طرح تشدید بازرسی و مقابله با گرانفروشان و محتکران از جمله طرح‌های در دستور کار است تا از سوء استفاده و تخلفات گرانفروشی، عرضه خارج از شبکه، احتکار و اخفا، امتناع از عرضه کالا و عدم اعلام موجودی کالا جلوگیری شود.
کد خبر: ۶۶۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۲ 14 October 2018

به گزارش تابناک قم، گرانفروشی، عرضه خارج از شبکه، احتکار و اخفا، امتناع از عرضه کالا و عدم اعلام موجودی کالا از جمله تخلفاتی است که ضرورت تمرکز بیشتر روی آنها بر اساس شرایط بازار احساس می‌شود بنابراین طرح تشدید بازرسی و مقابله با گرانفروشان و محتکران بر همین اساس برنامه‌ریزی و ساماندهی و از مرداد ماه آغاز شده است.

جلسات استانی مبارزه با احتکار و اقتصاد کالا با حضور دستگاه‌های انتظامی، قضایی، امنیتی و اجرایی به صورت هفتگی تشکیل می‌شود.

هر یک از تخلفات بر اساس تعریف قانون جریمه خاصی دارد ولی بحث الزام به عرضه در شبکه در همه آنها مشترک است.

احمد رضا سمیعی نسب، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه کالاهای اختفا و احتکار شده باید به سرعت عرضه شود تا احساس کمبودی در بازار وجود نداشته باشد گفت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته به مدت چند روز دستور الزام به عرضه صادر می‌شود و از سوی کمیته استانی مبارزه با احتکار و اختفا در شبکه منتخب در کمیته قرار می‌گیرد و با قیمت‌های کارشناسی و مصوب فروخته شده و در اختیار مردم و مصرف کننده قرار می‌گیرد.

بازرسی 500 مرکز نگهداری کالا مجاز و غیر مجاز

به گفته وی از ابتدای مرداد تا نیمه اول مهر ماه حدود 500 مرکز نگهداری کالا مجاز و غیر مجاز بازرسی، نظارت و بررسی شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با احتکار و اختفای کالا استان قم با اشاره به فعالیت اکیپ‌های بازرسی گفت: گشت‌های مستقیم و مشترک در این زمینه وجود دارد و بازرسان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف به صورت مرتب و مستمر بحث رصد بازار، انبارها و مراکز نگهداری کالا را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های مشترک متشکل از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه فعالیت دارند.

تشکیل 17 پرونده احتکار

به گفته سمیعی نسب تا کنون 17 پرونده در قالب احتکار برای مراکزی که به صورت غیرمجاز اقدام به نگهداری کالا می‌کردند تشکیل شده که ارزش پرونده‌های مربوط به احتکار 134 میلیارد و 867 میلیون ریال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تخلف اخفا و امتناع از عرضه کالا 19 پرونده تخلف برای مراکز نگهداری کالا و انبارها که به صورت غیرمجاز اقدام به نگهداری کالا می‌کردند به ارزش 395 میلیارد و 164 میلیون ریال تشکیل شده است.

50 قلم کالا مشمول طرح تنظیم بازار بوده که از کالاهای مهم و اساسی سبد هزینه خانوار است و تمام انبارها و مراکز نگهدرای این کالاها مکلف هستند ماهانه موجودی خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

پنیر، شیر، کره پاستوریزه، کره فله، ماست، روغن نباتی جامد و مایع، شکر، برنج، پرتقال، پیاز، سیب زمینی، سیب درختی، گوجه فرنگی، موز، نارنگی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، لپه، لوبیا، نخود، عدس، جو، ذرت، سیمان، انواع تیر آهن، فولاد، میلگرد، لاستیک خودرو، کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه از جمله این کالاها محسوب می‌شود.

برخورد با اخفا و احتکار کالا

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: 17 پرونده تخلف در زمینه مراکزی که اقدام به اعلام موجودی کالای خود نکرده بودند به ارزش 44 میلیارد و 357 میلیون ریال و 15 پرونده در زمینه بحث گرانفروشی به ارزش 12 میلیارد و 725 میلیون ریال تشکیل شد.

از نظر قانونی و شرعی بنگاه اقتصادی مکلف است کالایی که به قیمت پیش خریداری شده به همان قیمت قبل عرضه کند بنابراین اگر کسی با قیمت دیگر کالایی خریداری کند و اخفا و احتکار کند تا با قیمت بالاتر بفروشد و قصد گرانفروشی داشته باشد به شدت مجازات می شود.

هر یک از تخلفات مذکور تشویش بازار را به همراه دارد، چند متخلفان تصور می‌کنند مردم در صف مقدم سپر ضربات وارد شده هستند ولی باید بدانند با پیگیری و شناسایی ضروری بسیاری بیشتر از سودی که تصور می کنند عایدشان شود، به آنها وارد می شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار