هشدار فرماندار قم
روند رو به رشد جمعیت روستای مبارک آباد قم و گسترش حاشیه نشینی تهدیدی برای این روستا است. دلیل افزایش جمعیت این روستا، حضور تعداد زیادی از افراد بی بضاعت که اکثرا تحت پوشش کمیته امداد هستند و همچنین اتباع کشور افغانستان است.
کد خبر: ۶۷۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۵ 02 November 2018

به گزارش تابناک قم، رضا سیار فرماندار قم در نهمین کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی درسال جاری درقم افزود: دلیل افزایش جمعیت این روستا، حضور تعداد زیادی از افراد بی بضاعت که اکثرا تحت پوشش کمیته امداد هستند و همچنین اتباع کشور افغانستان می باشد.

وی اضافه کرد: این افراد در مواردی تعرض به زمین کشاورزی نیز داشته اند و چندین پرونده تخلف ساختمانی برای آن ها تشکیل شده است.

سیار گفت: نقاطی که آنان ساکن هستند، خارج از طرح هادی روستایی است و جهاد کشاورزی هم نمی تواند قلع و قمع در این منطقه داشته باشد که لازم است هر چه سریع تر رسیدگی شود.

وی ادامه داد: چندی پیش اعضای شورای مبارک آباد درخواست الحاق این روستا به محدوده قنوات را داشتند ولی شورای شهر قنوات به دلیل برخی مشکلات با این درخواست موافقت نکرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: از روستای مبارک آباد تا شهر قنوات اتفاقاتی در حال وقوع است که این 2 کانون جمعیتی درحال اتصال به هم می باشد. و قرار است شهرداری این شهر طرحی در خصوص عرض جاده اجرایی کند.

محسن بهشتی اضافه کرد: همچنین برای ساماندهی سه محور قم- قنوات، لنگرود- کهک و پردیسان- ورجان با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مکاتبه شده تابا تخصیص اعتبارات ملی ، این کار انجام شود.

وی بیان کرد: برخی اصناف مزاحم از جمله صافکاری، تعویض روغنی، تعمیر ماشین آلات سنگین و کشاورزی که باعث نازیبایی ورودی های شهر شده اند، به دلیل ارزان قیمت بودن زمین های روستای مبارک آباد، در حال انتقال از قم به این منطقه هستند.

بهشتی افزود: باید طرحی تهیه و حریم راه در محورهای روستای مبارک آباد مشخص شود تا صنوف با رعایت حریم ها، مشغول به فعالیت گردند.

در این کارگروه، مسائلی از جمله تقاضای احداث مجتمع خدماتی رفاهی در اراضی روستای طرلاب -نیزار به مساحت 1.4 هکتار، مجتمع گردشگری در اراضی ملکی روستای ورجان به مساحت 1.6 هکتار، مجتمع رفاهی گردشگری در محور قم نیزار، توسعه شهرک صنعتی شکوهیه و احداث استخر ذخیره آب کشاورزی در اراضی ملی روستای طغرود بخش جعفرآباد طرح و بررسی شد.

روستای مبارک آباد قم در بخش مرکزی واقع شده است؛ شهر قنوات در 10 کیلومتری شرق شهر قم قرار گرفته است و می توان از آن به عنوان پرجمعیت ترین شهر استان بعد از قم نام برد.

قنوات دارای 12 هزار و 500 تن جمعیت بومی، 2 هزار تن غیربومی و سه هزار اتباع است و در مجموع بیش از 17 هزار تن در این شهر 300 هکتاری سکونت دارند.

این شهر در سال 79 با ادغام روستاهای حاجی آباد لک ها، مراد آباد، والیجرد و حسن آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل توجهی برخوردار است و گویش برخی از مردم ساکن در این شهر به زبان لکی می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار