مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم با تاکید بر آمادگی کامل کشاورزان و بهره برداران این استان برای مقابله با آفت های گیاهی گفت: سیاهک ناقص هندی از آفت های تهدید کننده محصول های کشاورزی قم محسوب می شود.
کد خبر: ۶۷۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۳ 04 November 2018

به گزارش تابناک قم، ابوالفضل پویافر در حاشیه «رزمایش پدافندی و دورمیزی مقابله با آفت سیاهک ناقص هندی» در سالن جلسه های جهاد کشاورزی قم اظهار داشت: این بیماری به هیچ وجه جزو آفت های بومی کشور به شمار نمی آید، ولی کشور همسایه ما، پاکستان به این آفت آلوده است.

وی با بیان این که این آفت از طریق آلوده کردن خاک و پراکنده شدن آن در هوا توسط باد به بذر گیاهان آسیب وارد می کند، افزود: کشاورزان باید برای مقابله با این نوع آفت ها و بیماری های گیاهی که منشاء داخلی ندارد، آماده و مجهز باشند.

پویا فر با بیان این که شیوه مبارزه با سیاهک ناقص هندی به شکل سم پاشی است، گفت: در صورت آلوده شدن مزارع به این آفت، باید سم پاشی ها حداقل یک نوبت بیشتر صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که این آفت فارغ از آلودگی های زیست محیطی هزینه های سنگینی را نیز بر کشاورزان تحمیل می کند، افزود: بر اساس برآورد مرکز تحقیقات کشاورزی در صورت آلوده شدن زمین های کشاورزی به علف های هرز و آفت ها دست کم 40 درصد محصول تولیدی از بین می رود، از این رو هوشیاری کشاورزان و کارشناسان نقش تعیین کننده ای در بهره برداری سودمند از مزارع دارد.

سیاهک هندی یا سیاهک ناقص گندم (کرنال بانت) یکی از بیماری‌های قارچی گندم است، این قارچ به دانه‌ها حمله کرده و مواد مغذی آندوسپرم درون آن‌ها را به خود می‌کشد. این بیماری ابتدا در منطقه فیصل‌آباد پاکستان یافت شده و سپس در منطقه کرنال هندوستان در سال 1931 شناسایی و نامگذاری شده‌ است. وجود این بیماری در سال 1996 در محموله‌های وارداتی از هندوستان به ایران گزارش شد.

وی با یادآوری این که قم به دلیل واقع شدن در یک اقلیم گرم و خشک ظرفیت زیادی برای سن زدگی غلات و ورود آفت های نباتی دارد، افزود: برغم اتخاذ تدابیر و اقدام های بازدارنده لازم ولی نمی توان به طور کامل از نفوذ آفت ها جلوگیری

پویا فر اضافه کرد: با توجه به کنترل و نظارت دقیق، تاکنون خسارت ناچیری بواسطه سیاهک ناقص هندی به زمین های زیر کشت قم وارد شده است.

وی گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت اراضی کشاورزی قم متشکل از پنج هزار هکتار گندم و 17 هزار هکتار جو است.

افتتاح طرح پدافند سایبری جهاد کشاورزی قم

همچنین پیش از برگزاری رزمایش یاد شده، طرح پدافند سایبری جهاد کشاورزی قم با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استان به بهره برداری رسید.

مسئول پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به اختصاص یک میلیارد و 450 میلیون ریال اعتبار از محل بند «ز» تبصره 12 قانون بودجه سال 96 کشور به بخش کشاورزی قم، در حوزه پدافند سایبری تعدادی طرح، طراحی و به اداره کل پدافند غیرعامل استان ارسال شد که با موافقت استاندار به تصویب رسید.

علی محبوبی با بیان این که این طرح ها که بیشتر با هدف تامین برق بالابر و سیستم های رایانه پیش بینی شده، از ابتدای سال جاری در این سازمان به اجرا گذاشته شد و در زمان قطعی برق تابستان گدشته کمک و پشتیبانی خوبی را انجام داد، افزود: این طرح پدافندی شامل تجهیز بخش های مختلف جهاد کشاورزی استان به منبع تغذیه اضطراری برق و ذخیره کننده یو. پی. اس است که با ورود به مدار، از قطعی برق جلوگیری می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار