آیت‌الله سعیدی مطرح کرد
امام جمعه قم گفت: شفافیت حد و مرزی ندارد، مگر در موارد بسیار خاصی همچون موضوعات امنیتی که شفافیت در آن لازم نیست، برای مبارزه با رانت خواری و تحقق عدالت اقتصادی در یک جامعه شفافیت یک مساله ضروری است.
کد خبر: ۶۷۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳ 14 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در سومین گردهمایی دفاتر نمایندگی دیده بان شفافیت و عدالت استان‌ها در سالن همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی با اشاره به دلایل بی توجهی به مساله شفافیت اظهار کرد: گاهی افراد چون به این ارزش بی توجه هستند، از شفافیت فرار می‌کنند، گاهی هم این گریز از شفافیت به دلیل بی توجهی به آثار منفی عدم شفافیت است.

وی ادامه داد: ممکن است که برای فردی که طرفدار شفافیت است، مشکلاتی در پی شفافیت او در نوشتار، گفتار و عمل به وجود بیاید و برخی از افراد به دلیل این مشکلات از شفافیت فرار می‌کند، افرادی هم که به دنبال منافع نامشروع هستند، به دلیل تضاد این منافع با شفافیت با آن مخالفت می‌کنند.

امام جمعه قم افزود: در برخی از خانواده‌ها فضای فرهنگی و تربیتی عدم شفافیت را ارزش می‌داند که این مساله درست نیست، همچنین برخی افراد برای عدم شفافیت برداشت‌های غلطی را از روایات در خصوص مسائلی همچون تقیه مطرح می‌کنند.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به فواید شفافیت در جامعه اظهار کرد: شفافیت راه فرار را بر مفسدان می‌بندد، اما اگر شفافیت نباشد، افراد امکان و قدرت رنگ عوض کردن را دارند، شفافیت فراتر از یک آموزه دینی و اسلامی است و ریشه آن تقوا است.

وی ادامه داد: شفافیت حد و مرزی ندارد، مگر در موارد بسیار خاصی همچون موضوعات امنیتی که شفافیت در آن لازم نیست، برای مبارزه با رانت خواری و تحقق عدالت اقتصادی در یک جامعه شفافیت یک مساله ضروری است، افراد حتی اگر دیندار هم نباشند و به دنبال محبوبیت در دنیا باشند، باید شفافیت را دنبال کنند.

امام جمعه قم افزود: شفافیت با ساده لوحی متفاوت است، از جمله آثار مثبت شفافیت در یک جامعه، دمیدن روح امید در مردم، سالم سازی محیط، و تلاش و جدیت مدیران برای خدمت به مردم است.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به تعریف شفافیت اظهار کرد: شفافیت این است فرد به گونه ای عمل کند که اگر تمام دنیا هم او را ببیند، خجالت نکشد، البته کسانی که گرفتار خط‌ها و جریان‌ها شوند، دیگر به دلیل عشق و محبتشان به آن خط و جریان دیگر اشکالات را نمی‌بینند.

وی ادامه داد: از جمله کسانی که از شفافیت فرار می‌کنند، افرادی هستند که نقدناپذیر هستند و هر رفتار را برای خود می‌پسندند و از برملاشدن خطاهای خود هراس دارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار