معاون استاندار قم:
معاون عمرانی استانداری قم با اشاره به این که حدود پنج سال پیش، ماهانه 800 پرونده تخلف ساخت و ساز در جلسه کمیسیون ماده 100 قم بررسی می شد، گفت: این رقم در حال حاضر به 2 هزار و 400 مورد افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۷۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵ 14 November 2018

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در گفت و گو با خبرنگاران، با اذعان به این که نوع تخلف های مذکور نیز تفاوت پیدا کرده است، افزود: در گذشته، تخلف ها شامل کم کردن مساحت حیاط و محوطه ساختمان و بیشتر کردن زیربنا بود، ولی اکنون با توجه به گرایش مردم به آپارتمان سازی، این تخلف به صورت افزایش طبقه صورت می گیرد.

وی گفت: در آن زمان تعداد صدور پروانه ساخت و ساز در سال پنج هزار فقره بود، ولی امسال تعداد پروانه های صادر شده کمتر از یک هزار مورد است و تا پایان سال نیز افزایش زیادی نخواهد داشت.

بهشتی با اذعان به این که مسائل اقتصادی و کسب سود و منفعت بیشتر، در بروز این تخلف ها سهم عمده ای دارد، تصریح کرد: مهندسان و کارشناسان طرح های ساختمانی با این که به موضوع هایی از قبیل تراکم، آشنایی کامل دارند، بدون در نظر گرفتن عواقب کار اقدام به طراحی نقشه های ساختمانی بر خلاف اصول شهرسازی و معماری می کنند.

معاون استاندار قم گفت: در یک مجتمع ساختمانی حتی اگر یک خانوار نیز بدون در نظر گرفتن سرانه فرهنگی و آموزشی و همچنین خدمات شهری و شبکه معابر مورد نیاز اضافه شود، مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

بهشتی در ادامه سخنان خود، تغییر سبک زندگی را عامل اصلی معضلات شهری ذکر کرد و افزود: برغم این تغییرهای فرهنگی بوجود آمده در نحوه زندگی جامعه می توان با تعدیل ساخت و سازهای بی رویه، آسیب های ناشی از آن را کنترل و مدیریت کرد.

وی اذعان داشت: حال که مردم به سکونت در آپارتمان تمایل دارند، مدیریت شهری باید روند توسعه ساخت و سازها را به گونه ای انجام دهد که مجتمع های آپارتمانی از تعداد واحدهای کمتری تشکیل شود.

وی یادآور شد: تا چند دهه پیش نوع ساخت و ساز در قم بیشتر بر بناهای ویلایی متمرکز بود و اهالی این شهر زندگی در آپارتمان را برای خود مناسب نمی دانستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود یک هزار و 600 هکتار بافت فرسوده اعم از تاریخی و غیره در قم افزود: در طرح تفصیلی شهر یکی از شاحص هایی که مدیریت اجرایی باید به آن ورود پیدا کند، ترمیم و اصلاح بافت فرسوده است.

بهشتی افزود: نفوذناپذیری، شبکه معابر کمتر از 6 متر مربع و کم بودن استحکام بنا، سه ویژگی این نوع بافت ها محسوب می شود و از آنجا که عنوان فرسوده بر روی آن گذاشته شده مردم با این استدلال که فرسودگی چه چیزی دارد که برای آن هزینه بدهیم، از سرمایه گذاری برای اصلاح آن صرف نظر می کنند.

معاون استاندار قم با بیان این که ساکنان بافت های فرسوده به دلیل واقع شدن در مجاورت حرم حضرت معصومه(س) و بقاع متبرک امامزادگان حاضر به ترک آن نیستند، افزود: 50 درصد از ساکنان محله های قدیمی قم را افراد بومی تشکیل می دهند، در حالی که این نرخ در شهرهایی مانند تبریز و کرج کمتر از 30 درصد است.

وی با بیان این که در قالب طرح بازآفرینی شهری که از سیاست های اصلی دولت است، اعتبارهای خوبی برای مرمت بافت های یاد شده پیش بینی شده، افزود: نباید از مردمی که در بافت های قدیمی سکونت دارند، بدون ارائه خدمات و امکانات لازم، انتظار داشت که دست به مهاجرت شهری نزنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار