عدم مناسب سازی محیط شهری
نابینایان یکی از اقشاری هستند که در جامعه حضور دارند و مانند دیگران در سطح شهر تردد می کنند اما حضور این افراد در معابر عمومی همراه با شرایط خاصی است که باید این شرایط در شهر برای آنها فراهم شود.
کد خبر: ۶۶۷۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 15 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، در پیاده روی خیابانی در حال پیاده روی بودم به ایستگاه اتوبوس نزدیک شدم نیمکت ها خالی بود تنها مسافری که در انتظار اتوبوس بود مرد جوانی با عصای سفید در دست در حاشیه خیابان ایستاده بود تا متوجه آمدن اتوبوس شود، اتوبوس در حال نزدیک شدن به ایستگاه بود جوان نابینا که از دور صدای اتوبوس را شنید عصای سفیدش را بلند کرد تا اتوبوس در ایستگاه توقف کند اما راننده اتوبوس بدون توجه به تنها مسافری که در ایستگاه بود توقف نکرد و به حرکت خود ادامه داد.

جوان نابینا بی درنگ سرش به سمت اتوبوسی که در حال رد شدن از کنارش بود رفت نمی دانم ناراحت شد یا نه اما گویا این مسئله برایش عادی بود اما من بسیار ناراحت شدم مگر او شهروند قمی نبود مگر حق استفاده از امکانات شهری را نداشت.

23مهر روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده قوانین مختلفی در رابطه با احقاق حقوق معلولان وجود دارد که برخی از آن‌ها نیاز به بازنگری دارد، علاوه بر این موضوع حقوق شهروندی نابینایان هم از موارد بسیارمهم است که نیاز به توجه بیشتر دارد در کنار این مسئله که نابینایان و کم بینایان حقوق شهروندی خاصی دارند عدم رعایت حقوق عامه در حق این افراد اجحاف بزرگی است استفاده از امکانات شهری از جمله اتوبوس و تاکسی حق طبیعی هر فردی است.

یک هزار و ۲۰۰ نابینا و کم بینا در استان قم

در حال ‌حاضر بیش از یک هزار و ۲۰۰ نابینا و کم بینا در استان قم وجود دارد اما تابلوهای مخصوص عبور و مرور نابینایان در سطح شهر تعبیه نشده و با وجود طرح مناسب سازی پیاده روها و به منظور تردد در شهر برای نابینایان موزاییک هایی را برای عبور و مرور نابینایان برجسته کردند این طرح هنوز به طور کامل در همه پیاده‌روهای قم اجرا نشده است.

همچنین قم به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران سالانه شاهد حضور میلیون ها زائر و مسافر است که در میان این زائران معلولان، جانبازان و نابینایان هم حضور دارند اما اطراف حرم و جمکران برای تردد این افراد اصلاً مناسب سازی نشده است همچنین با طرح هایی که در چند ماه اخیر در اطراف حرم حضرت معصومه(س) صورت گرفته رفت و آمد این مسیر برای نابینایان بسیار سخت‌تر شده است.

سال گذشته در نشست مدیران شهری با نمایندگان جامعه معلولان برای پیگیری طرح‌های مناسب‌سازی شهری در تردد معلولان و نابینایان تاکید شد در این جلسه

عباس ذاکریان معاون ترافیک و حمل‌ و نقل شهرداری قم سال گذشته در نشست مدیران شهری با نمایندگان جامعه معلولان برای پیگیری طرح‌های مناسب‌سازی شهری در تردد معلولان و نابینایان تاکید کرد و گفت: اختصاص کارت پارک رایگان به معلولان، تسریع در نصب تابلو پارک معلولان در مکان‌های مصوب از جمله اقدامات انجام شده در راستای مناسب‌سازی می باشد.

وی ادامه داد: فرهنگ مناسب‌سازی شهر برای معلولان کم کم در ذهن مدیران در حال شکل‌گیری است.

پیاده روهای قم کم عرض هستند

باوجود همه تصمیمات و کارهای انجام‌شده و نشده هنوز مبلمان شهری قم برای تردد معلولان ازجمله نابینایان مناسب نیست و تردد این افراد در هسته مرکزی شهر با مشکلات بسیاری روبرو است که در این خصوص روح الله امراللهی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در سنگ فرش پیاده روها در این چندساله از دونقش برجسته و صاف استفاده شده است تا قابلیت هدایت افراد نابینا را داشته باشد.

وی ادامه داد: اما به صورت کلی در سطح شبکه پیاده‌روها متأسفانه برای پیاده‌روها اقدامات خوبی برای تردد نابینایان انجام نداده‌ایم و پیاده‌روهای قم از گذشته تا به امروز در مقایسه با پیاده‌روهایی که در سطح شهرهای کشور است پیاده‌روهای کم‌عرضی هستند.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در جانمایی و طراحی فضاهای شهری در هسته ای مرکزی قم محدودیت هایی وجود دارد و کمتر به آن پرداخت شده است و به نظر هنوز خیلی کارها باید انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رانندگان اتوبوس و یا تاکسی حق دارند به بهانه زمان‌بر بودن سوارشدن مسافر نابینا از توقف در ایستگاه‌ها سرباز بزنند؟ گفت: خیر هرگز چنین مسئله‌ای قابل‌قبول نیست هر فردی چه بینا و چه نابینا در ایستگاه منتظر اتوبوس و تاکسی باشد باید اتوبوس در ایستگاه توقف کند حتی اگر اتوبوس برای فرد بینا متوقف نشود قابل پیگیری است علاوه بر آن برای یک فرد نابینا این حق وجود دارد که اتوبوس ها در خارج از ایستگاه برای سوار شدن این افراد توقف کنند این مسئله باید پیگیری شود تا فرهنگ سازی صورت بگیرد.

امراللهی افزود: انجمن نابینایان شهر قم باید این گونه مسائل را به صورت حقوقی پیگیری کند تا مجموعه های مانند اتوبوس رانی و تاکسی رانی و دیگر مجموعه های خدماتی نهادینه شود تا حقوق نابینایان به صورتی اجرا شود از جمله همین مسئله سوار شدن به اتوبوس این نوع کارها فرهنگ سازی بیشتری می طلبد.

طرح های توسعه ای اطراف حرم متوقف شده

وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح های اطراف حرم ادامه دارد و قرار است فاصله پیاده‌روی تا حرم زیادتر شود؟ گفت: در سمت صحن شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار است دیگر توسعه‌ای اتفاق نیفتد و توسعه پارکینگ‌ها در نزدیک‌ترین نقطه تا حرم باید در سمت میدان امام خمینی به همین شکل دیگر توسعه‌ای صورت نمی‌گیرد در قسمت غربی حرم هم برنامه توسعه ای فعلاً متوقف شده است و در آینده هم اگر توسعه ای صورت بگیرد قطعاً پیاده راه خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر قم در پایان گفت: پیاده راه این امکان را ایجاد می کند که فرد برای دسترسی به معبر بتواند یک فضای مناسب برای رفت و آمد پیدا کند اما اینکه فضاهای شهر قم کامل برای تردد نابینایان استاندارد شود چین چیزی را نمی توان گفت زیرا فضاهای شهری قم نیازمند بهسازی بیشتری است.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار