معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: منوریل قم با عدم مطالعه کارشناسی دقیق 220 میلیارد تومان بودجه دولتی را به هدر داد.
کد خبر: ۶۷۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱ 14 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در نشست خبری به مناسبت هفته شهرسازی عنوان کرد: شهرسازی مقوله‌ای مهم و حیاتی است که نیازمند مدیران با تجربه و کارشناس و حتی‌المقدور بومی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: رسانه‌ها دارای نقش مهم و موثری در شهرسازی هستند و گاه می توانند مشاوره‌های تخصصی در خصوص اجرای پروژه‌ها و شهرسازی ارائه کنند.

وی تصریح کرد: یکی از علل مهم در موفقیت اجرای پروژه های عمرانی و شهرسازی وجود نگاه کارشناسی و ارزیابی دقیق آن هم نه در فضای بسته اداری بلکه در فضای باز با حضور صاحب نظران و کارشناسان است.

بهشتی بیان کرد: امنیت و اقتصاد دو مقوله مهم در اجرای پروژه‌ها و برنامه ها و شهرسازی و پیشبرد اهداف عمرانی است اما نباید اجازه داد نگاه اقتصادی به پروژه ها آن قدر تحت شعاع قرار گیرد که دیگر شاخصه ها کنار زده شود و در آینده شاهد بروز مشکلات جدی در حوزه شهرسازی شویم.

وی اظهار کرد: در شهرسازی و اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی باید از خرد جمعی بهره گرفت و همه ابعاد را در نظر گرفت و گاهی دست از محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی برداشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم خاطرنشان کرد: مدیریت پروژه ها طبق نیازسنجی در شهرسازی نیز دارای اهمیت زیادی است و مدیران موفق همه ابعاد و تجربیات را در شهرسازی در نظر می گیرند.

مدیران غیر بومی همیشه یک آسیب به شمار نمی رود

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت مدیران غیر بومی همیشه یک آسیب به شمار نمی رود و گاهی یک فرصت مهم در توسعه است اما باید دید مدیران غیر بومی تجربیات ارزنده از دیگر استان ها را به قم می آورند یا اینکه برای کسب تجربه و آزمون و خطا وارد استان می شوند.

بهشتی گفت: گاهی بحث های غیر کارشناسی و عاطفی جایگزین مباحث فنی در کمیسیون های شهرسازی می شود و این امر تبعاتی را به دنبال دارد. محافظه کاری برخی از مدیران تا جایی که به روند شهرسازی استاندارد و اجرای صحیح پروژه ها لطمه ای نزند ایرادی ندارد اما در جایی که قدرت جسارت و انتخاب صحیح را از مدیران بگیرد آسیب زاست؛ محافظه‌کاری در تصمیم گیری ها هزینه زیادی در شهرسازی ایجاد می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد پروژه منوریل در قم تصریح کرد: این پروژه از سال 89 تا 91 بخشی از منابع دولتی را به خود اختصاص داد اما بیش از سه سال و نیم است که پروژه راکد و متوقف ماند.

وی بیان کرد: منوریل قم با عدم مطالعه کارشناسی دقیق 220 میلیارد تومان بودجه دولتی را به هدر داد و امروز هیچ یک از تصمیم‌گیران در اجرای این پروژه پاسخگو نیستند.

بهشتی اظهار کرد: منوریل قم دیگر توجیه اقتصادی و ترافیکی و فنی ندارد و شهرداری قم نمی تواند بودجه ای به آن اختصاص دهد مگر اینکه دولت بخواهد آن را به اتمام برساند.

تصمیم قطعی برای منوریل گرفته نشده است/ تغییر کاربری ستون های منوریل شبیه یک شوخی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم عنوان کرد: هنوز تصمیم قطعی برای منوریل گرفته نشده است و بنای تخریب را نداریم اما قرار است در جلساتی در باره این پروژه که اخیرا دیوان محاسبات بدان ورود کرده و از هزینه های آن نخواهد گذشت تصمیم گیری شود.

وی گفت: تغییر کاربری ستون های منوریل در حال حاضر شبیه یک شوخی است اما شاید در آینده بتوان تصمیماتی در این باره اتخاذ کرد آن چه ÷یش رو داریم این است که شهرداری هنوز سهم 50 درصدی خود در اجرای منوریل را پرداخت نکرده و توان پرداخت آن را نیز ندارد.

قم چهارمین شهر آپارتمان نشین در سطح کشور است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در رابطه با توسعه آپارتمان سازی در قم افزود: طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، قم چهارمین شهر آپارتمان نشین در سطح کشور است و این نشان دهنده تغییر سبک زندگی مردم است و خانه که زمانی کالای مصرفی بود به کالای سرمایه ای تبدیل شد.

وی عنوان کرد:بسیاری از پروژه های آپارتمان سازی در قم و حتی واحدهای مسکونی از دل فرهنگ مردم درنیامده است و سنخیتی با فرهنگ مردم قم ندارد.

بهشتی بیان کرد: ساختمان ها و آپارتمان‌سازی غربی به هیچ عنوان هویت محلی و انسجام اجتماعی را مد نظر قرار نمی دهد و نابهنجاری های زیادی را به همراه دارد.

وی گفت:بر اجرای کمیسیون های 5 و 100 هیچ نظارتی وجود ندارد و این امر درهم ریختگی شهری را به وجود می آورد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد پروژه فرودگاه قم نیز توضیح داد: سرمایه گذار فرودگاه هیچ یک از مجوزهای لازم را دریافت نکرد و تنها با یک تفاهم نامه اقدام به کلنگ زنی و اجرای پروژه و جمع آوری سرمایه کرد.

وی عنوان کرد: این پروژه دارای معارض است و راکد مانده و به دلیل عدم وجود نگاه کارشناسی این گونه برای سرمایه گذاران دردسر ایجاد کرده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار