دبیر کارگروه زلزله قم:
دبیر کارگروه زلزله قم با بیان این که قم جزو استان های با خطر زیاد در زمینه زلزله محسوب می شود گفت: 11 گسل اصلی فعال در این استان وجود دارد.
کد خبر: ۶۷۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵ 21 October 2018

به گزارش تابناک قم، محمد عباسی فرد افزود: گسل ایندس که با طول حدود 100 کیلومتر از شمال بخش سلفچگان تا ساوه گسترش دارد، گسل کوشک نصرت که با فاصله 35 کیلومتری از شهر قم به طول 230 کیلومتر از شهر تفرش تا روستای راهجرد گسترش دارد و گسل قمرود با طول 85 کیلومتر که در تهران قرار دارد و 10 کیلومتر از آن از محدوده شهر قم عبور می کند، از جمله این گسل هاست.

به گفته وی، گسل البرز با طول 90 کیلومتر که از 10 کیلومتری شمال شرق قم عبور می کند و بخش جنوبی این گسل بر روی آبرفت های دشت قم تا نزدیکی دریاچه نمک قابل تشخیص است، گسل حاجی آباد به طول 87 کیلومتر که از حاشیه شمال شرقی شهر قم عبور می کند و گسل خضر که محدوده شهرک قدس را دربرمی گیرد و دارای بیش از 40 کیلومتر طول است، از دیگر گسل های شهر قم به شمار می آید.

وی در ادامه گفت: تهیه نقشه تعیین حریم های گسل این استان در دست اجراست که پس از تکمیل شدن روی نقشه این شهر پیاده خواهد شد تا نقاط ایمن و غیرایمن از حوادث مربوط به زمین مشخص شود.

عباسی فرد اضافه کرد: مطالعات تعیین حریم های گسل که مصوبه شورای مدیریت بحران قم می باشد، در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با همکاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و مشارکت دستگاه های اجرایی استان در زمان کوتاهی به پایان برسد.

وی تاکید کرد: تعیین حریم های گسل گام اول برای مدیریت ساخت و ساز ایمن در برابر مخاطرات ناشی از زلزله است که در حال حاضر روند مطالعه این طرح در انتظار اختصاص بودجه می باشد و از مسئولان خواستاریم مقدمات ابتدایی برای انجام مدیریت شهری را با تخصیص اعتبار تحقق بخشند.

وی اضافه کرد: بر اساس آیین نامه 2800 اجازه ساخت ساختمان های عمومی از جمله مدارس و بیمارستان ها در حریم گسل داده نمی شود، ولی برای احداث ساختمان های مسکونی با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه ممنوعیتی وجود ندارد، ولی در عین حال بر اساس نقشه های حریم گسل اطلاع رسانی کافی به مردم صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی قم با اشاره به این که ساخت و ساز در مناطقی که جزو حریم گسل محسوب می شود، باید با تمهیدات خاص صورت گیرد، تاکید کرد: باید بین ساختمان هایی که در حریم گسل و خارج از حریم گسل است تفاوتی باشد که برای این منظور ضوابطی در این مطالعه تعریف خواهد شد.

عباسی فرد با بیان این که برای مقابله با زلزله به این نتیجه رسیدیم که باید مخاطرات زمین را شناسایی نمود، اضافه کرد: این مطالعات شامل تعیین حریم های گسل با هدف ممنوعیت ساخت و ساز و در نظرگرفتن تمهیدات ویژه برای ساختمان های مسکونی در حریم گسل، مطالعات ریز پهنه بندی، مطالعات فرونشست به عنوان یکی از عواملی که می تواند ارتباط مستقیم با گسل و کانون های زلزله داشته باشد و توسعه شبکه شتاب نگارهای استان که در این راستا پنج دستگاه شتاب نگار از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان قم اختصاص یافته و به دنبال جذب اعتبارات و خرید دستگاه ها هستیم.

وی ادامه داد: مطالعات نصب دستگاه های شتاب نگار توسط شهرداری صورت گرفته و 14 نقطه استان را به عنوان نقاط نزدیک به کانون زلزله شناسایی شده و دستگاه ها بر اساس اولویت باید در این نقاط نصب شود.

وی بیان کرد: هدف اصلی این اقدام ها و مطالعات، راه اندازی سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع است؛ این سامانه می تواند برای کاهش مخاطرات، زیرساخت های حیاتی و مهم سطح استان را به موقع قبل از آسیب دیدن در اثر زلزله از دسترس خارج کند.

عباسی فرد خاطرنشان کرد: امواج زلزله هیچ حادثه ای به بار نمی آورد و عامل اصلی خسارت، سازه های سست و تاسیسات زیربنایی انرژی از جمله لوله های گاز، برق و آب است که اگر به موقع قطع نشود باعث انفجار، آتش سوزی و نشست زمین خواهد شد.

وی افزود: در سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع با شناسایی نقاط پرخطر و روش های کاهش خطر، می توان بر اساس فاصله کانونی که مرکز زلزله تا آن نقطه پرخطر دارد، برنامه ریزی و پیشگیری های لازم را در هنگام وقوع زلزله انجام داد.

عباسی فرد با اشاره به نبود سامانه توزیع اقلام اساسی مورد نیاز مردم پس از وقوع زلزله، خاطر نشان کرد: در سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع، نیازهای اساسی مردم شناسایی شده و اطلاعاتی از جمله خانواده ها و سرپرستان خانوارها ثبت می شود تا پس از وقوع زلزله، هر فردی در چارچوب خانواده خود اقلام مورد نیاز مصرفی را دریافت نماید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار