تعدادی از نابینایان استان قم تردد در شهر قم را بزرگ‌ترین مشکل خود عنوان کردند و خواستار توجه مسئولان به مشکلات معلولان شدند.
کد خبر: ۶۶۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴ 15 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، روشندلان قمی جامعه ۴۵۰۰ نفری را به خود اختصاص داده‌اند و بنا بر اعلام بهزیستی ۲۵۰۰ نفر از نابینایان تحت حمایت این نهاد هستند؛ این افراد، توانمندی‌های بسیار زیادی را تاکنون از خود به نمایش گذاشته‌اند که اگر نگاهی به آنان داشته باشیم هنرمند، دکتر، قاری و حافظ قرآن و بسیاری توانایی‌های دیگر را به‌رغم نبود بینایی از آنان می‌بینیم.

اگر پای درد و دل‌های روشندلان بنشینیم متوجه پاکی و صافی دل‌هایشان می‌شویم. کسانی که خود را ناتوان نمی‌بینند و فقط از مسئولان می‌خواهند توانایی‌هایشان را ببینند و کمی در عمل به قوانین مربوط به معلولان و نابینایان همت کنند.

زهره رضوانی روشندلی است که ۲ سال می‌شود به طور کامل نابینا شده و به تدریج بینایی خود را از دست داده است.

وی که در مسابقات قهرمان کشوری رتبه سوم را در رشته شنا کسب کرده است به خبرنگار مهر می‌گوید: ابتدا کم بینا بودم و بر اثر بیماری ارپی به مرور بینایی خود را از دست دادم.

شهر برای رفت و آمد نابینایان مناسب‌سازی نشده

این روشندل که دانشجوی ارشد رشته آموزش زبان در دانشگاه قم می‌باشد، می‌افزاید: ما در رفت و آمدهای خود بسیار مشکل داریم و متأسفانه شهر قم برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی نشده است. ما مکرر این موضوع را به شهرداری عنوان کرده و مطالبات خود را خواستار شده‌ایم.

این نابینای ۲۴ ساله ادامه داد: از مسئولان می‌خواهم شهر را برای ما مناسب‌سازی و سرویس رفت و آمد برایمان در نظر بگیرند. من گاهی می‌خواهم با ویلچر تردد کنم اما در قم حتی با ویلچر نیز نمی‌شود رفت و آمد کرد.

مشکل اشتغال معلولان

مهدی ضیایی‌فر یک نابینای مطلقی است که توانسته تا سطح کارشناسی در رشته ادبیات عرب پیش رود.

این جوان ۲۹ ساله نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: ما نیاز به شغل داریم. بهزیستی آن‌طور که شایسته است در زمینه شغل همکاری نمی‌کند، در حالی که پایه این سازمان با هدف رسیدگی به معلولان است. کارمند معلول در ادارات پذیرش نمی‌کنند در حالی که سه درصد از استخدامی‌ها حق معلولان است.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه اشتغال، فقط وام ارائه می‌دهند اما ما چگونه اقساط وام را پرداخت کنیم در حالی که هنوز شغلی نداشته و درآمدی کسب نکرده‌ایم.

این روشندل می‌گوید: در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم و پذیرفته شدم اما زمانی که مسئولان دیدند نابینا هستم مرا قبول نکردند. در حالی که توانایی ما در آموزش و پرورش بیشتر از نهادهای دیگر است.

وی همچنین ابراز کرد: حداقل باید سؤالات آزمون‌ها برای نابینایان به خط بریل باشد برخی منشی‌ها سؤالات آزمون را به خوبی نمی‌خوانند و ما این نیاز را به سازمان سنجش نیز اطلاع داده‌ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

حق معلولان در استخدام‌ها رعایت نمی‌شود

کبرا صفایی صابر که کم بینا و متأهل است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از خلأ قوانین در امور معلولان گله می‌کند.

وی می‌گوید: سهمیه سه درصدی حق معلولان در استخدام‌ها رعایت نمی‌شود. نابینایان نیز همچون افراد دیگر به اشتغال نیاز دارند و زندگی برای آن‌ها با وجود نابینایی و نداشتن شغل بسیار سخت شده است.

این معلول قمی می‌افزاید: محیط شهری و حتی بسیاری ادارات برای معلولان مناسب نیست و امید داریم قدری مسئولان به فکر معلولان باشند.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار