در عمق ۶۰ کیلومتری شهر قم
در جلسه پدافند غیرعامل استان قم از فعالیت‌های اورژانس هوایی استان قم به‌عنوان مجهزترین و مدرن‌ترین اورژانس هوایی در کشور یاد شد.
کد خبر: ۶۷۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۸ 02 November 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه پدافند غیرعامل با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و سید مهدی صادقی استاندار قم در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروه امنیت غذایی و تفویض دبیری آن به جهاد کشاورزی قم اظهار داشت: کارگروه جهاد کشاورزی با توجه به وظیفه‌ای که درزمینهٔ غذا و امنیت غذایی دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

60درصد واحدهای پرورش دام استان قم پرواری است

محمدرضا طلایی با بیان مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ پدافند غیرعامل در حوزه جهاد کشاورزی قم افزود: شناسایی چالش‌های حوزه کشاورزی و آموزش‌های تقابل گریانه دو محور اصلی پدافند غیرعامل استان درزمینهٔ جهاد کشاورزی قم بوده است.

وی با تأکید بر برگزاری سه دوره آموزش‌های پدافندی در جهاد کشاورزی استان ادامه داد: تاکنون در سه مرحله آموزش‌های ویژه کارکنان، تعاونی‌ها تشکل‌ها برای آموزش‌های زیستی و پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی برگزارشده است.

طلایی خاطرنشان کرد: در هفته پدافند غیرعامل دو دوره برای آموزش برای کارکنان، تعاونی‌ها و تشکل‌های جهاد کشاورزی در استان قم برای مقابله با تهدیدات پدافندی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم برخی از اقدامات مهم پدافندی انجام‌شده در شش ماه نخست سال جاری را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: ابلاغ سند راهبردی ذخایر ژنتیکی به دستگاه‌های مختلف استانی از اقدامات مهمی بوده که در شش ماه نخست سال جاری انجام‌شده است.

وی ادامه داد: در سال 96 بیش از 8 میلیون مرغ استان به دلیل آنفولانزای فوق حاد معدوم شد، برای کنترل تراکم مرغداری‌ها در قم، استان به 9 منطقه تقسیم‌شده تا از این طریق از تراکم بی‌ضابطه مرغداری‌ها جلوگیری شود، در حال حاضر تراکم مرغداری‌های استان به کمتر از 50 درصد رسیده است.

طلایی ظرفیت بالای قم در تأمین نیاز کشور به مرغ و تخم‌مرغ را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: استان قم ازنظر تولید مرغ رتبه پنجم کشوری را دارا بوده و درزمینهٔ تولید تخم‌مرغ نیز یکی از استان‌های برتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: در حوزه دامپزشکی سامانه یکپارچه‌ای برای پایش بیماری‌ها، کنترل قرنطینه خودروهای ورودی، صدور مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری تهیه و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیش از 60 درصد از واحدهای دامی استان پرواری بوده که نمونه آن در استان‌های دیگر مشاهده نمی‌شود، برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی رصد این بیماری به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: طرح تب برفی، طرح پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد مرغی و اجرای طرح محصولات سالم و ارگانیک از اقدامات مهمی بوده که در راستای پدافند غیرعامل در استان قم در حال انجام است.

اسکان اضطراری در عمق 60 کیلومتری شهر با اختیارات شهرداری منافات دارد

مدیرکل پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری قم نیز در بخشی از این جلسه، با بیان مهم‌ترین حوزه وظایف شهرداری در مبحث پدافند غیرعامل تصریح کرد: اسکان اضطراری مهم‌ترین مبحثی بوده که درزمینهٔ پدافند غیرعامل به شهرداری قم واگذارشده است.

علی‌اکبر رحیمی با اشاره به مهم‌ترین مراکز در نظر گرفته‌شده برای اسکان اضطراری در شهر قم گفت: بوستان فدک و غدیر دو مکانی بوده که برای اسکان شهروندان در صورت بروز مشکل در نظر گرفته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست پدافند غیرعامل درزمینهٔ اسکان اضطراری شهروندان اسکان در محدوده 60 کیلومتری شهر بوده که در حال حاضر چنین امکانی برای شهرداری قم وجود ندارد، تمام اراضی خالی که امکان اسکان اضطراب را داشته باشند توسط نقشه‌های پیشرفته نقشه‌برداری تهیه‌شده و در صورت بروز مشکلی قابلیت استفاده خواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری قم با اشاره به آمادگی نسبی سازمان‌های تابعه شهرداری در مباحث پدافندی تأکید کرد: تشکیل جلسات پدافند غیرعامل به‌صورت مستمر در سازمان‌های تابعه شهرداری تشکیل‌شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: اسکان اضطراری در عمق 60 کیلومتری توسط شهرداری قم با حوزه اختیارات و وظایف شهرداری منافات قانونی دارد، درزمینهٔ اسکان اضطراری در خارج از شهر حلقه‌های مفقوده زیادی وجود داشته که باید با تعامل بین دستگاهی به دنبال حل آن بود.

وی با بیان طرح‌های در دست اجرای پدافندی شهرداری قم تصریح کرد: در حوزه سایبری دو طرح ویژه در دست اجراست و امید می‌رود تا پایان سال این دو پروژه آماده‌شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری قم عنوان کرد: تعامل بسیار خوبی با سازمان پدافند غیرعامل و شهرداری قم وجود داشته و جلسات و نتایج حاصل از آن به‌صورت مستمر رصد و پایش می‌شود.

اورژانس هوایی استان قم مجهزترین اورژانس هوایی کشور است

دبیر کارگروه بهداشت سلامت و بیولوژی پدافند غیرعامل استان قم نیز در ادامه این جلسه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید در هر مبحثی که ورود می‌کند رسالت‌های خود را به‌درستی انجام دهد، برای نخستین بار در کشور یک واحد درسی پدافند غیرعامل در سطح کلاس‌های علوم پزشکی استان تدریس می‌شود.

محمد شهیدی خاطرنشان کرد: تلاش دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل و آشنایی دانشجویان با ابعاد مختلف پدافندی در سطح استان است.

وی با اشاره به حوزه‌های مهم پدافندی دانشگاه علوم پزشکی استان قم تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ابعادی چون فوریت‌های پزشکی، غذا و دارو اقدامات مهمی را انجام می‌دهد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم بیان کرد: بیمارستان سیار علوم پزشکی استان قم به‌عنوان فعال‌ترین بیمارستان سیار کشور در مناسبت‌های مختلف مشغول خدمات‌رسانی و آموزش به شهروندان است.

دبیر کارگروه بهداشت سلامت و بیولوژی پدافند غیرعامل استان قم خاطرنشان کرد: دپوی اقلام دارویی و غذایی یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که درزمینهٔ پدافند غیرعامل استان قم توسط دانشگاه علوم پزشکی در دست‌کار قرارگرفته است.

شهیدی ادامه داد: اولویت‌های پدافند غیرعامل در ابعاد مختلف در دانشگاه علوم پزشکی مشخص و هر بخش درزمینهٔ ویژه‌ای مشغول فعالیت است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم تصریح کرد: اورژانس قم مجهزترین و به‌روزترین سیستم اورژانس هوایی در سطح کشور بوده و از این منظر بهترین سیستم پدافند غیرعامل در سطح کشور است.

مهارت‌آموزی پدافندی نیاز اساسی مدیران استان است

استاندار قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به برخی از برجستگی‌های قرارگاه سایبری قم در مقابله با تهدیدات پدافندی ابراز کرد: درزمینهٔ قرارگاه سایبری استان قم در رتبه نخست کشوری قرار داشته اما برای پویایی و رونق بیشتر این قرارگاه نوین و موردنیاز نیازمند کمک‌های بیشتر است.

سید مهدی صادقی تدوین و ابلاغ طرح جامع حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران را از نیازهای اساسی قلمداد کرده و عنوان کرد: طرح جامع پدافندی استان باید طرح جامع مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر را تهیه و در قالب طرح جامع پدافندی قم گنجانده شود، حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران به‌عنوان دو پایگاه حیاتی و مهم باید به‌صورت مستمر پایش و رصد شود.

وی با ضروری دانستن برگزاری طرح‌ها و دوره‌های پدافندی رابین مدیران استانی خاطرنشان کرد: در مبحث آموزش و مهارت‌آموزی دوره‌های ویژه‌ای در دو سال گذشته در سطح دستگاه‌های استانی انجام‌شده اما نیاز به برگزاری دوره‌های جدید پدافندی برای آشنایی با تهدیدات نوین پدافندی همیشه ضروری و لازم است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار