اگر مسئولان می خواهند که در آینده شهر قم به شهری قفل در قفل مبدل نشود و زائران و عابران نیم ساعت بیشتر به اقامت خود در این شهر بیافزایند که خود می تواند چرخ های پنجر زیادی را به حرکت وارد باید با حرکتی جهادی و با ایجاد یک دیپلماسی عمومی در شهر مردم را راغب به همکاری در اجرای این طرح ها کنند.
کد خبر: ۶۷۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸ 14 November 2018

به گزارش تابناک قم، هفته نامه ندای شهر کریمه قم در شماره جدید خود، مطلبی با عنوان 'مجاوران و زایران کلافه در مناسبت های خاص!' را منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: شهر قم کلا شهر آرامی است؛ از قدیم هم همین شکل بود؛ کلا ترافیک هنوز هم معنی خود را در قم پیدا نکرده است؛ اگر هم هست شلوغی ماشین ها به دلیل ازدحام های ساعتی و آنی است؛ این مطلب را تهرانی ها و مشهدی و تبریزی و اصفهانی هایی که به جای اتوبان امام علی(ع) سری به خیابان های قم می زنند بهتر درک می کنند.

اما! امان از وقتی که در این شهر گل و بلبل یک باران نرم بیاد؛ یا یک مناسب خاص پیش آید وماشین های هموطنان قصد خیابان های قم کنند و به قصد حرم و جمکران در پارکینگ های اطراف حرم نزول اجلال کنند؛ داد از آن زمانی که یک سینی شربت نذری هم در خیابان بچرخد و بخواهد که کام زائران و مجاوران را شیرین کند؛ راه بندانی می شود که آن سرش ناپیدا.

آنچه این خیابان های باز و دلگشا را اینگونه مچاله و خشمگین و حوصله سر بر می کند نه باران است و نه زائر است و نه مجاور و نه آن سینی شربت خالصانه؛ پول ها خرج شد، دعواها شد و رضایت ها گرفته شد و تملک ها شد و معوض ها داده شد تا آن سمت میدان کوچک 45 متری عمار یاسر به حرم، تا باغ ملی و خیابان نزدیک هلال احمر و آنجایی که امروز به نام بلوار حرم تا حرم شناخته می شود به این نام شناخته شود؛ خیلی ها آمدند و رفتند و قول ها دادند و کارها کردند و بتن روی بتن گذاشتند و ستون پشت ستون در رودخانه زدند و رفتند ولی هنوز این جوی روان با تکه سنگی به هم می ریزد و خروش می کند.

ناحق هم نگوییم در این سالها بیش از هر چیزی سعی شده است که پارکینگ های مناسبی در اطراف حرم و خیابان های اطراف ایجاد شود که اگر چه چندان هم وسیع و مناسب هم نیست ولی تلاش شده است که به این مطالبه به حق زائران و مجاوران پاسخی در خور داده شود ولی با این وجود هنوز در ایام پرتردد قم شاهد صحنه های تکراری ترافیک‌ورودی پارکینگ زایر، پارکینگ شرقی حرم مطهر و ... هستیم.

چند سال پیش یکی از مدیران گفت که چندی پیش تر به چین رفته بودیم و البته در پاریس هم نظیر چنین صحنه ای را دیده بودیم که بافت مرکزی شهر مثل میدان بزرگ شهر هیچ ماشینی رفت و آمد ندارد و کلا فضایی آرام با حرکت مردم و بدون مغازه های آنچنانی وجود دارد؛ ما هم باید باید قم را همین شکلی درست کنیم یعنی اطراف حرم ماشینی نیاید و نرود و از این سمت حرم تا میدان شهدا و از آن سمت تا چهارراه بازار و سه راه بیمارستان باید فضایی پارک مانند ایجاد شود.

امروز قم تقریبا همان راه را رفته است ولی این دوست عزیز و مدیران عزیزتر تا اینجای کار را کج دار و مریز پیموده اند یعنی نه تکلیف این سمت حرم تا چهارراه شهدا را معلوم کرده اند که دقیق مشخص است که درگیر یک بی برنامگی یا مقاومت های خاص است و نه فکری برای این پس راندن های گاه و بی گاه کرده اند که وقتی شهر قرار است افزایش حدود نداشته باشد و از سمت مرکز هم پس رانده می شود معلوم نیست که این بازمانده های ترافیکی در کجا به پست هم می خورند.

یکی از زمان های بروز این مشکلات در اطراف حرم را می توان در ایام عزاداری به روشنی دید؛ مسیر عزاداری ها با تغییرات جزیی که در این سالها داشته هنوز هم در همان مدار است و به همین دلیل با توجه به تغییرات میدان امام خمینی(کنار حرم- مقابل مسجد امام حسن عسکری) جهت تجمع هیات های مذهبی بازهم این تغییر موثر واقع نشد.

برخی هنوز باور ندارند وقتی مسئولان جمکران از حضور 20 میلیون زائر در سال خبر می دهند دقیقا منظورشان چند نفر و چند خودرو است؛ برخی هنوز وقتی می شنوند که قم محور مواصلاتی 17 استان است هنوز باور ندارند که وقتی پر این جمعیت سیال به گوشه ای از شهر هم بگیرد می تواند مولد ترافیک باشد و باید برای اسکان و جانمایی ترافیکی این هموطنان فکری کرد.

متاسفانه آستانه تاب آوری ترافیکی قم در حدی پایین است که گاهی شرمنده همان یک سینی شربت می شود؛هنوز هم در خیابان ها جانمایی درستی برای این گونه برنامه ها در نظر گرفته نشده است. مشکل پارکینگ های اطراف حرم مشکلی جدی است که قطعا با افزایش ترددها به شهر بیشتر هم خواهد شد.

اما حرف آخر آن است که اگر مسئولان می خواهند که در آینده شهر قم به شهری قفل در قفل مبدل نشود و زائران و عابران نیم ساعت بیشتر به اقامت خود در این شهر بیافزایند که خود می تواند چرخ های پنجر زیادی را به حرکت وارد باید با حرکتی جهادی و با ایجاد یک دیپلماسی عمومی در شهر مردم را راغب به همکاری در اجرای این طرح ها کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار