فصل پاییز، در پیش بودن فصل زمستان و البته بارش نسبی مائده های آسمانی، نباید از نگرانی کم آبی ماه های متعدد کم بارش بکاهد؛ به ویژه آن که قم همچنان در منطقه خشک قرار دارد و خواهد داشت.
کد خبر: ۶۷۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴ 12 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، اگرچه این روزها در فصل بارش رحمت الهی قرار داریم و البته استان قم هم از این موهبت‌ها بهره بُرده و خواهد برد اما در عین حال تردیدی هم نیست که این استان، جزو استان‌های کم بارش در کشور است و از آب و هوای آن در فصل سرد، به عنوان سرد و «خشک» و در فصل گرم سال، به عنوان گرم و «خشک» یاد می‌شود.

جالب این است که آماری در این زمینه در پشت برخی قبوض اخیر توزیع شده توسط شرکت آب و فاضلاب استان قم به چشم می‌خورد که با عنوان «پویش سازگاری با کم آبی» گره خورده است:

«آیا می‌دانید میانگین بارش سالیانه استان قم، 80 درصد کمتر از متوسط جهان و 35 درصد کمتر از متوسط کشور است؟»

این قبوض البته جملات تلنگری دیگری هم در خود دارد:

«با توجه به اینکه تمام منابع در دسترس برای تأمین آب استان قم مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ عملا هیچ منبع دیگری در اطراف قم برای تأمین آب وجود ندارد؛ لذا تنها راه حل سازگاری با کم آبی است.»

و البته بر روی این قبوض، از همشهریان خواسته شده تا با توجه به کاهش 30 درصدی میزان بارندگی در سال جاری، برای حفظ کیفیت و برقراری دائمی جریان آب در شبکه، مصرف آب را تا 25 درصد کاهش دهند.

اکنون شایسته است تا آمار دیگری را درباره آب مورد توجه و دقت نظر قرار دهیم:

«سرانه مصرف آب در کشور – که به صورت خانگی، تجاری، صنعتی یا فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد – 220 لیتر در شبانه روز است که این مقدار در کلانشهرها - مانند قم - ، به 300 لیتر هم می‌رسد. همچنین سرانه مصرف آب شرب خانگی، 160 لیتر در شبانه روز است که این مقدار در کلانشهرها به 250 لیتر رسیده است؛ در حالی که بر اساس آمار جهانی، سرانه مصرف در کشورهای جهان به طور متوسط 130 لیتر است.

اینک باید دانست که اگر استفاده از آب در کشور بر اساس الگوی مصرف باشد؛ با همین منابع موجود می‌‌توانیم آب ۲۰ میلیون نفر جمعیت دیگر را هم در کشور تأمین کنیم.»

حال ممکن است این پرسش پدید آید که مگر اکنون و در استان قم، کمبود آب وجود دارد که این آمار و ارقام به رُخ کشیده می‌شود؟ پاسخ این که اگرچه امروز در فصل پاییز به سر می‌بریم و فصل زمستان هم در پیش است اما نباید از یاد بُرد که فصل گرما به زودی باز خواهد گشت و اگر امروز تدبیر نکنیم و به فکر نباشیم باز هم در آینده ای نه چندان دور به کم آبی خواهیم خورد؛ کمبودی که باید از آن با عنوان «تورّم کم آبی» در کشور و به ویژه در استان‌هایی خشک مانند قم یاد کرد که اگر به آن رسیدگی نشود «بی آبی» را در پی خواهد داشت.

نگاهی به گذشته‌های نه چندان دور نشان می‌دهد که تأمین آب در شهر و استان قم، در دهه 50 و 60 به مدد حفر چاه انجام می‌شد مسأله ای که در دهه 70 با تأسیس سد 15 خرداد، گام جدیدی را آغاز کرد که در پایان، موفقیت آمیز نبود.

دهه 80 که فرا رسید، مسؤولان بر آن شدند تا از راه اجرای شبکه مجزای آب شُرب و تأسیسات آب شیرین کن، به قمی‌ها آب برسانند و اکنون در دهه 90، انتقال آب از فاصله ای بیش از 300 کیلومتر با احداث تونل‌های متعدد و برقراری خطوط انتقال از سد کوچری دنبال می‌شود؛ امری که اگرچه یک طرح بلندمدت است اما در برخی ایام گرم سال و به‌ویژه در ساعات و روزهای پُرمصرف، ممکن است مشکل آفرین شود.

به هر حال، تردیدی نیست که مدیریت مصرف آب، هم نیاز به تدبیر و اطلاع رسانی مسؤولان و هم نیاز به همراهی همیشگی مردم دارد؛ به بیان دیگر استفاده درست از آن – حتی در ایامی که به ظاهر هیچ مشکلی وجود ندارد - باید به باور عمومی مردم تبدیل شود و به تعبیر علی جان صادق پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، مردم باید باور کنند که کمبود آب هست.

اینجاست که مردم باید به شکل مستمر آگاهی داشته باشند که مثلا بارش‌های ابتدای امسال نسبت به سال گذشته در حدود 50 درصد و همچنین جریان آب رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته در حدود 40 درصد کاهش داشته است؛ مردم نباید فراموش کنند که حداقل 24 استان از 31 استان کشور و برخی استان‌های خشک مانند استان قم، نه تنها با مشکل آب، که همواره در معرض بُحران آب هستند و از این رو، آنان نمی توانند نسبت به این معضل عمومی و اجتماعی بی توجه باشند.

در این باره، اشاره به چند نکته هم ضروری است؛ نه تنها قم که بسیاری دیگر از نقاط ایران عزیز هم بر روی کمربند خشک زمین قرار دارد و از این رو، استفاده از بُحران آب برای سوء استفاده‌های مدیریت شده، مدت‌هاست که در دستور کار دشمنان این مرز و بوم قرار دارد و نمی توان نسبت به این امر بی توجه بود.

با همه تدابیر و پیش بینی‌ها و فرهنگسازی‌ها، افرادی در جامعه پیدا می‌شوند که بی توجه به همه تذکرها، آب را هدر می‌دهند و می‌گویند پولش را می‌دهند! در برابر این افراد به عنوان مشترکان پُرمصرف بی رویه، باید شدیدترین جریمه‌ها را در نظر گرفت تا شاید به هوش آیند و به جاده انصاف بازگردند.

اشاره ای گذرا به مبحث حق الناس در مصرف نعمت‌های الهی اجتماعی به ویژه آب خالی از لطف نیست.

آیا ضعف مدیریت یک مسؤول یا عدم رعایت مصرف بهینه توسط یک هموطن یا همشهری، سبب ایجاد حق الناس نمی‌شود؟

نکته در اینجاست که این سوء مدیریت‌ها و مصرف بی رویه، قطعا در زندگی دیگر همشهریان یا هموطنان ما مؤثر است؛ از این رو می‌توان چنین اندیشید که یک فرد می‌تواند با سوء مدیریت خود یا مصرف باری به هر جهت یا بی‌رویه خویش، ذمّه خود را برای نسل امروز و حتی نسل‌های آینده درگیر کند که در این صورت، قطعا باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد؛ همان خدایی که وعده و وعید داده است که اگر از حق خود در انجام یا ترک واجبات یا محرّمات دینی بگذرد؛ از حق الناس و حق مردمی نخواهد گذشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار