کد خبر: ۶۷۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 22 October 2018

از سال 1878 که نخستین خط راه‌آهن ایران بعد از فرازوفرودها در دعوای بین قدرت‌های بزرگ آن زمان برای کسب امتیاز آن در ایران ساخته شد متأسفانه حمل‌ونقل ریلی در ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خطوط حمل‌ونقل باری و مسافری نتوانسته بدون مشکل مراحل رشد خود را طی کرده تا این صنعت در ایران نیز مانند همه کشورهای جهان از استاندارهای جهانی برخوردار شده و مورد رضایت استفاده‌کنندگان آن قرار گیرد.

این روزها شرکت حمل‌ونقل ریلی در قم روزهای خوبی را نسبت به سال‌های گذشته طی می‌کند، اما باید بپذیریم که کاستی‌های آن به‌قدری است که با همه کاری که در حال انجام است باز به خاطر عدم همکاری همه ارگان‌های مرتبط نتیجه مطلوبی که مورد انتظار شهروندان قمی و مسافرانی که تعداد آن‌ها به علت موقعیت استان قم عدد قابل‌توجه ای است را کسب نکرده است.

ایستگاه محمدیه با فاصله 20 کیلومتری از شهر قم به‌عنوان سمبلکاستی‌ها و عدم همکاری ارگان‌های مرتبط در به سامان رسیدن این ایستگاه موضوع گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن استان قم قرارگرفته تا در فضایی شفاف مشکلات این ایستگاه بیان شود.

ایستگاه محمدیه ازنظر مردم بیشتر شبیه ایستگاه متروکه‌ای که از یاد مسئولان رفته است، روزانه چه تعداد تردد در این ایستگاه ثبت می‌شود؟

در ایستگاه محمدیه روزانه 26 رام قطار مسافری می‌ایستد که مسیر زاهدان، یزد، بندرعباس، کاشان اصفهان، شیراز، به‌صورت رفت‌وبرگشت به سمت تهران را طی می‌کنند که به‌منظور پیاده - سوار کردن مسافر و اقامه نماز حتماً در این ایستگاه توقف دارند، البته 20 تا 25 رام قطار باری هم روزانه به‌صورت متوسط در این ایستگاه توقف دارد.

با توجه به تعداد رام‌های قطاری که روزانه در این ایستگاه توقف دارد تردد مسافران نیز به این ایستگاه زیاد است، 20 کیلومتر فاصله کمی نیست که مردم با وجود جاده نامناسب و خطرات زیاد باید روزانه طی کنند، چرا طی این سال‌ها هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام‌نشده است؟

مردم قم برای استفاده از این ایستگاه باید مسیری به مسافت 20 کیلومتر را طی کنند که بسیار سخت است، مهم‌ترین مشکل این مسیر، جاده دسترسی از مسیر جنت‌آباد تا ایستگاه قطار است. تاریکی مسیر، آسفالت نامناسب و نیازمند مرمت و اصلاح باعث شده است که ما روزانه حجم بسیار زیادی از اعتراضات و انتقادات مردم را دریافت کنیم که با همه پیگیری‌ها و مکاتباتی که با اداره کل شهرسازی، استانداری از طریق شورای تأمین شهرستان و از طریق فرمانداری انجام داده‌ایم متأسفانه بازهم به نتیجه نرسیدیم.

چه تعداد مسافر روزانه از این ایستگاه استفاده می‌کنند؟

روزانه 300 تا 400 نفر از این ایستگاه استفاده می‌کنند که باید با ابراز تأسف بیان کنیم که در این 20 سال گذشته هیچ نوع امکانات رفاهی مناسبی به این مجموعه اضافه نشده و در شرایط مناسبی قرار ندارد.

چه تعداد پروژه شما در این ایستگاه اجرا کرده‌اید و کل اعتباری که به آن اختصاص داده‌اید چقدر است؟

تا به امروز 3 میلیارد تومان پروژه‌های مختلف در این ایستگاه اجرا کردیم و سعی کردیم حق شهروندی را تا حدودی رعایت کنیم . مناسب‌سازی برای تردد مردم، ساخت سکو، توسعه ایستگاه، دوربین‌های مداربسته و حضور پلیس‌راه آهن و ساخت سرویس بهداشتی و محوطه‌سازی کارهایی بوده است که با این میزان اعتباری که برای این ایستگاه گرفته‌ایم انجام‌شده اما مشکلات این ایستگاه بسیار زیاد بوده و نیازمند تأمین اعتبار ویژه از طرف استان است.

یکی از مشکلاتی که مورد اعتراض همیشگی مردم است عدم سرویس‌دهی مناسب حمل‌ونقل عمومی است، شرایط حمل‌ونقل در این ایستگاه چگونه است؟

ما اینجا نیازمند خدمات تاکسیرانی و اتوبوسرانی مناسب و در شأن مردم هستیم، در حال حاضر اتوبوسرانی فقط روزی 2 بار از ایستگاه مرکزی به سمت این ایستگاه سرویس می‌دهد اما باوجود کرایه آن تعداد تردد و شرایط آن مناسب مردم نیست.

ایستگاه محمدیه نیازمند نگاهی بلندمدت و بهره‌گیری از خدمات مناسب تاکسی‌رانی و اتوبوسرانی و همچنین وصل شدن به خطوط ریلی مانند مترو و قطار سریع‌السیر‌است تا خدمات شهری مناسبی به مسافران داخلی و بین‌المللی ارائه شود.

با نگاهی به فضای ایستگاه محمدیه کمبودهای این ایستگاه تنها به کاستی‌های حمل‌ونقل منتهی نمی‌شود، چرا اقدامات رفاهی تا امروز برای مسافران انجام‌نشده است؟

یکی دیگر از کاستی‌های اینجا امکانات رفاهی بسیار کم آن است که می‌توانیم ادعا کنیم اصلاً وجود ندارد البته فضاهایی به مردم داده‌شده اما اصلاً کافی نیست و نیازمند عزم جدی شهرداری و استانداری است، ما حاضریم فضای مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا امکانات لازم را به مردم بدهند.

شما چرا به استفاده از ایستگاه مرکزی به‌عنوان ایستگاه اصلی شهر قم اصرار دارید؟

ما در بهترین جای شهر یعنی مرکز شهر ایستگاه داریم که موهبت بزرگی است و باید از این پتانسیل به نحو احسن و به‌عنوان یک هاب حمل‌ونقلی از آن استفاده شود، در دنیا مرسوم است که راه‌آهن در داخل شهر با همکاری شهرداری نه‌تنها حفظ می‌شود بلکه گسترش نیز داده می‌شود.

انتقال ایستگاه قطار به خارج شهر نمی‌تواند مشکلات موجود را حل کند همین‌طور که در حال حاضر با شکایت و گله‌مندی مردم در مورد ایستگاه محمدیه روبه‌رو هستیم درحالی‌که با همکاری شهرداری به‌راحتی می‌توانیم مشکلات را رفع کرده و در ایستگاه مرکزی به مردم خدمات مناسبی ارائه دهیم، از امروز باید به فکر 100 سال آینده باشیم و با چنین دورنگری و آینده‌نگری به راه‌آهن نگاه کنیم تا بتوانیم تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم.

مشکلات ایستگاه مرکزی هم به نظر کم نیست، توضیحی دراین‌باره بدهید؟

ایستگاه مرکزی 80 سال قبل یعنی 1317 افتتاح‌شده اما شهرداری بدون در نظر گرفتن حریم راه‌آهن به مردم اجازه ساخت داده که مشکلات زیادی ازجمله دسترسی به آن‌طرف خط را به وجود آورده است، رفع این مشکل وظیفه شهرداری است اما ما این آمادگی داریم تا با همکاری شهرداری این مشکل را حل کنیم، البته این همکاری را اداره کل راه‌آهن استان با ساخت دو زیرگذر به سمت جنوب قم با هزینه 800 میلیارد تومان شروع کرده و مردم به سمت نیروگاه راحت رفت‌وآمد می‌کنند.

برنامه شما برای ایستگاه مرکزی چیست؟ این ایستگاه دارای چه پتانسیل‌هایی است که تا امروز نادیده گرفته‌شده است؟

از ایستگاه مرکزی باید به‌عنوان یک هاب حمل‌ونقلی استفاده‌ شده و مرکزی برای ارائه خدمات شهری قلمداد شود تا مردم غیر از سفر خدمات دیگری نیز از آن بگیرند و ما از این مسئله استقبال می‌کنیم.

یکی از پتانسیل‌های نادیده گرفته‌شده آن ساخت هتل به خاطر فاصله کم از حرم حضرت معصومه (س) است، زائران و مسافران داخلی و خارجی بعد از خروج از قطار می‌توانند وارد هتل شده و از خدمات اقامتی، مالی و تجاری مناسب استفاده کنند.

یکی از نیازهای این ایستگاه راه‌اندازی مسیر قطار به سمت جمکران است و همچنین مسیر کاشان بعدازآن باید باز شود تا مردم از این خط استفاده کنند تا علاوه بر قطار سریع‌السیر که به مرکز شهر وصل می‌شود مردم به‌صورت ویژه از قطار سریع‌السیر تهران اصفهان نیز بتوانند بهره‌مند شوند.

مردم خواستار خدماتی مناسب با هزینه‌های قابل پرداخت از راه‌آهن هستند که تا امروز به خواسته مردم بی‌توجهی شده است.

مردم حق‌دارند و البته روزانه 8 رام قطار از مرکز شهر به سمت تهران با 4 هزار تومان در حال خدمات‌رسانی است و باید این امکانات را برای مردم بیشتر کنیم نه با کارهای سخت و زجرآور مردم را اذیت کنیم.

همین‌الان هم ایستگاه محمدیه دارای هزاران مشکل است که هیچ ارگانی حاضر به همکاری نیست و مردم نباید به خاطر یک سفر مجبور باشند به 20 کیلومتر خارج شهر باوجوداین خطرات تردد کنند و باید با یک استراتژی ایستگاه مرکزی شهر به‌عنوان یک هاب مورداستفاده گسترده قرار گیرد.

باید با همگرایی و با یک برنامه‌ریزی خوب با محوریت خدمت به مردم و تطابق راه‌آهن بازندگی امروز و رفع نیازهای مردم، استفاده از قطار و راه‌آهن در سبد نیازهای مردم قرارگرفته و حمل‌ونقل ایمن و سبز و همچنین ارزان مورد استقبال بیشتر مسافران قرار گیرد. 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار