حجت الاسلام والمسلمین رشاد:
مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به اینکه شاهد رقابت سنگین فقه و علوم انسانی سکولار هستیم گفت: ما با اساس علوم انسانی مخالف نیستیم و علوم انسانی موجود رغیب فقه است.
کد خبر: ۶۸۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰ 15 November 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد در همایش ملی «المیزان و علوم انسانی اسلامی» که همزمان با ایام ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد اظهار کرد: علامه طباطبایی آبروی اسلام و تشیع است و خدا را شاکریم که چنین سرمایه‌های ارزشمندی در حوزه علمیه تربیت شدند.

وی افزود: علامه طباطبایی از کسانی است که حضور او به معنای تحرک در حوزه تفسیر، حکمت، مباحث کلامی و نظریات اجتماعی است.

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به نسبت میان فقه و علوم انسانی بیان کرد: علوم انسانی فقه دوره مدرنیته است در حالی که فقه علوم انسانی قدسی است.

وی با اشاره به اینکه شاهد رقابت سنگین فقه و علوم انسانی سکولار هستیم بیان کرد: ما با اساس علوم انسانی مخالف نیستیم و علوم انسانی موجود رقیب فقه است.

رشاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی مبتنی بر فقه توسط یک فقیه شکل گرفت و حرکتی علیه سلوک‌های سکولار بود، یادآور شد: کشور ما به عنوان کشور اهل بیت شناخته می‌شود و نباید مردم در برابر مسائل اینچنینی منفعل باشند و نباید شؤون مسلمانان به علوم انسانی سکولار سپرده شود.

وی گفت: مردم ما در شؤون فردی و خصوصی طبق فقه عمل می‌کنند ولی بسیاری از دیگر عرصه‌های در درست فقه نیست؛ کار تولید علوم انسانی اسلامی کار مجتهد و این مهم جز از حوزه از نهاد دیگری بر نمی آید.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه در عرصه فقه قلمروهای فتح نشده بسیار است، بیان کرد: مردم در یک اتمسفر فرهنگ زیست می‌کنند و فقه باید ناظر به همه لایه‌های فرهنگ نظر داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار