اکنون که حمایت برخی از مراجع معظم تقلید قم از طرح نذر اهدای خون، ثمرات مبارکی را رقم زده است؛ می طلبد تا شهر مقدس قم به عنوان ام القرای جهان اسلام، برای ثبت روز عاشورا به عنوان روز جهانی اهدای خون هم پیشقدم شود.
کد خبر: ۶۷۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ 20 October 2018

به گزارش تابناک قم، روزهای منتهی به اربعین حسینی چنین است که گویی حال و هوای دهه نخست ماه محرم تکرار می‌شود، حتی می‌توان چنین گفت که شور و حال اربعین حسینی بیشتر از ایام تاسوعا و عاشوراست.

در این فضای معنوی و نورانی هر کس به توان خود می‌کوشد تا خدمتی هر چند اندک به عموم هموطنان خود و از جمله زائران و عزاداران ارائه دهد.

این خادمان با آن نیت الهی، در حقیقت انجام دهنده یک «نذر معنوی» هستند و از این روست که عنوان «نذر» در این ایام، تنها به «نذر مادّی» محدود نمی‌شود؛ به طور مثال یکی نذر می‌کند تا به عنوان یک عزادار، پاکبان هم باشد و با جمع آوری زباله‌های هر مراسم و یا زباله‌های ایستگاه‌های صلواتی، کمکی به نارنجی پوشان خدوم و زحمتکش کند، دیگری چنین نذر می‌کند که با وسیله نقلیه خود و در یک بازه زمانی مشخص، عزاداران و زائران را به طور رایگان به مقصد برساند، حتی برخی نذر می‌کنند که به مناطق محروم بروند و با توزیع غذای نذری و اقلام فرهنگی نذری بویژه کتاب و یا ارائه خدماتی مانند ویزیت رایگان مردم، یاریگر برادران و خواهران ایمانی خود باشند.

یکی از این نذر‌های زیبا در این ایام، طرح نذر اهدای خون یا سلول‌های بنیادی خون ساز است، طرحی که با شعار «نذر خون، تصمیم آگاهانه، اهدای خون مسؤولانه» از تاسوعای حسینی آغاز شده و تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. البته این طرح در برخی شبکه‌های اجتماعی هم با عنوان «پویش اجتماعی نذر خون» دنبال می‌شود تا این نکته را برای همه انسان‌دوستان و ایثارگران یادآوری کند که برای کمک به همنوع، هیچ وقت دیر نیست و فقط باید تلاش کرد تا از قافله خیر جا نماند.

این گونه است که آن‌هایی هم که توفیق حضور در خیل زائران حسینی کربلا را ندارند می‌توانند با حضور و شرکت فعال در این نذرها و پویش‌ها، خود را در این مسیر خیر قرار دهند و از برکاتش بهره مند شوند.

و اما طرح نذر اهدای خون در استان قم هم همزمان با سراسر کشور در حال اجراست طرحی که اگرچه در روزهای تاسوعا و عاشورا نمود بیشتری داشت اما همچنان امید می‌آفریند.

در این باره، محمد نسرین فرد، مسؤول روابط عمومی ‌اداره کل انتقال خون استان قم به خبرنگار فارس گفت: طرح نذر اهدای خون سبب شده تا آمار اهدای خون در یک ماه اخیر، رشد بیشتری را نشان دهد، به طور مثال تنها در دو روز تاسوعا و عاشورای سال جاری در استان قم، بیش از یک هزار و 200 مراجعه به مرکز روح الله ثبت شد که البته 900 نفر از این تعداد موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال قبل، رشدی 15 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این اشتیاق مردمی ‌البته مرهون حمایت مراجع معظم تقلید و علمای اعلام قم بویژه آیت الله مکارم شیرازی هم هست که به این پویش و نذر اجتماعی پیوستند و مشوق مردم برای حضور در این امر خداپسندانه بودند.

اینک و درباره تداوم و گسترش این گونه نذرهای ارزشمند، نکاتی تکمیلی مورد توجه قرار می‌گیرد که نکته نخست به حمایت ویژه مرجع عالیقدر آیت الله ناصر مکارم شیرازی از نذر اهدای خون بر می‌گردد؛ وقتی که پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له، هشتک #نذر _خون و #ایثار_ادامه_دارد را در بخش مستقلی از صفحه خود انتشار داد و از اهداکنندگان ایثارگر خواست تا با ارسال تصاویری از ادای این نذر به نشانی Pooyesh.makarem.ir

این ایثارگری را با هموطنان خود به اشتراک بگذارند و در عین حال در مسابقه انتخاب برترین تصاویر شرکت کنند.

بدیهی است که این حمایت ویژه، اثر بسیار مثبتی در این طرح بر جای گذاشته است و امید می‌رود تا بیوت و دفاتر سایر مراجع معظم تقلید قم و جهان اسلام هم با اعلام پیوستن به این طرح و پویش، زمینه ساز توسعه بیشتر این گونه فعالیت‌های ارزشمند در سال جاری و سال‌های بعد باشند و همچنین خود آیات عظام هم با اشاره به آن در بیاناتشان، نقش موثر خود را ایفا کنند.

نکته دوم درباره ضرورت برنامه ریزی دقیق‌تر برای تداوم این طرح در سال‌های آینده است. این برنامه ریزی می‌تواند با محوریت شهر مقدس قم به عنوان یک شهر بین المللی و امّ القرای جهان اسلام و پیشقدم شدن اداره کل انتقال خون استان قم و استفاده همه جانبه از ظرفیت‌های قم انجام شده تا زمینه برای طرح‌های بزرگ دیگری مانند اعلام «روز عاشورا به عنوان روز جهانی اهدای خون» هم فراهم شود.

نکته سوم و پایانی این است که باید برنامه ریزی لازم برای افزایش ساعت کار مراکز خون‌گیری در روز اربعین حسینی به عنوان روز اختتام طرح نذر اهدای خون صورت پذیرد و البته این مطلب به اطلاع عموم مردم هم برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار