هشدارها و ملزومات ضروری در زمینه شرکت‌های شبکه‌‌ای بازاریابی ذکر شده که در صورت بی‌توجهی به آنها آسیب‌هایی فرد را تهدید می‌کند و در نهایت ممکن است به سادگی افراد در دام کلاهبرداران گرفتار شوند.
کد خبر: ۶۷۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳ 14 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، گسترش و پیشرفت اینترنت و فضای مجازی و رونق کسب و کارها در این فضاها با بازاریابی شبکه‌ای همراه بوده که شامل شیوه‌های مدرن بازاریابی است ولی در این بخش برای کاهش مخاطرات و آسیب‌ها صاحبان تجارت و بازاریاب‌های اینترنتی باید اطلاعات کافی در زمینه نوع فعالیت و کالاهای آماده عرضه و اصالت آنها به دست آورند.

بازاریابی شبکه‌ای طی سال‌هایی اخیر رشد چشمگیری داشته و حتی برخی شرکت‌های تجاری نیز بازاریابی خود را به بازاریابی اینترنتی محول کردند.

کارشناسان در زمینه ثبت‌نام افراد در این شرکت‌ها برای بازاریابی معتقد هستند بازاریابان باید توجه داشته باشند در سایتی که قصد فعالیت بازاریابی دارند دارای آدرس جعلی و کالاهای غیر مجاز نباشد و از تأییدیه قانونی و اصالت این شرکت‌ها مطمئن شوند.

ملزومات شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای

به گفته امیر محمدی چهر، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم شبکه‌های بازاریابی نوعی کسب و کار شناخته شده هستند که متقاضیان این نوع کسب و کارها ابتدا باید تقاضای خود را در سامانه ایرانیان اصناف www.iranianasnaf.ir ثبت کنند.

این شرکت‌ها باید در سامانه کسب و کارهای مجازی به ثبت رسیده باشند و پروانه کسب دریافت کنند زیرا بدون پروانه کسب نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند و همچنین دارایی نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی باشند.

نام شرکت‌های دارای پروانه در پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه کمیته نظارت بر عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و کسب و کارهای مجازی در کسب ذکر شده و نشان enamad کسب و کارهای اینترنتی به آنها تعلق گرفته است.

وب سایت مغازه شرکت بازاریابی شبکه‌ای

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به مراحل صدور پروانه شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای گفت: پس از بررسی صلاحیت شخصی، انتظامی و... دفتر محل کار مورد تأیید قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها برای راه‌اندازی به وب سایت نیاز دارند؛ این وب سایت‌ها مانند مغازه است که از سوی متقاضی ایجاد می‌شود و در آنها لیست کالاها به همراه قیمت از سوی کمیته نظارت مورد تأیید قرار می‌گیرد و وارد شبکه بازاریابی می‌شوند.

بر اساس تعریف بازاریابی شبکه‌ای افراد برای این شرکت می‌توانند بازاریابی کنند و اجناسی را به فروش برسانند و از حق الزحمه‌ای که شرکت مشخص کرده بهره‌مند شوند.

معرفی دفتر فروش به سازمان صنعت، معدن و تجارت

شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در راستای اهداف تعیین شده می‌توانند کار کنند و خارج از اهداف نمی‌توانند فعالیت داشته باشند بر اساس اهداف مشخص شده چه کالاها و به چه قیمتی به فروش برسانند.

محمدی چهر با بیان اینکه به طور معمول فعالیت‌های شرکت‌ها و شبکه‌های بازاریابی کشوری است و تنها به قم اختصاص ندارد گفت: صاحبان شرکت‌ها باید در شهری که فروش دارند دارای دفتر باشند و دفترشان به سازمان صنعت، معدن و تجارت معرفی شده باشد و همچنین سالن و محلی برای تجمع و معرفی اهداف خود داشته باشند تا بتوانند با جذب بازاریاب به کار خود ادامه دهند.

خطرات ناشی از فعالیت شرکت‌های غیرمجاز

وی با اشاره به خطرات ناشی از فعالیت شرکت‌های غیر مجاز گفت: به طور معمول شرکت‌هایی که مجوز ندارند از طریق سایت‌های غیرمجاز فعالیت می‌کنند و ممکن است کالاهای قاچاق و غیربهداشتی عرضه شود و گرانفروشی‌ها و کم‌فروشی‌هایی داشته باشند که مردم به این وسیله متضرر می‌شوند.

به گفته محمدی چهر کسب و کارهای مجازی مشمول قانون نظام صنفی هستند و صاحبان شرکت‌ها باید برای دریافت پروانه به سایت اصناف مراجعه و ثبت‌نام کنند و مدارک آنها کدگذاری و از سوی اتحادیه مربوطه شناسایی شده و استعلامات دریافت شود و در نهایت صدور پروانه کسب برای آنها صورت می‌گیرد.

بر اساس مجوز هر فروشگاه به صورت قانونمند عمل می‌کند و به این وسیله نمی‌تواند کار غیر قانونی انجام دهد و اگر فعالیت آنها غیر قانونی باشد از ادامه کارشان جلوگیری می‌شود. اگر کسی گرانفروشی کند در صورت شکایت از طریق سامانه 124، پیگیری و رسیدگی می‌شود.

کسانی که می‌خواهند با شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای همکاری کنند باید توجه داشته باشند شرکت مربوطه در سامانه کسب و کارهای مجازی بازاریابی شبکه‌ای به ثبت رسیده و دارای پروانه باشد در حالی که زیرا بسیاری از شرکت‌ها به ثبت نرسیده و مورد تأیید نیست.

اگر هشدارها و احتیاط‌های لازم در این زمینه در نظر گرفته نشود ممکن است افراد در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار شوند و مخاطراتی برای آنها به همراه داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار