رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: استان از نظر استقرار واحدهای مرغداری و تخم‌مرغ اشباع‌شده و تراکم این صنعت در قم بالا است.
کد خبر: ۶۶۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱ 16 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی در هشتمین کارگروه عمرانی و زیربنایی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: راه‌اندازی دام‌پروری و واحدهای گلخانه‌ای از مصادیق فعالیت‌های کشاورزی محسوب شده و مشمول قانون تغییر کاربری نمی‌شود.

وی با اشاره به مسئله راه‌اندازی واحدهای گاوداری در اراضی کشاورزی و صنعتی کفت: احداث دامداری‌ها در درجه نخست از سیاست‌های کلی کشور ناشی شده و باید بر طبق مبنای سیاست‌های کلی کشور درزمینهٔ احداث این قبیل واحدها حرکت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تأکید بر ممنوعیت راه‌اندازی واحدهای گاوداری در اراضی صنعتی گفت: احداث مجتمع‌های دامداری در استان قم از سال‌های گذشته ممنوع شده است، و تغییر کاربری اراضی برای راه‌اندازی واحدهای دامداری کاری بسیار دشوار است.

طلایی با تأکید بر مجاز بودن راه‌اندازی واحدهای گاوداری و گلخانه در اراضی کشاورزی عنوان کرد: هیچ قانون و مجوزی، راه‌اندازی گاوداری و گلخانه‌ها را جزء قانون تغییر کاربری‌ها محسوب نکرده و نمی‌توان بر مبنای آن آب موردنیاز این واحدها را به بهانه تغییر کاربری محدود کرد.

وی با اشاره به برخی از مفاد قانونی در راه‌اندازی واحدهای جدید گاوداری در سطح اراضی شخصی و کشاورزی خاطرنشان کرد: واگذاری اراضی ملی استان در اختیار مسئولان بوده اما در واگذاری اراضی شخصی مسئولان استانی اختیار خاصی نداشته وصرفا در محدوده اراضی دولتی می‌توانند از احداث گاوداری‌ها جلوگیری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: ظرفیت تولید دام در استان هرگز اشباع‌نشده و تقویت دام پرواری از سیاست‌های استان بوده و باید این روند ادامه داشته باشد، 60 درصد واحدهای دامی استان پرواری بوده و بیش از 4.2 درصد گوشت مصرفی کشور را تأمین می‌کند.

طلایی با بیان اشباع شدن استان قم از نظر وجود واحدهای تولید مرغ ادامه داد: استان قم از نظر استقرار واحدهای مرغداری و تخم‌مرغ اشباع‌شده و تراکم این صنعت در قم بالا است اما درزمینهٔ احداث و راه‌اندازی واحدهای دام‌پروری ظرفیت‌های خالی در استان زیاد است.

وی عنوان کرد: اظهارنظر نهایی درباره تغییر کاربری اراضی به دستور استاندار به دستگاه‌های تخصصی واگذارشده و ازاین‌رو نیز باید به بررسی‌های دستگاه‌های تخصصی در این‌گونه مسائل احترام گذاشت، از بهمن‌ماه سال گذشته صرفاً 8 پرونده برای راه‌اندازی واحدهای دامداری به جهاد کشاورزی استان ارسال‌شده که در این زمینه فقط 2 پرونده جدید بوده و 6 پرونده دیگر نوعاً برای تغییر کاربری و یا جابه‌جایی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: فعالیت‌های دام‌پروری و گلخانه از مصادیق کشاورزی محسوب شده و تغییر نوع مصرف آب در آن مطرح نمی‌شود و مصوبه توزیع عادلانه آب نیز در این مبحث محلی از اعراب ندارد، مسئله ساماندهی واحدهای پرورش دام به دلیل جلوگیری از گسترش تب برفکی از دستورالعمل‌های ملی برای تمام استان‌ها و به‌ویژه استان قم است.

طلایی ادامه داد: خالی بودن ظرفیت‌های برخی واحدهای دام‌پروری دلیل محکمی برای تعطیلی آن‌ها نیست، با این استدلال باید بخش قابل‌توجهی از واحدهای راکد صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی استان نیز تعطیل شود، میزان مصرف آب درزمینهٔ دامداری در مقایسه با کشاورزی و باغداری بسیار کمتر بوده و از این منظر به‌صرفه‌تر است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار