نشست تخصصی شهرسازان؛
معاون استاندار قم گفت: امروز قم را با پروژه‌های نیمه کاره آن می‌شناسند و مسئولین استان‌های دیگر وقتی خبر از قم می‌گیرند می‌پرسند با مونوریل چه کردید.
کد خبر: ۶۷۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸ 14 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی شهرسازی دومین نشست تخصصی غروب سه‌شنبه با موضوع رسالت اجتماعی شهرسازان از سوی جامعه مهندسان شهرساز استان قم و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در فرهنگسرای جوان برگزار شد.

در این نشست که علاوه بر مسئولان استانی مهندسان شهرساز و دانشجویان این رشته نیز حضور داشتند مباحث مختلفی در خصوص مأموریت‌های مهندسان این رشته و آسیب‌های شهر قم از اجرای پروژه‌های بدون مطالعات کارشناسی و آینده نگری مطرح شد.

یکی از سخنرانان این نشست تخصصی، معاون امور عمرانی استاندار قم بود که وی در سخنانش به موضوعات مختلفی از جمله عدم دغدغه مندی لازم مهندسان در خصوص اجرای پروژه‌های شهری اشاره کرد و فاصله گرفتن از هویت‌های شهری و کم توجهی به کارکردهای محلات را منجر به بروز برخی از آسیب‌ها در لایه‌های پنهان شهرسازی مدرن دانست که در نهایت منجر به کاهش ارتباطات اجتماعی و فرهنگی شده است.

محسن بهشتی اظهار داشت: امروز باید جایگاه شهرسازان را شناخت تا در ادامه دید که رسالت شهرسازان چیست و آیا مردم می‌توانند از طریق آن‌ها مطالبات خود را دنبال کنند یا خیر.

وی بیان داشت: امروز شهرها موجودات زنده اما بدقواره و بدترکیبی هستند که انواع آسیب‌های اجتماعی و آفت‌ها در آن دیده می‌شود و فضاهای شهری ما فضاهای پنهانی هستند که در زیر پوست آنها اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد.

بهشتی افزود: آقای صالحی امیری وزیر ارشاد سابق به عنوان جامعه شناس در شورای اداری استان قم موضوع گسل‌های اجتماعی ایران در ۴۰ سال قبل تا کنون را مطرح کرد که ما می‌بینیم در گذشته ظرفیت‌های بسیار خوبی در شهرها وجود داشته که امروز آنها را از دست داده‌ایم و گرفتار آسیب‌ها شده‌ایم که می‌بایست نقش مردم، مدیران و رسانه‌ها روشن شود.

امروز مردم به غیر از مباحث اقتصادی در خصوص سایر موضوعات بی‌تفاوت هستند

وی با بیان اینکه امروز مردم به غیر از مباحث اقتصادی در خصوص سایر موضوعات بی‌تفاوت هستند افزود: متاسفانه این شرایط در دل جوامع صنفی هم به همین صورت است که به صورت جزیره‌ای به موضوعات نگاه می‌کنند و همین امر موجب شده تا مطالبه‌گری مردم در موضوعات مختلف کمرنگ شود.

معاون امور عمرانی استاندار قم در ادامه عنوان کرد: امروز در طرح‌های شهری، ما فقط به دنبال پروژه‌های خودرو محور هستیم و در حقیقت مباحث شهری و توسعه شهری در سیطره حمل و نقل و ترافیک قرار گرفته است و ما شهردارانی را موفق می دانیم که توانسته باشند پروژه‌های ترافیکی برای شهرها را اجرا کرده باشند هر چند که به شهرسازی نیز آسیب زده باشند.

بهشتی اضافه کرد: در مباحث میان رشته‌ای باید خواسته‌ها و نیازهای مردم را بشناسیم و در جهت تحقق پذیری آن دسته از خواسته‌های مردمی که جنبه کارشناسی نیز دارد باید قدم برداریم.

شهر را سیاسیون می‌سازند نه شهرسازان

وی با بیان اینکه آیا شهرسازان می‌توانند در شهرسازی تاثیرگذار باشند افزود: به نظر می‌رسد امروز نهادهای قدرت حرف اول و آخر را می‌زنند و به گفته دکتر مجتهد زاده از اساتید برجسته دانشگاه؛ شهر را سیاسیون می‌سازند نه شهرسازان.

معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اجرای پروژه بلوار پیامبر اعظم(ص) در قم اظهار داشت: باید دید با چه بنیان دینی و شهری تصمیم گرفته شد حرم را به جمکران وصل کنند که با این اقدام مجبور شدیم تا محلات نزدیک حرم مطهر را تخریب کنیم به امروز نیز این پروژه بلاتکلیف روی دست استان است.

وی اظهار داشت: برخی از زخم‌ها در بدن به صورت کامل‌ترمیم نمی‌شوند و پروژه‌های مشکل دار نیز برای شهرها این گونه هستند و شهرها را دچار مشکلاتی می‌کنند که رهایی از آن‌ها امکان پذیر نیست.

تشکل‌های صنفی در تصمیم گیری‌های عمرانی شهر سهیم و دغدغه مند باشند

بهشتی تأکید کرد: شهرسازان باید جایگاه خود را بشناسند و آن را تقویت کنند و باید ببینیم که امروز تشکل‌های صنفی همانند نظام مهندسی ساختمان چقدر در تصمیم گیری‌های عمرانی شهر سهیم و دغدغه مند هستند.

وی با بیان اینکه رشد کیفی فضاهای شهری موجب ارتقاء کیفیت زندگی و ارتباطات اجتماعی می‌شود افزود: متاسفانه امروز زندگی‌ها به سمت آپارتمان نشینی رفته است و دیگر از فضاهای گفتگویی در محلات خبری نیست و از آن فاصله گرفتیم و شرایط امروز به گونه‌ای است که وقتی صدای همسایه واحد کناری خود را می‌شنویم صبر می‌کنیم تا او رد شود و بعد از خانه خارج شویم.

معاون امور عمرانی استاندار قم با طرح این سؤال که آیا نقش شهرسازان در توسعه شهری بیشتر است یا شهرداران افزود: امروز قم را با پروژه‌های نیمه کاره آن می‌شناسند و مسئولین استان‌های دیگر وقتی خبر از قم می‌گیرند می‌پرسند با مونوریل چه کردید.

وی دامه داد: امروز متاسفانه مطالبه‌گری صورت نمی‌گیرد و در چنین نشست‌هایی باید شهرداران را دعوت کرد و از آنان در موضوعات مختلف شهری و عمرانی سؤال پرسید.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طرح تفصیلی هر شهر در واقع سند توسعه آن شهر به حساب می‌رود افزود: قوانینی هم وجود دارد که اجرای این اسناد بالادستی را نادیده می‌گیرد و امروز کسانی که پول و نفوذ دارند از ما می‌خواهند که در ساخت و ساز به رسالت شهری و تخصصی خود را عمل نکنیم.

معاون امور عمرانی استاندار قم عنوان کرد: تهیه طرح تفصیلی در سالهای قبل در اختیار شهرداری قرار گرفت در حالی که کمیسیون ماده ۵ هم داریم که طرح‌های تهیه شده در استان در این کمیسیون تغییر می‌یابد.

وی ادامه داد: اولین رسالت ما فرهنگ‌سازی جامعه است و مردم باید مطالبه گر باشند و از اتفاقاتی که پیرامون آن رخ می‌دهد باخبر باشند.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای پیاده راه خیابان ارم بیان داشت: جلسات اجرای این پروژه تقریباً به صورت غیر خبری برگزار می‌شد چرا که می‌دانستیم اگر مردم از آن با باخبر شوند در برابر اجرای آن مقاومت می‌کنند و به همین دلیل شبانه کار را شروع کردیم و وقتی مردم دیدند یک صبح ۲۰ تا ۳۰ متر آسفالت این مسیر شبانه کنده شد دیگر طرح قابل برگشت نبود.

وی اضافه کرد: مردم در ابتدا به شدت از اجرای پروژه ناراحت بودند و بد و بیراه می‌گفتند اما ۲۰ روز مانده به عید که کف سازی پروژه در حال اتمام بود از مسئولین تقدیر می‌کردند.

معاون امور عمرانی استاندار قم گفت: امروز مطالبه مردم محلات نزدیک به مرکز شهر آن است که چنین اتفاقی در آن محلات نیز بیفتد و این نشان می‌دهد که با یک عمل خوب می‌توان مطالبه‌گری مردم را برانگیخت.

بهشتی در پایان بیان داشت: نشست‌های تخصصی با حضور مهندسان در رشته‌های مختلف باید در طول سال چندین نوبت برگزار شود و این نظریات می‌بایست توسط مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.

در شهر قم پروژه‌هایی اجرایی شده که از ابتدا اشتباه بوده است

سید مجید فارغیان رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: در شهر قم پروژه‌هایی وجود دارد که اجرای آن از ابتدا اشتباه بوده است و هر چند مخالفت‌هایی با آن صورت می‌گرفته اما متاسفانه ادامه پیدا می‌کرد.

وی عنوان کرد: تفاوت‌های مهم ما با کشورهای غربی و توسعه یافته آن است که ما در فعالیت‌ها و فرآیندهای شهری مردم را با خود همراه نمی‌کنیم و در واقع روحیه مطالبه گری در بین مردم وجود ندارد و از طرفی بین اعتراض دموکراتیک در مقایسه با سایر موضوعات خلط مبحث می‌شود و همین امر موجب خودسانسوری می‌شود.

فارغیان عنوان کرد: متاسفانه برخی از اتفاقات در قم رخ می‌دهد که با اعتراض گروه‌ها و مردم مواجه نمی‌شویم که این موضوع در تعارض با مسائل دینی و ارزش‌هاست و ما نباید تنها در موضوعات خاص سیاسی و مذهبی ورود پیدا کنیم و در موضوعاتی همانند شهرسازی نیز باید در میدان حضور داشته باشیم.

وی گفت: اگر آمار بگیریم که باغ‌های موجود در قم تا چه میزان توسط مردم و یا نهادها تغییر کاربری یافته‌اند خواهیم دید که نهادهای مذهبی و حوزوی در این زمینه در صدر قرار دارند که از میان برداشتن باغ‌های سالاریه و خیابان‌معلم از جمله آنهاست که این موارد با مبانی مذهبی ما تعارض دارد و حال باید پرسید چرا نهادهای مذهبی دست به چنین اقدامی می‌زنند.

فارغیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) بیان داشت: ایشان می‌فرمایند درختان را قطع نکنید چراکه خداوند بر شما عذاب شدید می‌فرستد و این روایت بسیار سنگین است که حتی می‌تواند حکم تحریم را برای این عمل به همراه داشته باشد.

رییس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: فرایند تغییر فضای سبز در قم به سایر مکان‌ها موجب ایجاد مشکلاتی همانند افزایش ریزگردها و گرمای دمای هوای قم شده است.

ممنوعیت اجرای نمای رومی تنها بروی کاغذ است

فارغیان همچنین با انتقاد از گسترش اجرای نماهای رومی در قم بیان داشت: برای جلوگیری از این کار تبلیغ عدم اجرای آن کافی نیست؛ بلکه باید قوانین و دستورالعمل‌هایی برای آن در نظر گرفت و البته در کنار آن باید فرهنگ سازی را هم جدی بگیرم اما اقدامات سلبی را نباید فراموش کرد.

وی همچنین بیان داشت: جلسات کمیته سیما و منظر شهری در استان قم مدتی است که دیگر برگزار نمی‌شود و مسئولین به دلایل مختلفی زیر بار مسئولیت نمی‌روند.

وی ادامه داد: در جلسات سیما و منظر شهری یک جدول زمانبندی برای جلوگیری از گسترش نماهای رومی در قم تهیه شد که متاسفانه تاکنون اقدام عملی برای جلوگیری از ممنوعیت اجرای آن صورت نگرفته است.

برخی نماهای ساختمانی قم نه‌تنها رنگ و بوی اسلامی که حتی رنگ و بوی ایرانی هم ندارند

رییس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: ما در گفتار از موضوعاتی همانند آرمان شهر شیعی حرف می‌زنیم اما متاسفانه در عمل می‌بینیم که در قم نماهای ساختمان‌ها نه‌تنها رنگ و بوی اسلامی که حتی رنگ و بوی ایرانی هم ندارند.

فارغیان با بیان اینکه بر اساس جدول زمانبندی کمیته سیما و منظر شهری از ابتدای سال ۹۸ نباید ساختمانی پروانه دریافت کند که نمای آن کنترل نشود افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد این موارد رعایت و اجرایی نشود و تنها بر روی کاغذ باقی بماند.

وی اضافه کرد: در قم که شهری مذهبی است باید حساسیت‌های بیشتری در زمینه موضوعات شهری صورت گیرد و نباید دوگانگی‌ها در موضوعات مختلف وجود داشته باشد که تنها در مسائیل سیاسی حساس باشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار