وی گفت: قرآن ظرفیت نامحدودی در نظام سازی در عرصه علوم انسانی دارد که باید امور انسانی و تربیت جامعه توسط افرادی آگاه به آموزه های قرآنی و اسلامی آموزش داده شود.

مبنای تربیت در جامعه باید قرآن و علوم اسلامی باشد

اسدی نسب در ادامه با بیان اینکه تربیت فرزندان باید بر اساس تربیت اسلامی باشد و قرآن غنی ترین کتاب در این زمینه است ادامه داد: پژوهشگران با استفاده از مبنای قرآنی می توانند بنای رفیعی از علوم انسانی را بر پایه علوم اسلامی بنا کنند.

وی با انتقاد از گسترش علوم سکولاری در دانشگاه ها گفت: باید اجازه نداد که علوم سکولار در دانشگاه های کشور رسوخ پیدا کند، چرا که برخی از مبانی علوم سکولاری با جهان بینی های اسلامی و آرمان های نظام اسلامی در مغایرت آشکار است.

در این همایش 2 مقاله با عناوین«فطرت از نگاه علامه طباطبایی و برآیند آن در علوم انسانی» و «اعتباریات و علوم انسانی از منظر علامه» ارائه و همچنین دو جلد کتاب از مجموعه مقالات پذیرفته شده این همایش رونمایی شد.

جمعی از شخصیت های علمی، فضلا و اساتید حوزه های علمیه قم، تهران و نجف اشرف، در این همایش علمی حضور داشتند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار