مدیر کل میراث فرهنگی استان قم گفت: فاز اول مرمت خانه تاریخی توکلی، اثر به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی ایران از دوران قاجاریه در قم به اتمام رسید.
کد خبر: ۶۷۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰ 24 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، حمید یزدانی اظهار داشت: فاز اول مرمت این خانه تاریخی که در خیابان آذر، محله چهل اختران قم واقع شده است با اعتبار یک میلیارد و هفت صد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به اتمام رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم افزود: مرمت این خانه تاریخی، شامل آوار برداری، مرمت پوشش ها، سبک سازی و عایق کاری بام، حذف الحاقات غیر اصولی، شمع کوبی، مرمت جرزها، استحکام بخشی بنا، مرمت ستون های سنگی و ساماندهی نمای بیرونی می باشد.

یزدانی ادامه: با توجه به نوع معماری و استفاده از رواق ها و ایوان هایی با ستون های خاص و گچ بری با نقوش واقع گرایانه، قدمت خانه تاریخی توکلی به اواخر دوره قاجار می ‌رسد که این خانه با شماره ۴۸۵۳ و در سال ۱۳۸۰ به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

او ادامه داد: این خانه در مساحت ۵۷۰ مترمربع و با سر در ورودی زیبا و نمای آجرکاری شده است و در بخش ورودی خانه، فضایی با هندسه نامشخص وجود دارد که به احتمال زیاد در دوره های قبل دچار تغییراتی شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: همچنین حیاط ساختمان دارای فرم مربع شکل است که در قسمت شمالی و جنوبی آن قسمت های اصلی بنا احداث شده و هر کدام دارای زیرزمین سراسری و یک طبقه می باشد و جلوی هر ایوان چهار ستون سنگی و اتاق هایی به حالت پنج دری وجود دارد که در سمت غربی حیاط سکویی با ۲ ستون سنگی ایجاد شده و در مقابل آن اتاقی کوچک و راه پله ای به سمت پشت بام وجود دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار