نیازمند الگوسازی برای ترویج فرهنگ ساخت و ساز اسلامی در شهر
برای جلوگیری از ساخت و ساز نماهای نا متعارف یا به اصطلاح رومی، نیازمند الگوسازی معماری اسلامی برای مردم هستیم. شهرداری دست نیاز به سمت نظام مهندسی و مهندسان دراز می‌کند تا الگوسازی در حوزه ساخت و ساز اسلامی انجام دهیم و جلوی نفوذ بیش از پیش فرهنگ غربی به شهری چون قم که ام‌القرای جهان اسلام است گرفته شود.
کد خبر: ۶۷۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳ 05 November 2018

به گزارش تابناک قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم با بیان اینکه نمادهایی که در شهرها وجود دارد، نشان‌گر هویت آن شهر است، اظهار کرد: هر هویتی که در مناظر خود داریم همان در سبک زندگی مردم نیز به صورتی وجود دارد؛ بحث نفوذی که رهبری بر آن تاکید می‌کنند به نوعی همین است و نماهایی که عنوان رومی در شهر دارند برگرفته از فرهنگ غرب و یونان است.

وی با تاکید بر اینکه نفوذ و تهاجم فرهنگی به جایی رسیده که مباحث اقتصادی نیز به آن گره خورده و موجب شده استقبال ویژه از نماهای رومی شود، تصریح کرد: این اشکال و نماها در سبک زندگی و خلق و خوی ما اثر خواهد گذاشت و به نوعی نمایش اشرافیت در جامعه است.

شهردار قم با اشاره به علل گسترش نماهای نامتعارف در شهرها خاطرنشان کرد: ما آئین‌نامه داریم اما ساختمان زمانی که ساخته می‌شود در کمیسیون‌ها مورد نظارت قرار می‌گیرد که دو حالت جریمه یا تخریب دارد که اینقدر بازدارنده نیست بلکه ما باید به دنبال فرهنگ‌سازی و الگوسازی برای مردم باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی و معاونت عمرانی استانداری و راه و شهرسازی و کمیسیون ماده 5 باید در کنار شهرداری به دنبال الگوسازی باشند، گفت: ابعاد ساختمان‌های شهر مشخص است و اگر طراحی‌های اسلامی صورت گرفت و الگوسازی شد و مردم تشویق به اجرای آنها شدند تا اقبالشان بیشتر شود شاهد تحولی در زمینه مناظر شهری و ساختمانی خواهیم بود. البته در این زمینه نباید از نظارت در حین کار غافل شد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه دستورالعمل ساخت توسط شهرداری صادر می‌شود اما ناظر نظام مهندسی تا پایان کار نظارت بر ساخت و ساز را بر عهده دارد، گفت: اگر خطاها به موقع و حین ساخت اعلام شود قبل از ورود پرونده به کمیسیون ماده 100 مشکل حل شده و از ادامه خطا جلوگیری می‌شود.

وی الگوسازی در حوزه معماری اسلامی با حمایت تمام دستگاه‌های ذیربط را امری ضروری خواند و تصریح کرد: زمانی که تمام سیکل ساخت از صدور پروانه، الگوسازی و نظارت درست باشد کمیسیون ماده 5 و ماده 100 نیز زیر بار تخلفات نخواهد رفت.

شهردار قم بیان کرد: تمام مشکلات در حوزه ساخت و ساز به فرهنگ برمی‌گردد؛ پیوست فرهنگی مساله‌ای است که مورد غفلت واقع شده و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. شهرداری دست نیاز به سمت نظام مهندسی و مهندسان دراز می‌کند تا الگوسازی در حوزه ساخت و ساز اسلامی انجام دهیم و جلوی نفوذ بیش از پیش فرهنگ غربی به شهری چون قم که ام‌القرای جهان اسلام است گرفته شود.

وی اذعان کرد: ما دستورالعمل در حوزه ساخت و ساز داریم اما همچون بسیاری از قوانینی که اجرا نمی‌شود، مورد توجه نیست و آماده هستیم تا با همکاری دیگر نهادهای متولی حوزه ساخت و ساز اقدامی در خور در زمینه ساخت و ساز اسلامی در شهر داشته باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار