اکنون بیش از 150 سال است که در این خانه، محفل روضه خوانی سیدالشهداء(ع) در ایام آخر ماه صفر برپا می شود؛ دو حیاط این خانه و هم چنین اتاق های آن در دهه آخر ماه صفر، سیاه پوش روضه حسین بن علی(ع) می شود.
کد خبر: ۶۷۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۶ 08 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، محله شادقلی خان، یکی از قدیمی ترین محله های استان قم است، محله ای که اغلب خانه های آن قدمت بیش از 50 سال دارند و البته امروزه بخش زیادی از این خانه ها مرمت شده است.

در میان خانه‌های قدیمی محله شادقلی خان، خانه ای با بیش از 150 سال قدمت وجود دارد که به خانه "میرزا محمد باقر روحانی" مشهور است؛ باوجود چندین خانه قدیمی و یا حتی تاریخی در این محل، خانه میرزا محمد باقر روحانی در بین اهل محل شهرت خاصی دارد.

خانه میرزا محمد باقر روحانی شهرتش را تنها وام‌دار قدمت بنای آن نیست بلکه قدمت روضه‌خوانی این بنا است که نام آن را بر سر زبان ها انداخته است؛ هرشخصی که خارج از این محل و یا استان قم در پی این خانه باشد بدون آنکه نام این بنا را بداند کافی است تنها از روضه خوانی هر ساله این خانه قدیمی از یکی از اهالی این محل سوال کند، قطعا نشانی آن را می یابد.

خانه هزارو450 متری که از زمان اولین مالک آن تا به امروز بیش از 150 سال از عمر آن می گذرد و هرسال ده روز آخر ماه صفر، خیمه عزاداری سیدالشهداء(ع) بر پا می‌شود.

سید محمد روحانی، اولین مالک این بنا، تحصیل کرده‌ی علوم دینی بوده است که به رسم آن زمان، لباسی شبیه به لباس روحانیون بر تن می کرده و در میان اهل محل به حاج آقا سید محمد روحانی مشهور بوده است.

سید محمد حسین طباطبایی، از نوادگان سید محمد روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، بیان کرد: طبق آنچه که از پدر و پدر بزرگ خود، شنیده ام، سید محمد روحانی، از متدینین قم و معتمد محل بوده است و در ابتدا با آنکه وضع مالی چندان خوبی نداشته است به علت علاقه وافر وی به اهل بیت و سیدالشهداء(ع) هر سال در ایام ماه صفر بر برپایی روضه سیدالشهداء تاکید داشته و در هر شرایطی روضه‌خوانی در خانه خود را ترک نمی کرده است.

وی گفت: سید محمد باقر روحانی پسر سید محمد روحانی که یکی از تجار آن زمان بوده و از آنجا که وضع مالی خوبی نسبت به پدر داشته است، روضه خوانی در خانه پدری خود را گسترش داده و وظیفه روضه خوانی را پس از پدر خویش به عهده می گیرد، از آن زمان به بعد، این خانه به " خانه سید محمد باقر روحانی" مشهور می شود.

طباطبایی تصریح کرد: اکنون بیش از 150 سال است که در این خانه، محفل روضه خوانی سیدالشهداء(ع) در ایام آخر ماه صفر برپا می شود؛ تمامی دو حیاط این خانه و هم چنین اتاق های آن در دهه آخر ماه صفر، سیاه پوش روضه حسین بن علی(ع) می شود.

وی خاطر نشان کرد: در طول این 150 سال، بسیاری از مداح ها و روضه خوان های قدیمی از جمله آقای کوثری، یثربی، طباطبایی، آل طاها و... در این خانه به رثای مصبیت سیدالشهداء (ع) پرداخته اند.

سید عبدالامیر روحانی که یکی دیگر از نوادگان سید محمد باقر روحانی است، گفت: تا کنون نوادگان و وارثان این خانه تلاش کرده‌اند تا هر سال روضه خوانی در این بنا را برپا کنند؛ معجزات زیادی در مراسم روضه این خانه قدیمی مشاهده شده است که شرکت کنندگان در این روضه، هرسال برای ما بازگو کرده و جهت طلب حاجت خود برای این مکان نذر می کنند.

وی تاکید کرد: در زمان محمد باقر روحانی، حدود 5 خانواده در این خانه در کنار هم زندگی می کردند و این مکان، محل تجمع همه خاندان سید محمد باقر روحانی بود؛ هم اکنون هیچ یک از نوادگان آن مرحوم در این خانه ساکن نیستند بلکه تنها جهت حفظ و نگهداری این مکان، به این خانه رفت و آمد می کنند و هرسال چندین روز قبل از اربعین جهت برپایی روضه در این خانه اقدام می کنند.

روحانی بیان کرد: مرحوم سید محمد باقر روحانی بر حفظ شان و حرمت مجلس عزای امام حسین(ع) بسیار تاکید داشتند و "نظم و سکوت" در مجلس روضه سید الشهداء(ع) را یکی از شروط حفظ حرمت عزاداری می دانسته است؛ به همین خاطر پس از گذشت بیش از 150 سال روضه خوانی در این مکان، هنوز هم تمامی شرکت کنندگان در این مجلس، بدون هیچ تذکری از سوی متولیان، در سکوت کامل به عزاداری سیدالشهداء (ع) می پردازند.

روحانی در پایان تصریح کرد: به دلیل قدمت این خانه، برخی از اتاق ها و اجزای این ساختمان تخریب شده است که نیاز مبرمی به احیا و مرمت دارد؛ اخیرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان جهت مرمت و احیای این مکان، پیشنهاداتی را مطرح کرده که البته تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار